-
Data: 2016-11-05 21:53:53
Temat: Re: Sterowanie sinikiem indukcyjnym małej mocy
Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]W dniu 2016-11-05 o 17:47, Robert Wańkowski pisze:
> W dniu 2016-11-05 o 17:39, Tomasz Wójtowicz pisze:
>> W dniu 2016-11-05 o 16:45, Robert Wańkowski pisze:
>>> W dniu 2016-11-05 o 16:09, Tomasz Wójtowicz pisze:
>>>>
>>>> Ale nie każdy silnik wytrzyma dowolny poślizg przez dowolnie długi
>>>> czas.
>>>> Weź przeciętny silnik z rozruchem gwiazda-trójkąt. Jak go potrzymasz na
>>>> gwieździe zbyt długo usłyszysz chlupot - klatka popłynęła.
>>> Za długo na gwieździe, ale w poślizgu? Trójkąta to też się tyczy?
>>
>> Na gwieździe napięcie jest pierwiastek z 3 mniejsze i podobnie moment
>> obrotowy. Przy obciążeniu M ~ n (moment proporcjonalny do obrotów)
>> oznacza to poślizg np. 50%, co przy klatce aluminiowej silnik może
>> wytrzymać przez najwyżej kilkadziesiąt sekund.
>>
> Ja właśnie na gwieździe często pracowałem. Mocy wystarczało to sobie
> myślałem, że po co zużywać prąd. Silnik 2-3 kW.
> Z tego co pamiętam, to silnik ja padł to winy przegrzania uzwojenia.
Skoro mocy wystarczało, to pewnie pracował z małym poślizgiem i dawał
radę. Z tym, że jeśli chodzi o zniszczenie klatki, to aluminium topi się
w temperaturze ok. 660 stopni. Jeśli z powodu poślizgu wirnik miał
temperaturę np. 500 stopni, to mocno promieniował cieplnie w kierunku
stojana i być może to promieniowanie zniszczyło izolację na stojanie.
Co do oszczędzania "prądu", to jeśli silnik daje radę na gwieździe, to
po przełączeniu na trójkąt jedynie wzrośnie pobór mocy biernej, więc
oszczędzasz tylko, jeśli masz licznik kVar*h i nie masz kompensatora.
Ale silnik będzie dawać radę na gwieździe tylko, jeśli jest
przewymiarowany. Dla prawidłowo zwymiarowanego silnika do pracy w
trójkącie, praca na gwieździe jest utrudnieniem służącym tylko ochronie
instalacji przed dużym prądem rozruchowym. To tak jak ruszanie z miejsca
samochodem - faza jazdy na półsprzęgle obciąża termicznie sprzęgło,
natomiast "strzał ze sprzęgła" oszczędza sprzęgło, ale powoduje
szarpnięcie szkodliwie obciążające układ korbowy, pasek rozrządu,
skrzynię biegów, dyferencjał i przeguby.
Następne wpisy z tego wątku
- 05.11.16 23:54 Robert Wańkowski
- 06.11.16 01:46 Tomasz Wójtowicz
- 06.11.16 11:11 Elektrolot
Najnowsze wątki z tej grupy
- pozew za naprawę sprzętu na youtube
- gasik
- Zbieranie danych przez www
- reverse engineering i dodawanie elementów do istniejących zamkniętych produktów- legalne?
- Problem z odczytem karty CF
- 74F vs 74HCT
- Newag ciąg dalszy
- Digikey, SN74CBT3253CD, FST3253, ktoś ma?
- Szukam: czujnik ruchu z możliwością zaączenia na stałe
- kabelek - kynar ?
- Podnieść masę o 0.6V
- Moduł BT BLE 5.0
- Pomiar amplitudy w zegarku mechanicznym
- ale zawziętość i cierpliwość
- Chiński elektrolizer tester wody
Najnowsze wątki
- 2025-01-07 Aero2
- 2025-01-06 odbiornik GPS z kablem USB
- 2025-01-07 Oszczędzanie nie jest łatwe
- 2025-01-07 Warszawa => Java Developer <=
- 2025-01-07 Warszawa => IT Recruiter <=
- 2025-01-07 Katowice => Administrator IT - Wirtualizacja i Konteneryzacja <=
- 2025-01-07 Żerniki => Specjalista ds. Employer Brandingu <=
- 2025-01-06 Jeździ, skręca, hamuje
- 2025-01-06 Białystok => System Architect (Java background) <=
- 2025-01-06 Gliwice => Specjalista ds. public relations <=
- 2025-01-06 Białystok => Solution Architect (Java background) <=
- 2025-01-06 Zielona GĂłra => Konsultant WdroĹźeniowy Comarch XL/Optima (KsiÄgowoĹ
- 2025-01-06 Popr. 14. Nauka i Praca Programisty C++ w III Rzeczy (pospolitej)
- 2025-01-06 Ostrów Wielkopolski => Area Sales Manager OZE <=
- 2025-01-06 Do IO i innych elektrooszolomow, tu macie prawdziwe smrody