  • Data: 2009-07-11 00:42:23
    Temat: Re: To tyle jeśli chodzi o małe, płaskie obiektywy
    Od: dominik <n...@d...kei.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Mariusz [mr.] wrote:
    >>>> G1 byłby fajny, ale nie ma IS
    > Fakt, boli.

    Dają w szkle, ale taki IS mnie nie interesuje.

    > No nie tak znowu, nie raz brakowało mi dużego skoku w
    > autobracketingu, a w końcu cóż to za filozofia?

    Ale jakiś mega duży skok nie ma sensu. Bo jak sobie to wyobrażasz? że
    zrobisz zdjęcia z +5 EV? +/-2 EV to i tak sporo IMHO. A jak masz statyw to
    możesz sobie zrobić -5 -3 -1 +1 +3 +5 nawet :)

    > "Chamstwo i drobnomieszczaństwo z pana wylazło... Panie, Pan masz
    > drobnomieszczańskie nawyki!" ;-)

    No cóż :) cytat cytatowi :)

    (...)
    > pod jednym przyciskiem.

    Musisz się zastanowić czy te aparaty tak okrutnie ograniczają :) Brak im w
    końcu tyle kluczowych opcji :)

    > OpenSource w Menu/Firmware, CHDK dla każdego...

    Marzenia :)

    > Kiedyś, gdy chciało mi się to jeszcze spisywać, to szybko wyszło tego
    > kilka stron, teraz nie mam czasu na takie przyjemności... ;-)

    A potem byś te kilka stron chciał mieć w kilkudziesięciu w menu aparatu?
    Już teraz opcji jest sto milionów, a używasz kilku może.

    > A masz?

    Chyba akurat 0 +2 -2 nie mam, ale z pewnością jest znacznie mądrzejsze
    0 -2 +2. Jednak jest jeszcze -2 0 +2, więc jak dodasz do tego +2EV to masz
    0 +2 +4, z tym że ostatniej klatki nie musisz robić (wystarczy podnieść
    palec z spustu). Czyli jak chcesz to masz 0 +2.

    > NX Samsunga będzie ich samodzielnym produktem, czyli może być
    > dziełem ichniego działu kompaktów, takie dziedziczne obciążenie i
    > dopiero gromadzenie własnych doswiadczeń w nowym segmencie. włążenie.

    No znów z pewnością coś się nauczyli na pentaksie. Byćmoże też coś z niego
    podciągną do NX, chociażby zgodność z lampami błyskowymi i kompatybilna
    rurka do obiektywu.

    > Dużym ciosem jest brak obrotowego LCD,

    Jak ma być małe to nie musi mieć obrotowego LCD. Zresztą przyszłością jest
    LCD na kabelku, a i może ktoś się pokusi o LCD wireless. Chociażby małe i
    badziewne, to jednak zawsze będzie sto razy wygodniejsze.
    Chociaż samsung planuje swoje amoledy to jednak w słonku i na wyciągniętej
    ręce do tego przechylonej i tak nie będzie tak ekstra jak to obiecują.

    > o który w EVILach po prostu aż
    > się prosi (nietypowe perspektywy, omijanie przeszkód, wsadzanie ręki,
    > gdzie człowiek głowy nie mógłby/nie chciałby włożyć, makra, statyw,
    > streeterka pod pozorem bawienia się aparatem, autoportret z ręki,
    > traktowanie aparatu jak lusterka ze stopklatką [np. samodzielne obdukcje
    > na wyjazdach w razie jakichś wątpliwości - to wcale nie wymysł, to
    > praktyka!]. Mnóstwo zastosowań... :)

    Samodzielna obdukcja...
    To może jakiś manipulator cimpciająco ssący powinnien aparat mieć? :)

    > Oj tak, szczeólnie 16:9 jest wspaniałe... :)) Zwłaszcza w pionie,
    > wyświetlane na takowym ekranie... Ponad 2/3 ekranu niewykorzystane!

    Pivot przyszłością :)
    Ale tak BTW: to chociaż zależało mi okrutnie na pivocie to stwierdzam z
    całą stanowczością, że to tylko bajer i może ma sens przy mniejszych
    ekranach, gdzie miejsca jest i tak mało. Przy 24 calach i typowej
    odległości i tak wzrokiem już tego nie obejmujesz w pionie, w poziomie o
    owszem, całkiem wygodnie. Przechylony ekran nie ma wielkiego sensu, za to
    sens ma np wyświetlanie naraz dwóch stron dokumentu.

    Co do marnowania się... owszem - w przypadku pionowej orientacji
    zmarnujesz tyle samo wyświetlając poziome zdjęcie. Pozioma jest nie bez
    przyczyny w sumie i tak - tak się po prostu lepiej ogląda.

    > Czyli albo poziomo - 100% pokrycia, albo w pionie - miniaturka na mniej
    > niż 1/3 ekranu. Pewnie świetnie się to ogląda naprzemiennie... :))

    Ale jak wspominałem ja tego nie rozpatruje głównie w kategoriach
    marnowania się ekranu. Mam dwa monitory na stałe podpięte (a trzeci jako
    opcja) i gdybym chciał to kolejne by były pionowe, poziome itd. Tyle, że
    jak wspominałem - pozioma orientacja monitora nie jest z czapy brana, to
    po prostu ma swój sens. Sprónuj zbliżać się do monitora i patrzyć co się
    dzieje w rogach. Przy pionowej orientacji szybko przestaniesz dostrzegać.

