-
Data: 2024-03-01 17:58:37
Temat: Re: Synchronizacja zegarów miejskich w XIX wieku
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]On Fri, 1 Mar 2024 13:39:31 +0100, Robert Tomasik wrote:
> W dniu 29.02.2024 o 18:03, J.F pisze:
>> Teoretycznie taki puls cisnienia mogłby sie rozchodzic jak dzwięk,
>> i na koniec dotrzec, jak na początku juz dawno cisnienia nie ma,
>> ale jakby to w praktyce wyszło w takiej sieci, to jestem ciekaw.
>
> W mniejszych miejscowościach synchronizacja była możliwa z prędkością
> światła :-) Po prostu umieszczało się zegar na wieży, która była zewsząd
> widoczna. Podobne znaczenie miało wygrywanie hejnału, kurantów itp. Nie
> zapominajmy o tym, że dawniej życie toczyło się z trochę mniejszą
> dokładnością. Kwadrans w tę lub inną stronę większej różnicy nie czynił.
No tak tam mówia - nie było dokladnych zegarów, to trudno się było
chocby na zebranie umówić.
Kościół miał dzwony i wzywał na mszę.
> W większych miastach mógł być kłopot ze znalezieniem odpowiedniego
> obiektu do umieszczenia takiego zegara. No z jego rozmiarami, bo z
> dalsza nie da się tego czasu odczytać, jak nawet widzisz wieżę.
> Lornetki, to już nie każdy miał. Sądzę, że kilkusekundowa dokładność
> była w tym wypadku wystarczająca. Te zegary chyba nawet nie miały
> sekundników.
Nie miały.
Ale mnie tu nawet nie o sekundy chodzi, tylko o to czy to zadziała,
jak wpuscimy do rury spręzone powietrze, 20s póżniej fala cisnienia
dojdzie na 6.6km ... albo i nie,
w tym momencie zaczynamy spuszczać powietrze, po kolejnych 20s w
punkcie 6.6km powinno cisnienie zaczac spadac ...
ale co w punkcie 13km? A 20km?
> Zdarzyło mi się badać i analizować hamulce pneumatyczne. Takie
> rozwiązania bywają w naczepach oraz pociągach. Pociąg potrafi mieć
> kilkaset metrów i tu już może mieć to znaczenie. Jeśli pociąg masz
> spiętrzony i próbujesz pchać pod górkę, albo wyluzowany i próbujesz
> ciągnąć pod górkę, to może się okazać, że próbujesz przemieścić
> zahamowane wagony.
jak pchasz, to masz jeszcze podobną "fale" na buforach.
Zanim dotrze do konca, to powietrze będzie szybsze :-)
Ale haki/sprzęgi sztywne..
> Zwłaszcza przy ciągnięciu możesz zerwać pociąg. Nie
> po darmochę w pociągach towarowych na końcu pociągu był hamulcowy.
> Parowóz dawał znak gwizdkiem i sygnał o odhamowaniu dochodziło z
> prędkością dźwięku do hamulcowego. Jak pociąg mam kilometr to wbrew
> pozorom 3 sekundy.
Ale ten hamulcowy nie słuzył do czegos innego?
A czy on nie był w pociągach bez hamulców sterowanych z lokomotywy?
> To był dylemat przy większych i dłuższych zestawach drogowych.
> Rozwiązaniem były hamulce pneumatyczne sterowane hydraulicznie. Czyli
> sygnał do kół naczepy szedł hydraulicznie, ale siła hamowani była z
> pneumatyki. Tu już ne tyle chodziło o ten ułamek sekundy opóźnienia, ale
> o stateczność zespołu. W razie hamowania awaryjnego ciągnik blokował
> koła, a naczepa pchała go jeszcze nie hamowana i zrywała przyczepność. O
> wiele korzystniejsze było, by to naczepa zaczynała hamować ułamek
> sekundy wcześniej.
Być może, ale czy tam jednak problem nie leżał gdzie indziej?
J
Następne wpisy z tego wątku
- 03.03.24 19:39 Robert Tomasik
Najnowsze wątki z tej grupy
- Ster w trolejbusie.
- DeepSeek nie lubi gadać o polityce
- pokolenie Z
- huta ruszyla
- piece wodorowe
- Żarówka do lampy z czujnikiem ruchu
- most kilometrowy
- kladka Zagorze
- zapora Zagorze
- Rodzaj przekładni planetarnej z
- Zapora Stronie Śląskie cd
- Filtr do pompy ruskiej
- Wyważanie kół rowerowych
- Belka
- Precyzyjne cięcie opony samochodowej
Najnowsze wątki
- 2025-03-08 Cięcie wysokich tui
- 2025-03-08 Środa Wielkopolska => SAP FI/CO Konsultant wewnętrzny <=
- 2025-03-08 Prawo "gminne"
- 2025-03-08 Warszawa => Senior Recruiter <=
- 2025-03-08 Warszawa => Key Account Manager IT <=
- 2025-03-08 Najszybciej ładujące się samochody elektryczne
- 2025-03-07 AION przejety
- 2025-03-07 Warszawa => Data Engineer (Tech Leader) <=
- 2025-03-07 Gliwice => Business Development Manager - Dział Sieci i Bezpieczeńst
- 2025-03-07 Warszawa => System Architect (background deweloperski w Java) <=
- 2025-03-07 Gliwice => Business Development Manager - Network and Network Security
- 2025-03-07 Chiny-Kraków => Senior PHP Symfony Developer <=
- 2025-03-07 Gliwice => IT Expert (Network Systems area) <=
- 2025-03-07 Chiny-Kraków => Backend Developer (Node + Java) <=
- 2025-03-07 Warszawa => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, AWS