  • Data: 2024-07-16 10:15:15
    Temat: Re: Tokarze CNC czyli ciężkie życie prototypiarza
    Od: Adam <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Mon, 15 Jul 2024 18:02:30 +0200, Robert Wańkowski napisał(a):

    > Potrafię sobie wyobrazić, że powstanie format pliku 3d z informacją o
    > materiale, tolerancją, sposobem obróbki, itp.
    > Ale dziś taki coś nie istnieje.

    Zakładając, że znamy materiał - to by trzeba jeszcze drugi format pliku dla
    innej maszyny, przygotowującej wstępny materiał surowy do obróbki końcowej
    - gdyż skąd ktoś projektujący przy komputerze ma wiedzieć, jaki detal
    został założony na maszynę? Albo tokarka przez długi czas będzie toczyła
    powietrze (bo detal mniejszy, niż ktoś przewidział), albo nóż wjedzie nagle
    kilka mm w głąb materiału, bo detal okazał się większy.

    I całe komputerowe programowanie bierze w łeb.

    Podobnie np. w samochodach, gdzie komputer tak rozmieścił elementy, że
    wymiana żarówki okazuje się godzinnym wyzwaniem dla serwisu zamiast trwać
    kilkanaście sekund.

    Pracowałem przy centrach obróbczych (programowanych wtedy jeszcze taśmą
    perforowaną) w początkach lat 80-tych.
    Ostatnio przy CNC byłem w zeszłym roku.
    Widziałem różne rzeczy, nawet "ręcznemu" tokarzowi zdarzało się wjechać
    nożem w materiał.
    CNC przydaje się w seryjnej pracy, gdzie detale pobierane do dalszej
    obróbki są powtarzalne i znane - np. krążek wycinany z walca.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam