    From: Miłosz Skowyra <m...@w...epf.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Technologia wytwarzania PCB - ile klisz potrzeba?
    Date: Fri, 11 Jun 2010 14:58:43 +0100

    W dniu 2010-06-11 06:27, EM pisze:

    > Akurat to jest typowy błąd, gdy mamy gęsty raster (0.5mm i mniej) i
    > zakładamy typowy np. dla Altiuma/Protela 'zapas' soldermaski 4mils.

    W Protelu trzeba pamiętać że biblioteki które dołączają, są raczej
    przystosowane do montażu na fali, do rozpływu trzeba pady lekko przerobić.

    > Jednak robienie go na poziomie 1 milsa wymaga większej precyzji od
    > producenta.
    > Niektórzy wytwórcy płytek korygują takie rzeczy, często bez wiedzy
    > zamawiającego.

    Nie sądzę żeby był to bardzo duży problem. Większym problemem jest
    nakładanie pasty niż staranne wykonanie maski.

    > Mnie natomiast nieco zdziwiło, jak pod BGA było zalecenie, by soldermaska
    > zakrywała znaczną część padu. Konsultowałem z TS i jednak pozostaliśmy przy
    > tym, że pad jest nieco mniejszy od otworu soldermaski. Po montażu bez
    > zastrzeżeń.

    IMHO jeżeli wykonawca PCB na to pozwala, to wygodne jest oblepienie pada
    soldermaską. Łatwiej się lutuje, nawet przy ręcznym montażu.

    Pozdrawiam Miłosz.