    From: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Test porównawczy języków programowania
    Date: Mon, 17 Jan 2011 06:40:27 -0800 (PST)
    <0...@f...googlegroups.com>
    <ih16bi$7i9$1@news.onet.pl>
    <9...@f...googlegroups.com>
    <ih1hba$c5b$1@news.onet.pl>
    <9...@f...googlegroups.com>
    <ih1iei$gr5$1@news.onet.pl>

    On Jan 17, 2:07 pm, Tomasz Kaczanowski
    <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl> wrote:

    > Niekoniecznie, raczej część osób by się zastanowiło bardziej - teraz
    > ufają lekarzowi, bo ten w końcu ma licencję...

    Przecież oni wierzą, że antybiotyki leczą choroby wirusowe nie
    dlatego, że wierzą lekarzowi, tylko dlatego, że są ignorantami. Nic im
    z zastanawiania się nie przyjdzie.

    > I uwaga - znowu - nie
    > piszę, że jakiekolwiek licencje są niepotrzebne, tylko niektóre są
    > nieuzasadnione finansowo -

    No popatrz. Ja uważam dokładnie tak samo.

    > nie dają więcej wiedzy osobie zatrudniającej
    > niż zwykły dyplom uczelni,

    Dają jednak sporo więcej.

    Po pierwsze mogą gwarantować jakąś tam praktykę: argument o
    zapominaniu i nie stosowaniu umiejętności stosuje się tym bardziej do
    kogoś, kto tylko skończył uczelnię, niż do kogoś, kto przez kilka lat
    praktykował pod nadzorem.
    Po drugie można sobie mówić co się chce o wzajemnie kryjących się
    kolesiach, ale jednak licencję znacznie łatwiej odebrać niż dyplom (a
    nikt przecież nie zagwarantuje, że jak się zacznie pod uwagę
    odbieranie dyplomów za błędy, to absolwenci też nie będą się kryć
    nawzajem).
    Po trzecie można wprowadzić konieczność okresowego odnawiania
    uprawnień zawodowych, z dyplomem uczelni trudniej.
    W końcu właśnie w kontekście programistów jest to trochę overkill:
    uczelnie mają różne poziomy i uczą różnych rzeczy, większość
    absolwentów "informatyki" nigdy nie będzie pisać oprogramowania
    mission-critical. Prościej i praktyczniej wymagać do tego akurat
    specjalnych uprawnień, niż zmieniać cały system.