  • 101. Data: 2019-05-03 11:55:55
    Temat: Re: Taksówkarz. nie włazić bezpośrednio pod jadący pojazd.
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 3 May 2019 11:36:18 +0200, Shrek napisał(a):

    > Zabawne, że powołujesz się na słownik języka polskiego, a jednocześnie
    > wycinasz linka, gdzie znajduje się definiecja wprost wymuszenia
    > pierwszeństwa przejazdu.

    Akurat w tym przypadku nie zgadzam się ze 3 znaczeniem. Wolę drugie.
    Wracając do logiki, jak nazwiesz zmuszenie do awaryjnego hamowania
    kierowcę, wchodząc nagle na przejście dla pieszych i kontynuujac to
    przechodzenie aż na drugą stronę?
    Mi pasuje tu "wymuszenie pierwszeństwa". Jak ci nie pasuje, zaproponuj
    swój termin.
    --
    Jacek
    Błędy lekarzy leżą na cmentarzu, błędy nauczycieli siedzą w Sejmie.

  • 102. Data: 2019-05-03 12:05:01
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    > Zabawne, że powołujesz się na słownik języka polskiego, a jednocześnie
    > wycinasz linka, gdzie znajduje się definiecja wprost wymuszenia
    > pierwszeństwa przejazdu.

    To była refleksja natury ogólnej. Akurat w tym przypadku nie zgadzam się

  • 103. Data: 2019-05-03 12:05:26
    Temat: Re: Taksówkarz. pieszy poczekałby 10 sekund.
    Od: kk <k...@o...pl.invalid>

    On 2019-05-02 09:52, Jacek Maciejewski wrote:

    > I jak bryki jadą sznurem to mógłby sobie stać i godzinę.

    Gdzie tu problem?

  • 104. Data: 2019-05-03 12:06:26
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Akurat w tym przypadku nie zgadzam się ze 3 znaczeniem.

    To się nie powołuj na sądy gdzie takie stwierdzenia jak twierdzisz nie
    padaj, a tym bardziej na SJP gdzie jest napisane wprost dokładnie na
    odwrót niż twierdzisz. Najlepiej powołaj się na swoje głębokie
    przekonanie i do tego się ogranicz, bo tak właśnie wygląda stan dfaktyczny.

    > Wolę drugie.
    > Wracając do logiki, jak nazwiesz zmuszenie do awaryjnego hamowania
    > kierowcę, wchodząc nagle na przejście dla pieszych i kontynuujac to
    > przechodzenie aż na drugą stronę?

    Niezachowanie ostrożności przez obie strony i wymuszenie pierwszeństwa
    przez kierowcę.

    > Mi pasuje tu "wymuszenie pierwszeństwa". Jak ci nie pasuje, zaproponuj
    > swój termin.

    Masz wyżej - obawiam się, że nie po twojej myśli.

    A wszystkim z kreatywnym podejściem do interpretacji prostego zapisu nie
    życzę, żeby musieli się przed sądem tłumaczyć. Ale ciekawy jestem czy
    swoje przekonania by przed sądem powtórzyli;)

    Shrek

  • 105. Data: 2019-05-03 12:11:55
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 3 May 2019 12:06:26 +0200, Shrek napisał(a):

    > Niezachowanie ostrożności przez obie strony
    Tak jest w przypadku każdego zdarzenia drogowego w którym biorą udział
    dwie strony. Coś mało selektywny twój koncept. I najlepiej by pasował
    termin związany z pierwszeństwem, bo w końcu o nie tu chodzi.

    > i wymuszenie pierwszeństwa przez kierowcę.
    Przecież kierowca nie przejechał pierwszy :) Myśl trochę.

  • 106. Data: 2019-05-03 12:20:31
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Tak jest w przypadku każdego zdarzenia drogowego w którym biorą udział
    > dwie strony.

    A czego żeś się spodziwał okrętu? Czy że wyjaśnienie jednego z
    najpopularniejszego typy wypadku będzie nagle jakieś oryginalne?

