  • 11. Data: 2009-01-31 02:10:29
    Temat: Re: Sumowanie klatek
    Od: Radio Erewan <r...@g...com>

    Dnia Sat, 31 Jan 2009 02:27:12 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Sprzeciw.
    > Kłamstwa dzielimy na małe, duże i statystykę.
    > Korzystamy więc ze statystyki ;)
    >
    > 1000*(prawie_nic+szum) = 1000*prawie_nic + SQRT(1000)*szum
    >
    > Warunek jest jeden: czułość jest na tyle duża, że GWARANTUJE
    > zbieranie szumów (z braku szumów sygnał użyteczny faktycznie
    > zostałby wycięty do zera).
    > I oczywiście wypada postarać się o usunięcie szumów statycznych,
    > do czego polecić można dołożenie black frame, niechby tak co
    > czwartej albo co dziesiątej (IMHO przy tej ilości próbek nie
    > będzie potrzeby dawania 1:1, choć mogłoby to uprościć ew
> [...]

    Jak dam radę jutro zrobię te cholerne 1000 zdjęć. Tylko jak znam życie
    tysiąca nic nie sklei.

    Radosław "Radio Erewan" Przybył; http://www.fototv.pl

  • 12. Data: 2009-01-31 02:57:34
    Od: "JR" <j...@w...pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" :

> [...]
    > czwartej albo co dziesiątej (IMHO przy tej ilości próbek nie
    > będzie potrzeby dawania 1:1, choć mogłoby to uprościć ew

    i co jeszcze warto zauważyć, to obecność szumu w tym eksperymencie
    jest najciekawszym elementem ...
    jeśli jego wartość (powiedzmy amplituda) przekroczy próg kwantyzacji,
    to będziemy w stanie rejestrować sygnały (powiedzmy obrazy)
    znajdujące się znacznie poniżej tego progu;
    ogólnie to rozdzielczość (bitowa) po uśrednieniu w takim wypadku będzie
    rosnąć, też w proporcji do SQRT z liczby próbek, czyli wziętych
    do uśredniania zdjęć;
    obecność szumu w takiej sytuacji jest zbawienna :)

    ta metoda bywa stosowana w elektronice, też właśnie w celu zwiększania
    rozdzielczości bitowej przetworników A/C przy rejestracji powtarzalnych
    sekwencji sygnałów...

    --
    pzdr.
    JR

  • 13. Data: 2009-01-31 03:01:25
    Od: Radio Erewan <r...@g...com>

    Dnia Sat, 31 Jan 2009 02:27:12 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Sprzeciw.
    {klik}
    > obliczenia).

    A, zrobiłem od ręki. Nie 1000, a 100, bo kot spylał i szkoda mi trochę
    aparatu było. Ekspozycja przy f/22 - 25 sekund. Skręciłem ją do 1/25 przy
    f/22 i klepnąłem setkę klatek. Po czym skleiłem to (a) w PS, (b) w czyms
    takim http://www.gdargaud.net/Hack/RotAndStack.html
    I oto wynik (pierwszy kadr to eksp. 25 sek@f/22, a niżej sklejka ze 100
    ekspozycji i coś, co programik nazwał sort.png.
    http://www.fototv.pl/tmp/kiszka.jpg

    Wyraźnie widać, że po 1000 ekspozycji mogło by być tylko jeszcze gorzej.

    Choć jak w PS dobijałem kolejne warstwy w tryb Linear dodge (add) to czułem
    sie prawie jak na bladerunnerze (coś tam w światłach jednak się
    zarejestrowało) ;-).

    Radosław "Radio Erewan" Przybył; http://www.fototv.pl

  • 14. Data: 2009-01-31 11:21:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 31 Jan 2009, Radio Erewan wrote:

    > {klik}
    >
    > A, zrobiłem od ręki. Nie 1000, a 100, bo kot spylał i szkoda mi trochę
    > aparatu było. Ekspozycja przy f/22 - 25 sekund. Skręciłem ją do 1/25 przy
    > f/22 i klepnąłem setkę klatek.

    No to masz poprawienie zakresu ekspozycji 100 razy i pogorszenie
    stosunku sygnał/szum 10 razy. Zauważyłeś to SQRT we wzorze? ;)

    > I oto wynik (pierwszy kadr to eksp. 25 sek@f/22, a niżej sklejka ze 100
    > ekspozycji i coś, co programik nazwał sort.png.
    > http://www.fototv.pl/tmp/kiszka.jpg

    :)
    Ciekawe z czego ten *potworny* szum statyczny w postaci tęczowych
    prążków. Chyba w ramach rewanżu spróbuję czegoś podobnego byle
    hybrydą ;)

    > Wyraźnie widać, że po 1000 ekspozycji mogło by być tylko jeszcze gorzej.

