-
Data: 2024-03-03 19:39:16
Temat: Re: Synchronizacja zegarów miejskich w XIX wieku
Od: Robert Tomasik <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]W dniu 01.03.2024 o 17:58, J.F pisze:
>> W mniejszych miejscowościach synchronizacja była możliwa z prędkością
>> światła ? Po prostu umieszczało się zegar na wieży, która była zewsząd
>> widoczna. Podobne znaczenie miało wygrywanie hejnału, kurantów itp. Nie
>> zapominajmy o tym, że dawniej życie toczyło się z trochę mniejszą
>> dokładnością. Kwadrans w tę lub inną stronę większej różnicy nie czynił.
> No tak tam mówia - nie było dokladnych zegarów, to trudno się było
> chocby na zebranie umówić.
Umawiali się na łące dwie pełnie ksieżyca po równonocy wiosennej i
spotykali tam przez tydzień, to każdy zdążył :-)
>
> Kościół miał dzwony i wzywał na mszę.
No właśnie tak było.
>
>> W większych miastach mógł być kłopot ze znalezieniem odpowiedniego
>> obiektu do umieszczenia takiego zegara. No z jego rozmiarami, bo z
>> dalsza nie da się tego czasu odczytać, jak nawet widzisz wieżę.
>> Lornetki, to już nie każdy miał. Sądzę, że kilkusekundowa dokładność
>> była w tym wypadku wystarczająca. Te zegary chyba nawet nie miały
>> sekundników.
> Nie miały.
>
> Ale mnie tu nawet nie o sekundy chodzi, tylko o to czy to zadziała,
> jak wpuscimy do rury spręzone powietrze, 20s póżniej fala cisnienia
> dojdzie na 6.6km ... albo i nie,
> w tym momencie zaczynamy spuszczać powietrze, po kolejnych 20s w
> punkcie 6.6km powinno cisnienie zaczac spadac ...
> ale co w punkcie 13km? A 20km?
Teraz mój zegar w kuchni w oparciu o to samo, tylko z fali radiowej się
synchronizuje.
> jak pchasz, to masz jeszcze podobną "fale" na buforach.
> Zanim dotrze do konca, to powietrze będzie szybsze ?
>
> Ale haki/sprzęgi sztywne..
Nie mam tam sztywnych, bo by sie coś urwało.
>
>> Zwłaszcza przy ciągnięciu możesz zerwać pociąg. Nie
>> po darmochę w pociągach towarowych na końcu pociągu był hamulcowy.
>> Parowóz dawał znak gwizdkiem i sygnał o odhamowaniu dochodziło z
>> prędkością dźwięku do hamulcowego. Jak pociąg mam kilometr to wbrew
>> pozorom 3 sekundy.
> Ale ten hamulcowy nie słuzył do czegos innego?
> A czy on nie był w pociągach bez hamulców sterowanych z lokomotywy?
Bo nie umieli tym sterować z lokomotywy.
>
>> To był dylemat przy większych i dłuższych zestawach drogowych.
>> Rozwiązaniem były hamulce pneumatyczne sterowane hydraulicznie. Czyli
>> sygnał do kół naczepy szedł hydraulicznie, ale siła hamowani była z
>> pneumatyki. Tu już ne tyle chodziło o ten ułamek sekundy opóźnienia, ale
>> o stateczność zespołu. W razie hamowania awaryjnego ciągnik blokował
>> koła, a naczepa pchała go jeszcze nie hamowana i zrywała przyczepność. O
>> wiele korzystniejsze było, by to naczepa zaczynała hamować ułamek
>> sekundy wcześniej.
> Być może, ale czy tam jednak problem nie leżał gdzie indziej?
O ile wiem, to nie, ale pasjonwoało mnie to na przełommie lat 80/90 tych.
--
(~) Robert Tomasik
Najnowsze wątki z tej grupy
- Ster w trolejbusie.
- DeepSeek nie lubi gadać o polityce
- pokolenie Z
- huta ruszyla
- piece wodorowe
- Żarówka do lampy z czujnikiem ruchu
- most kilometrowy
- kladka Zagorze
- zapora Zagorze
- Rodzaj przekładni planetarnej z
- Zapora Stronie Śląskie cd
- Filtr do pompy ruskiej
- Wyważanie kół rowerowych
- Belka
- Precyzyjne cięcie opony samochodowej
Najnowsze wątki
- 2025-03-08 Cięcie wysokich tui
- 2025-03-08 Środa Wielkopolska => SAP FI/CO Konsultant wewnętrzny <=
- 2025-03-08 Prawo "gminne"
- 2025-03-08 Warszawa => Senior Recruiter <=
- 2025-03-08 Warszawa => Key Account Manager IT <=
- 2025-03-08 Najszybciej ładujące się samochody elektryczne
- 2025-03-07 AION przejety
- 2025-03-07 Warszawa => Data Engineer (Tech Leader) <=
- 2025-03-07 Gliwice => Business Development Manager - Dział Sieci i Bezpieczeńst
- 2025-03-07 Warszawa => System Architect (background deweloperski w Java) <=
- 2025-03-07 Gliwice => Business Development Manager - Network and Network Security
- 2025-03-07 Chiny-Kraków => Senior PHP Symfony Developer <=
- 2025-03-07 Gliwice => IT Expert (Network Systems area) <=
- 2025-03-07 Chiny-Kraków => Backend Developer (Node + Java) <=
- 2025-03-07 Warszawa => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, AWS