-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.atman.pl!.P
OSTED!not-for-mail
From: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>
Newsgroups: pl.misc.elektronika
Subject: Re: Sterowanie sinikiem indukcyjnym małej mocy
Date: Sat, 5 Nov 2016 02:04:09 +0100
Organization: ATMAN - ATM S.A.
Lines: 40
Message-ID: <nvjb6e$pmu$1@node1.news.atman.pl>
References: <m5lcvse30mpt.18lzykot77jax$.dlg@40tude.net>
NNTP-Posting-Host: 31-178-46-73.dynamic.chello.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=utf-8; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: node1.news.atman.pl 1478307854 26334 31.178.46.73 (5 Nov 2016 01:04:14 GMT)
X-Complaints-To: u...@a...pl
NNTP-Posting-Date: Sat, 5 Nov 2016 01:04:14 +0000 (UTC)
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:45.0) Gecko/20100101
Thunderbird/45.4.0
In-Reply-To: <m5lcvse30mpt.18lzykot77jax$.dlg@40tude.net>
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:707965
[ ukryj nagłówki ]W dniu 2016-11-04 o 16:04, Jacek Maciejewski pisze:
> Czy waszym zdaniem silniczki indukcyjne jednofazowe z fazą pomocniczą
> robioną przez zwarty zwój na części rdzenia magnetycznego (kiedyś masowo
> używane w gramofonach, wentylatorach czy nawet magnetofonach) nadają się
> do sterowania obrotami za pomocą regulacji kąta włączenia triaka?
>
Zacznijmy od tego, że mylisz pewne kwestie.
Jedyny prawdziwy sposób, w jaki można regulować prędkość silnika
asynchronicznego, to przez zmianę częstotliwości.
Natomiast zmieniając napięcie (choćby i regulatorem fazowym), regulujesz
jedynie moment obrotowy.
I tu jest istotne, co ten silnik napędza. Jeśli obciążenie ma
charakterystykę M ~ n (moment hamujący rośnie z prędkością obrotową,
niekoniecznie liniowo, ale koniecznie monotonicznie), to wówczas
oczywiście zmieniając moment (czyli napięcie), zmieniasz prędkość
obrotową. Widać to na przykład przy przełączniku gwiazda-trójkąt, gdy
silnik luzem obraca się z taką samą prędkością, a pod obciążeniem
odpowiednio wolniej na gwieździe.
Problem z regulacją przez moment a nie przez częstotliwość związany jest
z odpornością danego silnika na poślizg. Im większy poślizg, tym
mniejsza sprawność, bo więcej ciepła wytwarza się w prętach wirnika.
Oczywiście są silniki, które wytrzymują długotrwałą pracę z zablokowanym
wirnikiem, ale przeciętny silnik przemysłowy (z klatką aluminiową),
wytrzymuje max. 4% poślizgu, powyżej tej wartości zmienia się w piec
indukcyjny do topienia aluminium.
Silniczki do wentylatorów wytrzymują długotrwałą pracę na dużym
poślizgu, bo mają mały stosunek mocy do masy, więc mogą się długo
nagrzewać, natomiast silniki trakcyjne z lokomotyw dokładnie na odwrót.
W przypadku silników ze zwojem zwartym, jeśli silnik wytrzyma dłuższy
czas w stanie zablokowanym, to wytrzyma wszystko, odrębną kwestią jest,
czy harmoniczne generowane przez sterowanie fazowe nie spowodują jakichś
efektów towarzyszących, np. przebicie izolacji stojana, wyładowania
między wirnikiem a stojanem, itp.
Następne wpisy z tego wątku
- 05.11.16 11:04 Paweł Pawłowicz
- 05.11.16 11:27 J.F.
- 05.11.16 11:58 Elektrolot
- 05.11.16 13:19 J.F.
- 05.11.16 15:23 Paweł Pawłowicz
- 05.11.16 15:57 Tomasz Wójtowicz
- 05.11.16 15:59 Tomasz Wójtowicz
- 05.11.16 16:09 Tomasz Wójtowicz
- 05.11.16 16:45 Robert Wańkowski
- 05.11.16 17:39 Tomasz Wójtowicz
- 05.11.16 17:47 Robert Wańkowski
- 05.11.16 18:04 J.F.
- 05.11.16 18:14 Robert Wańkowski
- 05.11.16 18:21 J.F.
- 05.11.16 21:53 Tomasz Wójtowicz
Najnowsze wątki z tej grupy
- Smar do video
- Litowe baterie AA Li/FeS2 a alkaliczne
- "ogrodowa linia napowietrzna"
- jaki zasilacz laboratoryjny
- jaki zasilacz laboratoryjny
- Puszka w ziemię
- T-1000 was here
- Ściąganie hasła frezem
- Koszyk okrągły, walec 3x AA, na duże paluszki R6
- Brak bolca ochronnego ładowarki oznacza pożar
- AMS spalony szybkim zasilaczem USB
- stalowe bezpieczniki
- Wyświtlacz ramki cyfrowej
- bateria na żądanie
- pradnica krokowa
Najnowsze wątki
- 2025-02-06 PROGRAM DOPŁAT DO AUT ELEKTRYCZNYCH TO ABSURD. ZA ŚRODKI Z KPO KUPIMY NIEMIECKIE I CHIŃSKIE AUTA
- 2025-02-05 ceny OC
- 2025-02-05 Re: ceny OC
- 2025-02-05 Re: ceny OC
- 2025-02-07 Smar do video
- 2025-02-06 Litowe baterie AA Li/FeS2 a alkaliczne
- 2025-02-07 Gliwice => Business Development Manager - Network and Network Security
- 2025-02-07 Warszawa => System Architect (Java background) <=
- 2025-02-07 Warszawa => System Architect (background deweloperski w Java) <=
- 2025-02-07 Warszawa => Solution Architect (Java background) <=
- 2025-02-07 Gliwice => Ekspert IT (obszar systemów sieciowych) <=
- 2025-02-07 Lublin => Programista Delphi <=
- 2025-02-07 Warszawa => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, AWS
- 2025-02-07 Dęblin => Node.js / Fullstack Developer <=
- 2025-02-07 Bieruń => Spedytor Międzynarodowy (handel ładunkami/prowadzenie flo