  • 1. Data: 2010-06-09 20:18:46
    Temat: Car audio - brzęczące głośniki drzwiowe
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    Jest tak: samochód Skoda Fabia, niezbyt znanej historii (tylko zapewnienia
    sprzedawcy, że bezwypadkowa ;) ), ale na pewno miał robioną blacharke na
    przynajmniej jednym boku, możliwe, że na obu. Radio fabryczne, skodowe
    ("Harmony", czy jakoś tak), głośniki w drzwiach też fabryczne.
    I teraz, jeśli radio gra choć trochę głośniej niż cicho, drzwi zaczynają
    brzęczeć. Nie są to żadne objawy ocierania cewek w głośnikach, tomechaniczne
    rezonanse w samych drzwiach, brzęczą np. szparagały w drzwiowej kieszeni,
    plastiki itp.

    Co z tym mozna zrobić? Pomijając wyjścia trywialne typu zmiana samochodu?
    Czy taki objaw może być spowodowany usuniętą w czasie napraw jakąś warstwą
    głuszącą z drzwi? Czy też jest to tylko kwestia jakości głośników?

    J.

  • 2. Data: 2010-06-09 20:58:32
    Temat: Re: Car audio - brzęczące głośniki drzwiowe
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > samochodu? Czy taki objaw może być spowodowany usuniętą w czasie napraw
    > jakąś warstwą głuszącą z drzwi? Czy też jest to tylko kwestia jakości

    W Skodzie Felicii (wiem, że to nie Fabia ;)) tapicerka drzwi trzyma się
    na takich zatrzaskach, które się fajnie wyłamują przy zdejmowaniu. Nie
    wiem, pewnie da się je zdjąć bezboleśnie, ale niewykluczone, że na
    skutek jakiegoś grzebania w drzwiach u Ciebie tapicerka jest słabiej
    przytwierdzona i to może powodować drgania.
    Wyjść jest mnóstwo... Zacząć należy od tego, czy ten model tak ma, czy
    to tylko ten egzemplarz?? Jak radio fabryczne, to głośniki też, nie?

    Konop

  • 3. Data: 2010-06-10 05:19:59
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    Konop pisze:

> [...]
    > skutek jakiegoś grzebania w drzwiach u Ciebie tapicerka jest słabiej
    > przytwierdzona i to może powodować drgania.

    W Fabii jest *chyba* inaczej, tam głośnik przykręcony jest do blachy,
    chociaż ZTCW system mocowania tapicerki jest taki sam ( plastikowe
    zatrzaski ). U mnie w FII pod tymi zatrzaskami są jeszcze gumowe
    podkładki. Rozebrać i sprawdzić. Zatrzaski da sie dokupić luzem.
    Głośniki, jeśli przykręcone do tapicerki ( jak w Felicji ) wypadało by
    przykręcić do blach - ja dorobiłem do tego stalowe dystanse. No i kłania
    się wygłuszenie drzwi - w Felicji jakieś tam było fabryczne, ale ja
    położyłem swoje i nagle drzwi przestały grać.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 4. Data: 2010-06-10 05:59:05
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    Użytkownik "PeJot" <P...@o...pl> napisał w wiadomości

    > No i kłania się wygłuszenie drzwi - w Felicji jakieś tam było fabryczne,
    > ale ja położyłem swoje i nagle drzwi przestały grać.

    A z czego zrobiłeś to swoje, nieudane?
    I (jeśli wiesz), z czego powinno być dobre? Oryginalne, to o ile dobrze
    pamiętam, taka szara włóknina, trochę kosystencją przypominająca klasyczne
    szare ściery do podłogi, może kilka takichś ścier załatwi sprawę? :-)

    J.

  • 5. Data: 2010-06-10 07:21:07
    Od: Miłosz Skowyra <m...@w...epf.pl>

    W dniu 2010-06-10 06:59, Jarek P. pisze:

> [...]
    > pamiętam, taka szara włóknina, trochę kosystencją przypominająca
    > klasyczne szare ściery do podłogi, może kilka takichś ścier załatwi

    W sklepie zajmującym się blacharstwem i lakiernictwem samochodowym, bez
    problemu powinieneś kupić maty wygłuszające.
    Polecam takie z bitumitem, wystarczy podgrzać bitumit i przykleić do
    blachy a z drugiej strony masz około 15-20 mm włókniny.

    Pozdrawiam Miłosz.

  • 6. Data: 2010-06-10 08:42:44
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    Miłosz Skowyra pisze:
> [...]

    Źle się wyraziłem. Po założeniu dodatkowych mat przestały grać drzwi, a
    zaczęły głośniki.

