eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaSterowanie sinikiem indukcyjnym małej mocyRe: Sterowanie sinikiem indukcyjnym małej mocy
  • Data: 2016-11-05 21:53:53
    Temat: Re: Sterowanie sinikiem indukcyjnym małej mocy
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    W dniu 2016-11-05 o 17:47, Robert Wańkowski pisze:
    > W dniu 2016-11-05 o 17:39, Tomasz Wójtowicz pisze:
    >> W dniu 2016-11-05 o 16:45, Robert Wańkowski pisze:
    >>> W dniu 2016-11-05 o 16:09, Tomasz Wójtowicz pisze:
    >>>>
    >>>> Ale nie każdy silnik wytrzyma dowolny poślizg przez dowolnie długi
    >>>> czas.
    >>>> Weź przeciętny silnik z rozruchem gwiazda-trójkąt. Jak go potrzymasz na
    >>>> gwieździe zbyt długo usłyszysz chlupot - klatka popłynęła.
    >>> Za długo na gwieździe, ale w poślizgu? Trójkąta to też się tyczy?
    >>
    >> Na gwieździe napięcie jest pierwiastek z 3 mniejsze i podobnie moment
    >> obrotowy. Przy obciążeniu M ~ n (moment proporcjonalny do obrotów)
    >> oznacza to poślizg np. 50%, co przy klatce aluminiowej silnik może
    >> wytrzymać przez najwyżej kilkadziesiąt sekund.
    >>
    > Ja właśnie na gwieździe często pracowałem. Mocy wystarczało to sobie
    > myślałem, że po co zużywać prąd. Silnik 2-3 kW.
    > Z tego co pamiętam, to silnik ja padł to winy przegrzania uzwojenia.

    Skoro mocy wystarczało, to pewnie pracował z małym poślizgiem i dawał
    radę. Z tym, że jeśli chodzi o zniszczenie klatki, to aluminium topi się
    w temperaturze ok. 660 stopni. Jeśli z powodu poślizgu wirnik miał
    temperaturę np. 500 stopni, to mocno promieniował cieplnie w kierunku
    stojana i być może to promieniowanie zniszczyło izolację na stojanie.

    Co do oszczędzania "prądu", to jeśli silnik daje radę na gwieździe, to
    po przełączeniu na trójkąt jedynie wzrośnie pobór mocy biernej, więc
    oszczędzasz tylko, jeśli masz licznik kVar*h i nie masz kompensatora.

    Ale silnik będzie dawać radę na gwieździe tylko, jeśli jest
    przewymiarowany. Dla prawidłowo zwymiarowanego silnika do pracy w
    trójkącie, praca na gwieździe jest utrudnieniem służącym tylko ochronie
    instalacji przed dużym prądem rozruchowym. To tak jak ruszanie z miejsca
    samochodem - faza jazdy na półsprzęgle obciąża termicznie sprzęgło,
    natomiast "strzał ze sprzęgła" oszczędza sprzęgło, ale powoduje
    szarpnięcie szkodliwie obciążające układ korbowy, pasek rozrządu,
    skrzynię biegów, dyferencjał i przeguby.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: