  • 21. Data: 2013-07-26 03:18:10
    Temat: Re: Tani aparat do zdjec sportowych dla nastolatki
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Tomasz" <t...@g...com> wrote:

    > Ten aparat o ktorym pisze, DSC HX200V to ma ogniskowa obiektywu (w
    > przeliczeniu na format 35 mm) 27 - 810 oraz stabilizacje obrazu, wiec
    > spelnia chyba Twoje zalecenia?

    Co!? 8-o

    Zoom 30x? Spełnia?

    Wiesz, mam teleskop o ogniskowej 800 mm (w dodatku zwierciadlany,
    nie jakieś psujące obraz soczewki) i trudno "z ręki", za pomocą podpórki
    trafić w księżyc, a Ty mówisz o sportach jeździeckich? 8-o

    Prawa fizyki dla takiego zooma gwarantują:
    - dużą aberrację;
    - utratę ostrości;
    - duże zniekształcenia/dystorsje;
    - słabe światło;
    - małą matrycę.

    Wiesz, to będzie chyba moja najlepsza rada w tym wątku - lepiej już
    zostaw dziewczynie te zakupy - pewnie zrobi to lepiej, bo nie ma głowy
    nabitej fałszywymi przekonaniami podsuwanymi przez działy marketingu.
    A poza tym... tylko faceci się łapią na porażkowo długie zoomy. ;)

    BTW: Sprawdź sobie jaką "krotność" mają najdroższe zoomy do
    lustrzanek - zdziwisz się... :)
    http://www.skapiec.pl/site/cat/47/filtr/_0_0_0_0_111
    11-111111_0_0_91527_0_0/cena_r

    Jasny zoom typu 5-7x, z szerokim kątem w okolicach 28 mm w tym
    budżecie powinien absolutnie wystarczyć.

    BTW: W sporcie OGROMNĄ różnicę robi zoom ręczny zamiast
    elektrycznego, ale nie wiem, czy producenci wciąż nie traktują swoich
    klientów jak dzieci...

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 22. Data: 2013-07-26 03:50:33
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    > Co!? 8-o
    >
    > Zoom 30x? Spełnia? [...]
    >
    > Prawa fizyki dla takiego zooma gwarantują:
    > - dużą aberrację;
    > - utratę ostrości;
    > - duże zniekształcenia/dystorsje;
    > - słabe światło;
    > - małą matrycę.

    To jest standardowy zestaw wad długich zoomów, który połowa
    piszących na tej grupie wyśpiewa nawet obudzona w środku nocy. ;-)

    To teraz ja dorzucam jeszcze jedną wadę, dotychczas niezauważaną -
    chyba wszystkie te hiper-zoomy maja napęd elektryczny (co już samo w
    sobie jest dostatecznie upierdliwe), a wtedy jedno z dwojga:
    - albo irytująco długie dojeżdżanie do pożądanej ogniskowej;
    - albo wkurzająco nieprecyzyjne skoki między kolejnymi krokami.

    A może w trakcie suwaniu hiper-zoomów wynaleziono już zmianę biegów?
    Wrzucam "czwórkę" i szybko idzie, ale zimą radzę nie wychodzić poza
    "jedynkę"... ;)

    A najlepiej w ogóle nie używać power zoomów i być szczęśliwym
    człowiekiem. ;)

    [mr.]

  • 23. Data: 2013-07-26 07:43:01
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl> wrote:

    [...]
> [...]
    11-111111_0_0_91527_0_0/cena_r

    > Jasny zoom typu 5-7x, z szerokim kątem w okolicach 28 mm w tym
    > budżecie powinien absolutnie wystarczyć.

    Ja tam nie wiem co się teraz kupuje, ani ile co kosztuje, ale każdy
    sampel na ISO 3200 jaki wziąłem rozkłada jednak tego Sony na łopatki:

    http://216.18.212.226/PRODS/sony-hx200v/FULLRES/HX20
    0VhSLI03200.JPG

    Dla porównania:

    Sony Cyber-shot DSC-RX100:
    http://216.18.212.226/PRODS/sony-rx100/FULLRES/RX100
    hSLI3200NR2D.JPG

    Canon G1x:
    http://216.18.212.226/PRODS/G1X/FULLRES/G1XhSLI03200
    NR2D.JPG

    Fujifilm X10:
    http://216.18.212.226/PRODS/X10/FULLRES/X10hSLI03200
    .JPG

    Panasonic Lumix DMC-LX7:
    http://216.18.212.226/PRODS/panasonic-lx7/FULLRES/LX
    7hSLI03200NR3D.JPG

    Powiedziałbym, że różnica dwóch-trzech klas, oczywiście na
    niekorzyść hiper-zooma.