    Nie, po usunięciu szumu statycznego powinno być tylko 3x gorzej ;)

    > Choć jak w PS dobijałem kolejne warstwy w tryb Linear dodge (add) to czułem
    > sie prawie jak na bladerunnerze (coś tam w światłach jednak się
    > zarejestrowało) ;-).

    :)

    pzdr, Gotfryd

  • 15. Data: 2009-01-31 11:34:41
    Od: goto <g...@g...com>

    On 31 Sty, 04:01, Radio Erewan <r...@g...com> wrote:

> [...]
    >
    > Choć jak w PS dobijałem kolejne warstwy w tryb Linear dodge (add) to czułem
    > sie prawie jak na bladerunnerze (coś tam w światłach jednak się

    no tak.... trochę obaliłeś mój pomysł...

    pozdrawiam,
    goto

  • 16. Data: 2009-01-31 13:18:48
    Od: Radio Erewan <r...@g...com>

    Dnia Sat, 31 Jan 2009 12:21:10 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > :)
    > Ciekawe z czego ten *potworny* szum statyczny w postaci tęczowych
    > prążków. Chyba w ramach rewanżu spróbuję czegoś podobnego byle
    > hybrydą ;)

    Ostatnia wersja jest jakimś wynikiem działania dziwnych algorytmów,
    środkowe to sumowanie. Moim zdaniem 1000 razy krócej, to za duża różnica
    dla współczesnej matrycy. Czasem rejestruje jakiś pojedynczy elektron, ale
    główne skrzypce grają niejednolitości z powierzchni matrycy i filtrów przed
    nią.
    http://www.fototv.pl/tmp/100.jpg to jeden ze składowych plików. Podciągnij
    go sobie levelsami czy krzywymi i popatrz co tam się zapisało. Odrobina
    informacji z najjaśniejszych obszarów kadru z dominantą czerwieni.
    Pewnie przy zmniejszeniu wymagań - 100 zdjęć 100 razy krócej (dla poprawnie
    zmierzonej ekspozycji) zacznie się dziać tak jak przewiduje statystyka, bo
    będą rejestrowane nie tylko przypadkowe pojedyncze elektrony.

    > Nie, po usunięciu szumu statycznego powinno być tylko 3x gorzej ;)

    Do it.

    Radosław "Radio Erewan" Przybył; http://www.fototv.pl

  • 17. Data: 2009-01-31 14:37:35
    Od: Radio Erewan <r...@g...com>

    Dnia Sat, 31 Jan 2009 14:18:48 +0100, Radio Erewan napisał(a):

    > Do it.

    100:1 to też kiszka (mniejsza, ale kiszka).
    http://www.fototv.pl/tmp/kiszka2.jpg
    http://www.fototv.pl/tmp/sort.jpg

    Radosław "Radio Erewan" Przybył; http://www.fototv.pl

  • 18. Data: 2009-01-31 15:48:19
    Od: "JR" <j...@w...pl>

    Użytkownik "Radio Erewan" :
    > 100:1 to też kiszka (mniejsza, ale kiszka).
    > http://www.fototv.pl/tmp/kiszka2.jpg
    > http://www.fototv.pl/tmp/sort.jpg

    jeszcze mniejsza kiszka będzie przy wysokim_ISO/dużym_wzmocnieniu ...
    chociaż artefakty "niejednorodnej" matrycy pozostaną;
    piszę w cudzysłowie, bo częściowo to też efekt pochodzący
    z niejednorodnego rozkładu temperatury na matrycy

    --
    pzdr.
    JR

  • 19. Data: 2009-01-31 17:07:24
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    Gotfryd Smolik news napisal:
    > 1000*(prawie_nic+szum) = 1000*prawie_nic + SQRT(1000)*szum

    Rozumiem, ze piszesz o szumach losowych nieskorelowanych? ;)
    Bo inaczej tego pierwiastka nie obronisz :D
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 20. Data: 2009-01-31 17:53:58
    Od: "JR" <j...@w...pl>

    Użytkownik "Jacek_P" :

    > Rozumiem, ze piszesz o szumach losowych nieskorelowanych? ;)

    i o rozkładzie normalnym;
    takie założenia się przyjmuje, bo rozważamy charakter zjawiska
    i ważne jest jego rozumienie, a nie szacowanie z dokładnością znacznie
    lepszą niż rząd wielkości :)

    PS
    gwoli ścisłości dla ekstremalnego przypadku -- rozkładu jednostajnego;
    poziom szumu będzie wyższy, ale może o 20..30%

    --
    pzdr.
    JR