    > Przecież kierowca nie przejechał pierwszy :)

    Racja. W takim razie będzie nieustąpienie pierwszeństwa.

    Shrek

  • 107. Data: 2019-05-03 12:32:07
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 3 May 2019 12:20:31 +0200, Shrek napisał(a):

    > A czego żeś się spodziwał okrętu? Czy że wyjaśnienie jednego z
    > najpopularniejszego typy wypadku będzie nagle jakieś oryginalne?
    Spodziewałbym się precyzji.

    > Racja. W takim razie będzie nieustąpienie pierwszeństwa.
    Przecież kierowca nie przejechał pierwszy, zatem udzielił pierwszeństwa.
    Myśl trochę.

    Dobra, kompromisowo, żeby nie przedłużać bo trudno walczyć z wiatrakami:
    W sytuacji kiedy pieszy na przejściu zmusza kierowcę do nagłego
    hamowania należy użyć sformułowania " pieszy wymusił *swoje*
    pierwszeństwo".
    W sytuacji kiedy pieszy przechodząc jezdnię poza przejściem zmusił
    kierowcę do nagłego hamowania (i przeszedł) należy użyć sformułowania
    "pieszy wymusił pierwszeństwo *choć go nie miał*".

    Pozwala to precyzyjnie określić stosunek obu stron do pierwszeństwa.
    Jeśli zaniedbamy to co w gwiazdkach, oba opisy będą nierozróżnialne a
    przecież różnią się fundamentalnie. Masz inne propozycje?

  • 108. Data: 2019-05-03 13:18:24
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Spodziewałbym się precyzji.

    I dostałeś - preyzyjnie rzecz biorąc obie strony nie zachowały
    ostrożności.

> [...]
    > W sytuacji kiedy pieszy na przejściu zmusza kierowcę do nagłego
    > hamowania należy użyć sformułowania " pieszy wymusił *swoje*

    W żadnym wypadku. Sugerowałoby to że pierwszeńtwa nie miał, a niezalezni
    od tego jak się na przejście dostał przepisy jasno mówią, kto ma
    pierwszeństwo na przejściu. Ba, to jers jeden z bardzo nielicznych
    przypadków, kiedy ustawodawca wprost nadaje komuś pierwszeństwo.

    > W sytuacji kiedy pieszy przechodząc jezdnię poza przejściem zmusił
    > kierowcę do nagłego hamowania (i przeszedł) należy użyć sformułowania
    > "pieszy wymusił pierwszeństwo *choć go nie miał*".

    Tu bym miał wątpliwości, bo w takim przypadku ciężko rozstrzygać o
    pierwszeńtwie. Po prostu przechodził w miejscu niedozwolonym.

    > Pozwala to precyzyjnie określić stosunek obu stron do pierwszeństwa.
    > Jeśli zaniedbamy to co w gwiazdkach, oba opisy będą nierozróżnialne a
    > przecież różnią się fundamentalnie. Masz inne propozycje?

    Dostałeś.

    EOT - kończę bo dyskusja na temat "pierwszeństwo wymusza mający
    pierwszeństwo", po tym jak powołałeś się na sądy, które nic takiego nie
    móiwły, potem na słownik, któryt twierdzi dokładnie na odwrót jest żenująca.

    Shrek

  • 109. Data: 2019-05-03 14:01:58
    Od: "Wa.Al." <h...@d...pl>

    > przepisy jasno mówią, kto ma pierwszeństwo na przejściu.

    > Shrek

    Przepis też jasno zabrania wejścia bezpośrednio pod jadący pojazd,
    również na przejście dla pieszych.

  • 110. Data: 2019-05-03 14:07:45
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 03.05.2019 o 14:01, Wa.Al. pisze:
    > Użytkownik "Shrek" <...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Przepis też jasno zabrania wejścia bezpośrednio pod jadący pojazd,
    > również na przejście dla pieszych.

    Ależ nikt temu nie przeczy, po prostu jasno też wskazuje, kto ma
    pierszeństwo na przejściu. Nic nie poradzę na to, że ci się to nie podoba.

    Shrek