    [mr.]

  • 24. Data: 2013-07-27 15:43:27
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl> writes:

    > Chodzi o to, że migawka w kompakcie mechanicznie tylu nie wyrobi,
    > więc te 10/sek., to po prostu klatki wyjęte z nagrywanego filmiku (bez
    > używania migawki). Wystarczy sobie wyjąć klatki z filmiku (pewnie i
    > tak poprawiane), żeby się przekonać, co to może być warte.

    Byłoby to dziwne, i osobiście się z takim czymś nie spotkałem, nawet
    w starych aparatach. Sama migawka w kompakcie bez trudu zrobi 10
    zdjęć/sekundę (inną sprawą może być jej żywotność). Tak w ogóle to są
    także "migawki elektroniczne".

    Faktem jest że to może być tak że jest "10 zdjęć/sekundę" do 3 zdjęcia
    włącznie, a później jest to ograniczone szybkością zapisu (albo np.
    kompresji). Lepiej to przetestować przed zakupem, albo poczytać jakieś
    wyniki testów.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 25. Data: 2013-07-27 15:47:21
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl> writes:

    > Tak czytam, czytam... I żadnego związku nie widzę! :)
    >
    > Przecież to powyżej, to marketingowa papka...

    No ale dlaczego dokładnie? Przecież to typowo właśnie tak działa.
    Dopiero gdy szybkość kodowania i zapisu na kartę jest wyższa niż
    potrzebna to wąskim gardłem staje się przetwornik.

    Zdjęcia full HD to raczej takie sobie. Przyznaję że używałem kiedyś
    Olympusa 1 Mpix i wcale nie był taki zły, ale jednak to było jakiś czas
    temu.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 26. Data: 2013-07-27 15:54:09
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl> writes:

> [...]
    >
    > A może w trakcie suwaniu hiper-zoomów wynaleziono już zmianę biegów?
    > Wrzucam "czwórkę" i szybko idzie, ale zimą radzę nie wychodzić poza

    Jasne że mają (niektóre), lekko naciskasz - wolno jedzie, mocno -
    szybko. Jest kilka stopni. Nie jest to nawet w przybliżeniu tak wygodne
    jak kręcenie wielkim pierścieniem, ale używać się da.

    > A najlepiej w ogóle nie używać power zoomów i być szczęśliwym
    > człowiekiem. ;)

    Do niektórych zastosowań są przydatne.
    W lustrzance problem jest mniejszy, bo można wykadrować coś ze środka.
    W typowym kompakcie nawet jeśli matryca będzie miała odpowiednią
    rozdzielczość, to obiektyw jej nie będzie miał.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 27. Data: 2013-07-27 15:59:15
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl> writes:

> [...]
    7hSLI03200NR3D.JPG

    > Powiedziałbym, że różnica dwóch-trzech klas, oczywiście na

    Szczerze mówiąc, poza tym DSC-RX100, wszystkie zdjęcia są podobnej
    jakości. Tylko zdjęcie z DSC-RX100 jest zauważalnie lepsze, ale też
    raczej o jedną klasę, nie o dwie lub trzy.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 28. Data: 2013-07-27 16:13:10
    Od: trolling tone <a...@a...org>

> [...]
    > włącznie, a później jest to ograniczone szybkością zapisu (albo np.
    > kompresji). Lepiej to przetestować przed zakupem, albo poczytać jakieś

    Ma szybki bufor pamięci na 10 zdjęć, ot i cała tajemnica.

  • 29. Data: 2013-07-27 19:44:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 26 Jul 2013, Mariusz [mr.] wrote:

> [...]

    Dla jasności: MOŻE BYĆ, nie sprawdzałem :)

    > To jest niemal niemożliwe. :)

    Nie jest.

