  • Data: 2016-01-30 21:40:09
    Temat: Re: TBA810
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2016-01-30 o 17:56, ACMM-033 pisze:

    > Użytkownik "kilokitu" <k...@o...pl> napisał w wiadomości
    ps.com...
> [...]

    Teraz dopiero zobaczyłem - ten obwód to nie jest żaden filtr. Jego rolą
    jest przesunięcie charakterystyki obciążenia widzianego przez wzmacniacz
    w kierunku rezystancji. No i trochę za snubbera gdyby w trakcie grania
    ktoś odłączył głośnik.

    > Ja taki mam w WST-102, alias Meluzyna/Kleopatra, jak go przedzwoniłem
    > kiedyś, to przy 100 kHz zaczął się jarać opornik w tym "filterku".

    No to nic dziwnego - przy 100kHz przez tenże rezystorek popłynie sporo
    większy prąd niż przewidziany.

    > Czyżby był ku temu jakiś istotny powód, czy się nie chciało za centa
    > doprojektować jakiejś ścieżki wewnątrz? Czy może to było za blisko
    > czegoś i "żeby struktury nie przebić"?
    > Symetryczne zasilanie?

    Najniższy potencjał w układzie. To akurat wynika z technologii - taka
    jest konstrukcja struktur półprzedwodnikowych. Żeby zapewnić poprawną
    pracę musisz podłoże dać na minus albo plus. Jak masz tranzystory npn,
    to podłoże jest typu p i żeby nie otwierać diod musisz je (podłoże)
    podłaczyć tak, żeby na pewno nie otworzyły się, czyli dać najniższy
    potencjał. A potem to podłoże ląduje na radiatorze... Można też zrobić
    odwrotnie, ale że tranzystory pnp są generalnie gorsze, to się tego nie
    spotyka.

    > Hmm... skoro tak miało być, co ja poradzę na ciekawość - "dlaczego,
    > dlaczego, dlaczego"? I podkładka mikowa, czy jakaś inna, jeśli tu można
    > ją zastosować...?

    Chyba tylko układy TBA810 były takie dosć wredne. Jeszcze były UL1440
    (nie pamiętam czego kopią były, ale raczej nie była to konstrukcja
    CEMI), ale one chyba były już "spokojniejsze".
    Od kiedy zaczęto stosować porządne obudowy (TO220 i podobne), problemy
    zniknęły. Z tym, że raczej nie było to wynikiem samej obudowy - po
    prostu nauczono się poprawnie robić wzmacniacze scalone.

    Pozdrawiam

    DD