    Pamiętam firmę: Theroson (?). Mata bitumiczna, gruba i ciężka. W ofercie
    mieli fajne rzeczy, którymi chciałem wyciszyć kocioł CO ( w kuchni ),
    ale mi się sample skończyły :)

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 7. Data: 2010-06-10 09:02:21
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    On 10 Cze, 10:42, PeJot <P...@o...pl> wrote:

    > Źle się wyraziłem. Po założeniu dodatkowych mat przestały grać drzwi, a
    > zaczęły głośniki.

    OK, jasne :)
    Jeszcze jedno pytanie: do czego i jak kleiłeś tą matę? Do blachy
    drzwi, czy do plastiku? Czy może do niczego, po prostu ją wcisnąłeś
    pomiędzy?

    J.

  • 8. Data: 2010-06-10 09:19:21
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    Jarek P. pisze:

    > OK, jasne :)
    > Jeszcze jedno pytanie: do czego i jak kleiłeś tą matę? Do blachy
    > drzwi,

    Bezpośrednio do blachy, tak jak i oryginalne fabryczne wytłumienie. Maty
    były bez kleju, nie pamiętam czego użyłem do klejenia; było wyciskane z
    tuby i z tych co to " pod ręką ". A, przypominam sobie - był to
    uszczelniacz dekarski, którym wcześniej udało mi się uszczelnić
    uszczelkę przedniej szyby, bo jak w każdej Felicji lubiła cieknąć po
    deszczu.

    > czy do plastiku?

    Do plastiku nie ma sensu,w Felicji trzyma się on poszycia na kilku
    spinkach. Pamiętam, że przykręcając głośniki do blachy za pośrednictwem
    dystansów, udało mi się jeszcze "złapać" samą tapicerkę, tzn. chcąc
    zdjąć tapicerkę trzeba było zdemontować głośnik. Przynajmniej tapicerka
    przestała drgać.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 9. Data: 2010-06-10 09:41:40
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2010-06-10 07:59:05 +0200, "Jarek P." <j...@g...com> said:

    > I (jeśli wiesz), z czego powinno być dobre?

    Do wygłuszania drgań blachy są 3 rodzaje - filcowe takie jak widziałeś,
    bitumiczne, i korkowe. Można nabyć w sklepach ze sprzętem dla
    lakierników. No i chyba na allegro.

    > Oryginalne, to o ile dobrze pamiętam, taka szara włóknina, trochę
    > kosystencją przypominająca klasyczne szare ściery do podłogi, może
    > kilka takichś ścier załatwi sprawę? :-)

    A potem w drzwiach Ci nasiąkną wodą? ;)))

    --
    DJ

  • 10. Data: 2010-06-10 21:14:01
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

> [...]
    > Polecam takie z bitumitem, wystarczy podgrzać bitumit i przykleić do
    > blachy a z drugiej strony masz około 15-20 mm włókniny.

    Dokładnie tak, ale nie włochatą, gdyż drzwi nie są szczelne (mają
    odwodnienia w podłodze dolnej i MA się w środku lać woda.)
    Na ciepło (ale nie gorąco) wkleić w drzwi od środka po uprzednim
    odtłuszczeniu blachy (lakieru). Na tych wytłumieniach (mata Kellera?)
    czasami jest naklejona folia, osobiście ją zrywałem i po takiej
    odsłoniętej bitumicznej masie jeszcze konserwacją jechałem. Pamiętam
    też, że zalecane było nie naklejanie całego brytu, tylko dużego paska i
    lekko niesymetrycznie - choć to już chyba woodoo (stojące w poszyciu
    drzwi? hmm...).
    Teraz dalej, warto pod głośniki podłożyć coś ciężkiego. Ja toczyłem
    stalowy gruby pierścień i przez niego przykręcałem głośnik (trzeba
    sprawdzić czy nie będzie przeszkadzał). Wypada też zwrócić uwagę na
    cięgna - mogą grać. Zazwyczaj pomaga spięcie ich do czegokolwiek czymś
    elastycznym (napiąć - lekko wyginając nawet, o ile nie jest to cięgno
    pchające). Lekko posmarować czymkolwiek dosłownie - nawet masłem ;)
    Na koniec całość zamknąć, ale.... na nowych zatrzaskach i sprawdzając
    wcześniej czy folia uszczelniająca drzwi (nie znam rozwiązania w fabii)
    nie jest przypadkiem twarda i szeleszcząca. Jeśli jest, to kiszka...
    zazwyczaj pozgrzewać takiej z czegoś lepszego się nie udaje - choć można
    próbować rzeźby. Takie drzwi się nawet inaczej zamykają :)
    Chyba tyle...
    Ach - jeszcze jedno. Bywa że głośnik ma swoją komorę - czasami otwartą
    od dołu (taka 90% owiewka), czasami szczelną. Jak jest twarda (plastik,
    tłoczona blacha) to fanie jest wkleić dosłownie kawałek koca do środka -
    naprzeciw głośnika. Ale to już jak ktoś ma chęci się bawić...

    Miłosz - miło Cię widzieć znowu. Wszystko OK?

    Miłego.
    Irek.N.