    Mam taki aparat od wielu lat (do sprawdzenia w archiwach, jak ktoś
    je ma). Jako że ówcześnie transfer z matrycy był ograniczeniem,
    to owszem, rozdzielczość 10 fps jest mizerna :>, ale ZDECYDOWANIE
    widać różnicę między zdjęciami 10 fps a filmikiem 15 fps - właśnie
    przez brak smużenia od źródeł światła, co jest skutkiem wszelkich
    "oszczędnościowych" konstrukcji.
    Chodzi o serię Minolty - A1/A2/A200 (mam A200, już lekko
    "ubudżetowiony", ale większość cech A2 zachowano).
    Jedynym aparatem cyfrowym który miał ówcześnie podobną "fpsowość"
    była "jednocyfrowa" lustrzanka Canona :)

    > Po prostu każde moje twierdzenie jest obłożone tyloma warunkami
    > wstępnymi, zastrzeżeniami i normalnymi wątpliwościami (bo rzeczywistość
    > jest równie skomplikowana), iż oczywiście - już na starcie dopuszczam
    > możliwość postępu

    Błąd.
    Gruby :)
    Takie zaawansowane konstrukcje łatwiej znajdziesz w *STARYCH*
    kompaktach! Aparaty nazywane "dużymi hybrydami" swojego czasu
    kosztowały >5000 zł (więcej wartych, niż współczesne 5000 zł),
    i za tę cenę m.in. mechanikę można było dawać całkiem "wymagającą".
    To w starych aparatach znajdziesz np. ostrzenie fazowe w nielustrzance,
    robione czujnikiem znajdującym się *obok* obiektywu, pomiar
    światła (ekspozycji) również robiony nie-TTL (przecież
    kalibracja czegoś takiego w "zoomie" kosztowałaby więcej
    niż najtańsze plastik-aparaty), zdejmowalny (automatycznie,
    z menu aparatu, nie przez rozbieranie go na elementy) filtr
    podczerwieni i parę podobnych ficzerów.
    Nie licząc problemu AF TTL *oraz* ograniczeń z relatywnie
    małych matryc (2/3" typowo), te aparaty najczęściej były
    wyposażone w rozwiązania do których lustrzankom było daleko.
    Ba, do dziś nie występują, choćby z przyczyn konstrukcyjnych,
    bo jak pogodzić choćby migawkę centralną z wymiennością
    obiektywu (hm... w sumie mozna, skoro można napędzać stabilizator,
    to czemu by nie migawkę, nawet elektrycznie).

    > i zdezaktualizowania mojej wiedzy

    Nie, leżą u Ciebie dane historyczne, całkiem tak jak w google ;)

    > W efekcie rzadko dziwię się bardziej niż
    > ruszenie powieką... :)

    Że co, że Cię zamurowało, więc nie robisz żadnego ruchu?
    :D

    pzdr, Gotfryd

  • 30. Data: 2013-07-27 19:52:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 27 Jul 2013, Krzysztof Halasa wrote:

    > Byłoby to dziwne, i osobiście się z takim czymś nie spotkałem, nawet
    > w starych aparatach.

    Bo w "starych" na ogół było zrobione mniej oszczędnościowo :)
    One po prostu były droższe lub znacznie droższe, więc mniej się
    przejmowano wydaniem 10 dodatkowych dolarów na mechanikę.

    > Sama migawka w kompakcie bez trudu zrobi 10
    > zdjęć/sekundę (inną sprawą może być jej żywotność). Tak w ogóle to są
    > także "migawki elektroniczne".

    Czy Ty implikujesz, że *każdy* kompakt ma (wyłącznie) migawkę
    elektroniczną?

    IMO należy oczekiwać, że co najmniej wszystkie kompakty "firmowe"
    ze średniej półki (gdzieś ponad 500zł, może ponad 1000zł)
    mają migawkę centralną mechaniczną (być może przysłonomigawkę,
    co jest bez znaczenia dla jej skuteczności), i dopiero poniżej
    czasów 1/500 "przycinają" ekspozycję elektronicznie, co
    nadal nie umniejsza zalety głównej migawki mechanicznej :)

    Kto ma jakiś "mocno współczesny" kompakt i zechce zapodać,
    czy widać działanie migawki mechanicznej?
    (przez porównanie obrazu na zdjęciu i na filmie, z tym
    samym kadrem zawierającym "punktowe światła" rzecz jasna).

    > Faktem jest że to może być tak że jest "10 zdjęć/sekundę" do 3 zdjęcia
    > włącznie, a później jest to ograniczone szybkością zapisu

    A to zupełnie osobna sprawa i tu nie oponuję :)

    pzdr, Gotfryd