    From: "ACMM-033" <v...@i...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: TBA810
    Date: Sat, 30 Jan 2016 13:07:14 +0100

    Użytkownik "kilokitu" <k...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:7ff6234a-f500-4675-9ca2-5b82180887a1@googlegrou
    ps.com...

    > TBA810 miał tendencję do samowzbudzania się na częstotliwościach
    > ponadakustycznych.

    To nie załatwia się filtrem dolnoprzepustowym na wyjściu? żeby to, co
    wysoko, zostało przywarte do masy.
    Bo skoro długość tych kilku(nastu) cm przewodów miała by mieć jakieś
    znaczenie, to albo tam rozpływ prądów nieciekawy, albo częstotliwości mocno
    ponadakustyczne, dla których przewody mogły by być linią długą...

    > Aby układ "uspokoić" trzeba było m.in. skutecznie blokować napięcie
    > zasilania.

    Tak, znam zjawisko wzbudzania się wzmacniacza, przez dużą Rw zasilania,
    znane np. z niektórych odbiorników radiowych turystycznych, kiedy mogły by
    jeszcze sporo na tych bateriach pochodzić. Zablokowanie tego kondensatorem
    marginalizowało problem.

    > Kondensatory blokujące zawsze umieszcza się najbliżej jak tylko się da
    > tego układu scalonego.

    Słuszne "i zbawienne". Dążyłbym jednak do zapewnienia tej właściwości przez
    montaż, a nie protezowanie, czyli np. zmontowanie układów obok siebie. To
    już jeśli... to ja bym jeszcze "szlaczek pier...nął", znaczy się, dławiczek
    jakiś i za dławiczkiem kondensator. Jak już, to iść na całość, bramka nr
    2...

    > Kondensator Patrząc na numerację tych kondensatorów nie jest trudno
    > zauważyć,
    > że numery 1xxx są na płytce nr 1 a numery 2xxx na płytce nr 2. A na
    > schemacie

    Pewnie i tak.

    > narysowane są obok się bo jest to schemat ideowy a nie montażowy.
    > Na schematach rysowanych przez "kreślarkę" zawsze można było znaleźć wiele
    > błędów.

    W sumie zrozumiałe, że się zastrzegali, że "korzystasz na własne ryzyko".

    > Brak kropki, za dużo kropek pomyłki w opisie elementów itp.

    Może chodziło o to, by ktoś nie skopiował układu? A serwis i tak wiedział
    pewnie gdzie jest błąd, to im to pewnie wisiało.

    > A wracając do TBA810 to przypomnę tylko, że "skrzydełka" chłodzące
    > koniecznie trzeba połączyć z minusem zasilania.
    > Bez tego połączenia te układy "padały jak muchy".

    Rozumiem, że nie tylko kwestia odprowadzenia ciepła? Choć chyba wszędzie
    widuję podłączanie takich spraw, przeważnie do masy właśnie.
    Gorzej, gdyby takie coś trzeba było wstawić do układu z plusem na masie (np.
    odbiornik w Meluzynie/Kleopatrze, czy układy z dziedziny telekomunikacji -
    tu na masie jest plus, jedynie bateria licznikowa ma uziemiony minus, ale
    ona innym nieco celom służy), chętni do montażu tamże dekodera na UL1621
    (niestety, dość prądożernego, ale nie o tym teraz) musieli kombinować z
    ekranowaniem przewodów sygnałowych.

    > Kondensator C210 ma za dużą indukcyjność szeregową aby skutecznie
    > filtrować wyższe częstotliwości.

    Znany problem tradycyjnych elektrolitów. Ale zwykle, na schematach i w
    układach, widywałem blokowanie ich tuż zaraz, rzadziej gdzieś w układzie,
    chyba, że jako odsprzęgające raczej. Jak już, to jeden bloczek przy głównym,
    a drugi przy scalaku. Choć to trochę jak dowcip z lat 80, że do dymania
    należało użyć 2 kondonów, a między nimi dać Super-Takon :)

    to ja tego też nie powiem!
    (C) Tewje do Pana Boga.