-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!.POSTED.178.218.245.16
4!not-for-mail
From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.sci.inzynieria
Subject: Re: Synchronizacja zegarów miejskich w XIX wieku
Date: Fri, 1 Mar 2024 17:58:37 +0100
Organization: news.chmurka.net
Message-ID: <13qed95nkxafm$.1rt7drth1g2lt$.dlg@40tude.net>
References: <a...@n...icm.edu.pl>
<urpt3b$bd$1$Robert_W@news.chmurka.net>
<a...@n...icm.edu.pl>
<urq95s$bd$4$Robert_W@news.chmurka.net>
<zz2540vh4ec9.i8kfbe2985pp$.dlg@40tude.net>
<urqaht$b7$4$Robert_W@news.chmurka.net>
<15qk8frzrpb8f.1bl4x5t9isl80$.dlg@40tude.net>
<ursia2$2m9$1$RTomasik@news.chmurka.net>
NNTP-Posting-Host: 178.218.245.164
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="utf-8"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Injection-Info: news.chmurka.net; posting-account="jfoxwr";
posting-host="178.218.245.164"; logging-data="27343";
mail-complaints-to="abuse-news.(at).chmurka.net"
User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.1
Cancel-Lock: sha1:CKoo9jLHDRrVX1hWSRNtGbWoQZ8=
sha256:jBwEX8h8k5x8ZW+1x9Pcpfq1piP73z23nGs0Vld8yak=
sha1:Eqftx1oO8VnJ+XeFaXh1ZUd6yFo=
sha256:biwSEaRQa6RxJDeGvskhD6eXCP97qTMDAiwZ9Bzdq2Q=
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.inzynieria:49519
[ ukryj nagłówki ]On Fri, 1 Mar 2024 13:39:31 +0100, Robert Tomasik wrote:
> W dniu 29.02.2024 o 18:03, J.F pisze:
>> Teoretycznie taki puls cisnienia mogłby sie rozchodzic jak dzwięk,
>> i na koniec dotrzec, jak na początku juz dawno cisnienia nie ma,
>> ale jakby to w praktyce wyszło w takiej sieci, to jestem ciekaw.
>
> W mniejszych miejscowościach synchronizacja była możliwa z prędkością
> światła :-) Po prostu umieszczało się zegar na wieży, która była zewsząd
> widoczna. Podobne znaczenie miało wygrywanie hejnału, kurantów itp. Nie
> zapominajmy o tym, że dawniej życie toczyło się z trochę mniejszą
> dokładnością. Kwadrans w tę lub inną stronę większej różnicy nie czynił.
No tak tam mówia - nie było dokladnych zegarów, to trudno się było
chocby na zebranie umówić.
Kościół miał dzwony i wzywał na mszę.
> W większych miastach mógł być kłopot ze znalezieniem odpowiedniego
> obiektu do umieszczenia takiego zegara. No z jego rozmiarami, bo z
> dalsza nie da się tego czasu odczytać, jak nawet widzisz wieżę.
> Lornetki, to już nie każdy miał. Sądzę, że kilkusekundowa dokładność
> była w tym wypadku wystarczająca. Te zegary chyba nawet nie miały
> sekundników.
Nie miały.
Ale mnie tu nawet nie o sekundy chodzi, tylko o to czy to zadziała,
jak wpuscimy do rury spręzone powietrze, 20s póżniej fala cisnienia
dojdzie na 6.6km ... albo i nie,
w tym momencie zaczynamy spuszczać powietrze, po kolejnych 20s w
punkcie 6.6km powinno cisnienie zaczac spadac ...
ale co w punkcie 13km? A 20km?
> Zdarzyło mi się badać i analizować hamulce pneumatyczne. Takie
> rozwiązania bywają w naczepach oraz pociągach. Pociąg potrafi mieć
> kilkaset metrów i tu już może mieć to znaczenie. Jeśli pociąg masz
> spiętrzony i próbujesz pchać pod górkę, albo wyluzowany i próbujesz
> ciągnąć pod górkę, to może się okazać, że próbujesz przemieścić
> zahamowane wagony.
jak pchasz, to masz jeszcze podobną "fale" na buforach.
Zanim dotrze do konca, to powietrze będzie szybsze :-)
Ale haki/sprzęgi sztywne..
> Zwłaszcza przy ciągnięciu możesz zerwać pociąg. Nie
> po darmochę w pociągach towarowych na końcu pociągu był hamulcowy.
> Parowóz dawał znak gwizdkiem i sygnał o odhamowaniu dochodziło z
> prędkością dźwięku do hamulcowego. Jak pociąg mam kilometr to wbrew
> pozorom 3 sekundy.
Ale ten hamulcowy nie słuzył do czegos innego?
A czy on nie był w pociągach bez hamulców sterowanych z lokomotywy?
> To był dylemat przy większych i dłuższych zestawach drogowych.
> Rozwiązaniem były hamulce pneumatyczne sterowane hydraulicznie. Czyli
> sygnał do kół naczepy szedł hydraulicznie, ale siła hamowani była z
> pneumatyki. Tu już ne tyle chodziło o ten ułamek sekundy opóźnienia, ale
> o stateczność zespołu. W razie hamowania awaryjnego ciągnik blokował
> koła, a naczepa pchała go jeszcze nie hamowana i zrywała przyczepność. O
> wiele korzystniejsze było, by to naczepa zaczynała hamować ułamek
> sekundy wcześniej.
Być może, ale czy tam jednak problem nie leżał gdzie indziej?
J
Następne wpisy z tego wątku
- 03.03.24 19:39 Robert Tomasik
Najnowsze wątki z tej grupy
- Żarówka do lampy z czujnikiem ruchu
- most kilometrowy
- kladka Zagorze
- zapora Zagorze
- Rodzaj przekładni planetarnej z
- Zapora Stronie Śląskie cd
- Filtr do pompy ruskiej
- Wyważanie kół rowerowych
- Belka
- Precyzyjne cięcie opony samochodowej
- Nieparzyste dmuchanie
- Klej "samopoziomujący"
- Kocioł CO po raz kolejny
- zapora Stronie Slaskie
- powodz
Najnowsze wątki
- 2025-01-17 Wróblewo => Analityk finansowy <=
- 2025-01-17 Żerniki => Specjalista ds. Employer Brandingu <=
- 2025-01-17 pradnica krokowa
- 2025-01-17 Warszawa => International Freight Forwarder <=
- 2025-01-17 Warszawa => Helpdesk Specialist <=
- 2025-01-17 Kraków => User Experience Designer <=
- 2025-01-17 Nieustający podziw...
- 2025-01-17 zawsze parkuj tyłem do ulicy
- 2025-01-16 nie będzie naprawy pod blokiem?
- 2025-01-16 korytarz zycia
- 2025-01-16 Katowice => Key Account Manager (ERP) <=
- 2025-01-16 Środa Wielkopolska => Specjalista ds. public relations <=
- 2025-01-16 Poznań => Konsultant Wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Księgowość i
- 2025-01-16 Gdańsk => Full Stack web developer (obszar .Net Core, Angular6+) <=
- 2025-01-16 Re: Bodnatura BARDZO tanio wyceniła Owsiaka. HAŃBA!