  • 21. Data: 2010-06-10 21:32:17
    Temat: Re: Technologia wytwarzania PCB - ile klisz potrzeba?
    Od: Miłosz Skowyra <m...@w...epf.pl>

    W dniu 2010-06-10 21:48, Jerry1111 pisze:

    > To tylko znaczy ze zamalowane maska na przelotkach, zeby np: montaz BGA
    > ulatwic. Wiekszosc firm to robi, polowa z nich sie krzywi bo nie lubia
    > jak im maska zacieka.

    W firmie długi czas montowaliśmy sami elektronikę za pomocą drukarki
    szablonowej, placera SMD i pieca rozpływowego.
    Potem przewlekane kąpiel, przewlekane nie pływające i gotowe.
    Jednym z ograniczeń były scalaki motoroli w FinePitch, nogi łączyły się
    cyną, a higroskopia powodowała że kropelka potrafiła wywędrować dość
    wysoko i przez to stawała się kiepsko widzialna nawet pod "małym
    niemcem". Potem się okazało, że ograniczeni to my myśleniowo jesteśmy ;)
    Wystarczy włożyć soldermaskę na 1 milsa na pady. Nie ma takiej
    możliwości żeby cyna zwarła nogi, napięcie powierzchniowe na to nie
    pozwoli, no chyba że lutuje się pastą wiaderkami a szablon ma korekcję
    na plusie 1mm ;)

    Pozdrawiam.

  • 22. Data: 2010-06-10 21:53:14
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > Podkreśliłem.

    O kurde, nie pomyślałem, że do zrobienia sit, potrzeba klisze ;P....
    dzięki ;D...

    Konop

  • 23. Data: 2010-06-10 23:08:36
    Od: zenek <z...@o...pl>

    Miłosz Skowyra pisze:

    > Raczej w Twoich projektach ;)
    > Nie żebym forsował na siłę czy cokolwiek, ale maskę na przelotkach i
    > padach robią akurat całkiem nieźle.

    Heh chlopie ja kilka lat temu sprzedalem im kilku chinskich
    podwykonawcow bo nie mieli pojecia ze mozna lepiej i taniej.

    :):):)

    Technoserwis to manufaktura sredniowieczna.

  • 24. Data: 2010-06-10 23:34:46
    Od: Miłosz Skowyra <m...@w...epf.pl>

    W dniu 2010-06-11 00:08, zenek pisze:

    > Heh chlopie ja kilka lat temu sprzedalem im kilku chinskich
    > podwykonawcow bo nie mieli pojecia ze mozna lepiej i taniej.
    > :):):)
    > Technoserwis to manufaktura sredniowieczna.

    Mam przedziwne wrażenie że piszesz dla frajdy pisania.
    Jeżeli kilka lat temu sprzedałeś im kilka patentów, to pochwal się komu
    konkretnie wysłałeś takie informacje.
    Zapytam i po chwili będę miał potwierdzenie z ZWOD-u że faktycznie tak było.
    No chyba że ta osoba już tam nie pracuje... albo samochód ją przejechał
    czy coś...
    Wybacz, ale byłem na miejscu i oglądałem jak to wygląda od wewnątrz,
    zresztą jak zobaczysz sobie na stronie jak potężną prywatną strukturą
    jest technoserwis, w wielu profilach działalności, to coś te Twoje
    zarzuty zaczynają wyglądać jakby wyssane z tego... no... wiadomo.

    Pozdrawiam Miłosz.

  • 25. Data: 2010-06-10 23:43:18
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    W dniu 2010-06-10 18:39 Miłosz Skowyra napisał(a):

    > W celach prototypowych i mało produkcyjnych warto zamawiać płytki w
    > Technoservice. Sprawdźcie sobie ceny dla oferty TS-ka.
    > W rozsądnej cenie a jakość wysoka.
    > Nie ponosimy sporych kosztów klisz i masek. I domówić zawsze można jakby
    > się sztuka przydała... ;)

    Ale jakich "sporych kosztów"? W najbliższej naświetlarni (Javelin) kilka
    razy zamawiałem klisze A5 po 3zł (2400 dpi). To jest drogo? Komplet dla
    płytki 2-stronnej z soldermaskami i jednym opisem to łącznie 15 zł.

    A potem z tych klisz płytki wykonywał Faldruk - łącznie wychodzi nawet
    taniej niż w Technoservice oferta TS'ka.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 26. Data: 2010-06-11 05:27:32
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

> [...]
    > zwarła nogi, napięcie powierzchniowe na to nie pozwoli, no chyba że lutuje
    > się pastą wiaderkami a szablon ma korekcję na plusie 1mm ;)

    Akurat to jest typowy błąd, gdy mamy gęsty raster (0.5mm i mniej) i
    zakładamy typowy np. dla Altiuma/Protela 'zapas' soldermaski 4mils.
    Jednak robienie go na poziomie 1 milsa wymaga większej precyzji od
    producenta.
    Niektórzy wytwórcy płytek korygują takie rzeczy, często bez wiedzy
    zamawiającego.