    To co dla mnie jest za to ważniejsze od kawałka monitora to kompozycja.
    Kwadrat narzuca ją inaczej, a prostokąt inaczej. Sęk w tym, że 4:3 to
    prawie że kwadrat. Portret w tym wygląda jakoś tak bez sensu.

    > To ja już wolę kwadratowe matryce, a z braku takowych 4:3 nie są złe
    > (przynajmniej w portrecie dwuosobowym w pionie w pełnym planie nie tnie
    > po bokach).

    Wolisz kwadratowe matryce, bo żal Ci kawałka monitora? to brzmi dość
    śmiesznie :) A zdjęcia też drukujesz tylko kwadratowe, bo tak trudno
    rozgraniczyć pionowe od poziomych?
    Chyba Era cyfrowa wielu ludziom weszła w krew. Zamiast odbitek, ramek i
    podobnych mają monitory, ekraniki i takie tam. A te są tak ciężko
    odwracalne :D

    Jak tak bardzo to gryzie to polecam porządny monitor z pivotem :) Tylko
    *porządny* czyli nie taki z wystającym kabelkiem, który nie pozwala na
    obracanie. No i oczywiście oprogramowanie do automatycznej zmiany
    rozdzielczości. Wierz mi, że nie takie trudne i efekty są.

    > A dla mnie rozmiar nie gra większej roli (odkąd i tak się tego nie
    > wsunie do kieszonki koszuli). Gdybym musiał ustalić priorytety, to
    > powiedziałbym:

    Jak rozmiar nie gra roli to byle lustrzanka będzie ok.

    > 1. Waga.
    > 2. Wygoda (grip!)
    > 3. Rozmiar.

    Dopiero co rozmiar nie grał roli :)

    > BTW: Wywijanego ekranu praktycznie się nie używa! (co nie stoi w
    > sprzeczności ze znaczeniem takiego rozwiązania - po prostu ww. sytuacje
    > nie zdarzają się wcale tak często, choć kiedy już trzeba, to wygoda jest
    > przeogromna). Ale jak ktoś lubi, to może sobie na stałe wywinąć ekran na
    > zewnątrz. Mimo to EVF i tak pozostaje bezkonkurencyjny (stąd jego brak w
    > PENie jest tak dotkliwy).

    No właśnie, ale ten Pen to kpina.
    Co do LCD - to w G1 jest on ok, mały i porządny. EVF za to wymiata :)

    > A co gorsza, nie byłby to pierszy przypadek u Panasa - ich L1 to też
    > była taka raczej ciekawostka.

    Myślę, że mieli tu jakiś powód i szybko to zejdzie jak będzie więcej
    konkurencji. No albo pomoże NX :)

    > A ja w oóle widzę, że pierwsze modele na razie służą głównie do
    > zbadania rynku, na razie to tylko takie torpedy pozoracyjne i trzeba
    > polubić co się ma.

    Owszem, nie znaczy to "kupić".
    Nie kupuję A900 bo wierzę, że będzie coś lepszego jeszcze (a ten mocno
    spadnie z ceną). G1 obserwuję, ale panas powinien od razu w tej cenie dać
    GH1 i wtedy bym go już miał.

    > GH1 jest już wprawdzie dość blisko "aparatu do
    > kupienia", ale poza niekonkurencyjną ceną boli jeszcze brak fajnej
    > dedykowanej optyki (jasność i zakresy) w sytuacji gdy ma to być główny
    > aparat,

    O nie, dla mnie to ma być dodatkowy na codzień. Lustrzance nic nie grozi,
    a optyka poza krótką i ciemną i tu i tu będzie duża/ciężka. Osobiście mam
    trochę szkiełek dalmierzowych i tym przewiduję drugie życie. Są malutkie i
    całkiem niezłe. Ciekawe czy dziś ktoś się odważy zamiast robić naleśników
    to konstrukcje składane :)

    > pewnie odziedziczone po G1 przymusowe prostowanie kadrów kosztem
    > obcięcia brzeów (czyli faktyczne zawężenie i tak już nieoszałamiających
    > 28 mm eqv), dość słaba matryca, próba uniemożliwienia stosowania
    > alternatywnych aku... No, będzie tego trochę (a użytkownicy pewnie
    > jeszcze się dokopią kilku takich "kwiatków"...)

    W rawach nic nie popsują. Zresztą jak te korekcje będą dobrze ustawione to
    nawet ok. Odszumianie na siłę boli bardziej gdzieniegdzie :)

    > Ale widzę dla EVILi spore możliwości rozwoju (a za jakieś 2-3 lata
    > EVILe FF),

    Na to bym zdecydowanie nie liczył. Z powodu kryzysu wszystko zwolniło.
    Ludzie mniej pieniążków wydają na hobby, a matryce tej wielkości były i
    wciąż są drogie. Na takie aparaciki poczekamy dłuugo jeszcze, podejrzewam,
    że 10 lat do chwili normalnej ceny to realna liczba, bo komu zależy na
    rozmiarze to kupi i tak kompakt. Komu na jakości to będzie miał lustrzankę.

    > dlatego liczę na konkurencję, która wymusi wreszcie produkt,
    > który mi spasuje... :))

    Niestety poczekasz. Niestety..

    > PS. A niech Cię, Ninik! :)) IE tak mi spieprzył PL znaki po tym Twoim
    > UTF-8 (podwójnie - 4 bajty na znak), że ledwo się z tego wygrzebałem...

    Temat zostawiłeś popsuty :)
    hihi :)

    d.