  • Data: 2024-07-19 18:04:46
    Temat: Re: Tokarze CNC czyli ciężkie życie prototypiarza
    Od: ptoki <p...@e...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 2024-07-17 10:46, J.F wrote:

    > tak gdzies 30-25 lat temu.

    > A wtedy drukarek 3D chyba jeszcze nie było, ewentualnie niedostępnie
    > drogie, więc nie to było celem młodzieży.

    Teraz jest sporo programow do projektowania 3d.

    Ale nie kazdy pokrywa zakres "projektowy".

    Masa programow robi bryly i pozwala na ich oteksturowanie.
    Blender, sketchup itp.
    Niektore CAD-y sa na tyle proste w obsludze ze niektrozy projektanci
    graficzni uzywaja ich albo mozna w nie wgrac bryle z programu czysto
    graficznego.
    Tu np free cad czy inne rhino camy...

    Problem jest w tym ze zaprojektowanie bryly to jedno a zaprojektowanie
    produktu to nieco wiecej komplikacji.
    Programy graficzne nie adresuja tego aspektu. A te cadowskie nie maja
    tyle mozliwosci w naturalym modelowaniu.

    A wiekszosc tych mlodych ludkow projektujacych w 3d to wlasnie tylko
    bryly ogarniaja i jak sie okaze ze trzeba dodac jakies punkty mocowania,
    zadbac o katy zeby forma sie otwierala albo dodac punkty wtrysku to ich
    to przerasta (poniekad zrozumiale bo nikt m tego nie kazal robic ani nie
    potrzebowali).

    Ale to powoduje ze taka bryla artystyczna wymaga sporo roboty zeby
    zaadaptowac do produkcji nawet na drukarce 3d (momo ze sporo softow do
    druku 3d duzo w tym zakresie pomaga (sam dodaje infill, podparcie itp...)

    Moja uwaga tyczyla sie wlasnie tego aspektu. Mamy 1000 ludzi w wrocku co
    umie w 3d. A ilu umie w 3d plus aspekty produkcyjno inzynieryjne?

    I nawet ten 1000 to malo jesli kowalski mialby chciec pudelko w
    otworkami tu i owdzie...

    W tym aspekcie widac progres ale nadal to za malo aby drukarka stala na
    lodowce i wypluwala jakies tam pozyteczne graty dla domu czy auta.

    Zobacz. Masz dostep do aliexpresa, alegro czy innego tme. Mozesz zamowic
    esp32, modulik tego czy owego, sciagnac model obudowy i wszystko
    zbudowac w domu za pomoca badziewiatego laptoka, drukarki 3d i lutownicy
    plus srobowkret.

    Mozesz. Kazdy moze. Ile znasz pozytecznych projektow ktore tak sie robi
    dzis?

    Pamietasz ten watek sprzed paru miesiecy o tym grajku mp3? vamp czy cos...

    Momo ze sie da to popularnosc nawet wsrod hobbystow nikla. Kazdy woli
    kupic gotowe albo woli "cierpiec" nie uzywajac...

    --
    Lukasz