    Mnie natomiast nieco zdziwiło, jak pod BGA było zalecenie, by soldermaska
    zakrywała znaczną część padu. Konsultowałem z TS i jednak pozostaliśmy przy
    tym, że pad jest nieco mniejszy od otworu soldermaski. Po montażu bez
    zastrzeżeń.
    --
    Pozdr
    EM

  • 27. Data: 2010-06-11 06:09:16
    Od: Dykus <d...@s...wp.pl>

    Witam,

    W dniu 2010-06-10 21:36, Miłosz Skowyra pisze:

    > Miałem na myśli Tented vias (jak to polsku ??) a nie zagrzebane.

    Oni to nazywają "ślepe przelotki"...

    --
    Pozdrawiam,
    Dykus.

  • 28. Data: 2010-06-11 09:08:53
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > Ale jakich "sporych kosztów"? W najbliższej naświetlarni (Javelin) kilka
    > razy zamawiałem klisze A5 po 3zł (2400 dpi). To jest drogo? Komplet dla
    > płytki 2-stronnej z soldermaskami i jednym opisem to łącznie 15 zł.

    Dobra, inaczej... nie w celach prototypowych, a hobbystycznych ;)...

    I nie mówię, że to drogo, ale nie lubię, jak mnie ktoś wprowadza w
    błąd. A myślałem, że właśnie tak było ;)... okazuje się, że nie, więc OK
    :)...
    Aha, co do cen - oni za kliszę liczą sobie 5zł netto, 4zł za sito i 5zł
    za testowanie doliczają... tak więc z prostej płytki robi się za
    przygotowanie 33zł netto :). i jeszcze 17zł za wysyłkę ;P...

    Wiem, że to MAŁO! To jest tanio i jak robię płytki "zawodowo", to się
    zachwycam takimi cenami (terminami niekoniecznie ;P). Ale po prostu
    zobaczyłem cennik, policzyłem dla płytki hobbystycznej i pomyślałem, że
    wychodzi tanio, więc laminator idzie do szafy ;P... a po wycenie okazało
    sie, że jest 2x drożej niż liczyłem :(... i stąd to pytanie ;)... ale
    już wszystko jasne...

    Konop

  • 29. Data: 2010-06-11 13:58:43
    Od: Miłosz Skowyra <m...@w...epf.pl>

    W dniu 2010-06-11 06:27, EM pisze:

    > Akurat to jest typowy błąd, gdy mamy gęsty raster (0.5mm i mniej) i
    > zakładamy typowy np. dla Altiuma/Protela 'zapas' soldermaski 4mils.

    W Protelu trzeba pamiętać że biblioteki które dołączają, są raczej
    przystosowane do montażu na fali, do rozpływu trzeba pady lekko przerobić.

    > Jednak robienie go na poziomie 1 milsa wymaga większej precyzji od
    > producenta.
    > Niektórzy wytwórcy płytek korygują takie rzeczy, często bez wiedzy
    > zamawiającego.

    Nie sądzę żeby był to bardzo duży problem. Większym problemem jest
    nakładanie pasty niż staranne wykonanie maski.

> [...]
    > zakrywała znaczną część padu. Konsultowałem z TS i jednak pozostaliśmy przy
    > tym, że pad jest nieco mniejszy od otworu soldermaski. Po montażu bez

    IMHO jeżeli wykonawca PCB na to pozwala, to wygodne jest oblepienie pada
    soldermaską. Łatwiej się lutuje, nawet przy ręcznym montażu.

    Pozdrawiam Miłosz.

  • 30. Data: 2010-06-11 14:04:26
    Od: Miłosz Skowyra <m...@w...epf.pl>

    W dniu 2010-06-11 00:43, Adam Dybkowski pisze:

> [...]
    > A potem z tych klisz płytki wykonywał Faldruk - łącznie wychodzi nawet
    > taniej niż w Technoservice oferta TS'ka.

    Pytanie co jest priorytetem, czas czy koszt ;)
    Nie zamierzam nikogo nakłaniać do zmiany firmy jeżeli z poprzedniej jest
    zadowolony. Kilkukrotnie robiąc prywatne projekty, skorzystałem z firmy
    siakiejśtam i zaleta była jedna, było tanio choć wkurzająco.
    W jednym z projektów np. facet sam z siebie poprzestawiał przelotki i
    zmienił ścieżki, ale nie zauważył że na drugiej warstwie była wylana
    masa. Skutek to uruchamianie układu zacząć należało od 3x6800uF
    naładowanych do 5V i upalanie ścieżek...
    2 czy 3 razy skorzystałem z takich firm, a potem zacząłem korzystać z
    TS-ki i byłem zadowolony, dlatego poleciłem.

    Pozdrawiam Miłosz.