  • Data: 2017-04-18 11:20:22
    Temat: Re: Sztuczne obciążenie do spawarki 300A
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2017-04-18 o 02:54, HF5BS pisze:

    > Użytkownik "Paweł Pawłowicz" <p...@w...up.wroc [kropka] pl> napisał w
    > wiadomości news:58f497bb$0$15199$65785112@news.neostrada.pl...

    > Tyle, że ja o tej rtęci, to tak bajdełej, a nie do tego układu. Zresztą,
    > rtęć też nie da rady cały czas amalgamować sodu.

    Tak. Ściślej: amalgamat staje się ciałem stałym i traci użyteczność dla
    technologii elektrolizy.

> [...]
    > odpadł, został sód, to... kurde, muszę sie przez kilka podręczników do
    > chemi chyba przegryźć (ostatni raz z chemią się 27 lat temu stykałem)...
    > to na pewno, jako pierwiastek bardzo reaktywny, z czymś się musi
    > związać. Nie wiem, fizycznie, chemicznie, ulecieć... ale z czym, bo sam
    > raczej chyba nie? Ja to tak matematycznie... Jeśli mi wodór nie uleci
    > przez Woda-tlen, to mam to liczyć w liczbach pozornych? Gdzie A^2=-1?
    > Podpowiedzcie, czego guglać, bo zamierzam sobie poczytać o tym, a jakoś
    > nie mam weny wymyślić samemu słów kluczowych...

    Tu się trochę pogubiłem :-)
    Sprawa wygląda tak: w elektrolizerze kationy wędrują do ujemnie
    naładowanej katody ( stąd nazwa: kationy wędrują do katody. W sąsiednim
    poście komentarz, jakie kłopoty to wywołuje), a aniony do dodatniej
    anody. Tam się rozładowuje ten kation/anion, który ma najniższy (co do
    wartości bezwzględnej) potencjał wydzielania. Potencjał wydzielania to
    suma potencjału elektrochemicznego i nadnapięcia. Potencjał
    elektrochemiczny możesz policzyć z prawa Nernsta, zależy on od
    normalnego potencjału elektrochemicznego (dla stężenia jonu równego 1
    mol/dm3), aktywności jonu i temperatury. Aktywność jonu zależy od jego
    stężenia i siły jonowej roztworu, i tu zaczynają się schody...
    Nadnapięcie zależy od materiału elektrody.
    Sprawy są, niestety, nieco bardziej skomplikowane niż w podręczniku do
    gimnazjum :-)

    P.P.