eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaSterowanie sinikiem indukcyjnym małej mocyRe: Sterowanie sinikiem indukcyjnym małej mocy
  • Data: 2016-11-05 02:04:09
    Temat: Re: Sterowanie sinikiem indukcyjnym małej mocy
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    W dniu 2016-11-04 o 16:04, Jacek Maciejewski pisze:
    > Czy waszym zdaniem silniczki indukcyjne jednofazowe z fazą pomocniczą
    > robioną przez zwarty zwój na części rdzenia magnetycznego (kiedyś masowo
    > używane w gramofonach, wentylatorach czy nawet magnetofonach) nadają się
    > do sterowania obrotami za pomocą regulacji kąta włączenia triaka?
    >

    Zacznijmy od tego, że mylisz pewne kwestie.

    Jedyny prawdziwy sposób, w jaki można regulować prędkość silnika
    asynchronicznego, to przez zmianę częstotliwości.

    Natomiast zmieniając napięcie (choćby i regulatorem fazowym), regulujesz
    jedynie moment obrotowy.

    I tu jest istotne, co ten silnik napędza. Jeśli obciążenie ma
    charakterystykę M ~ n (moment hamujący rośnie z prędkością obrotową,
    niekoniecznie liniowo, ale koniecznie monotonicznie), to wówczas
    oczywiście zmieniając moment (czyli napięcie), zmieniasz prędkość
    obrotową. Widać to na przykład przy przełączniku gwiazda-trójkąt, gdy
    silnik luzem obraca się z taką samą prędkością, a pod obciążeniem
    odpowiednio wolniej na gwieździe.

    Problem z regulacją przez moment a nie przez częstotliwość związany jest
    z odpornością danego silnika na poślizg. Im większy poślizg, tym
    mniejsza sprawność, bo więcej ciepła wytwarza się w prętach wirnika.
    Oczywiście są silniki, które wytrzymują długotrwałą pracę z zablokowanym
    wirnikiem, ale przeciętny silnik przemysłowy (z klatką aluminiową),
    wytrzymuje max. 4% poślizgu, powyżej tej wartości zmienia się w piec
    indukcyjny do topienia aluminium.

    Silniczki do wentylatorów wytrzymują długotrwałą pracę na dużym
    poślizgu, bo mają mały stosunek mocy do masy, więc mogą się długo
    nagrzewać, natomiast silniki trakcyjne z lokomotyw dokładnie na odwrót.

    W przypadku silników ze zwojem zwartym, jeśli silnik wytrzyma dłuższy
    czas w stanie zablokowanym, to wytrzyma wszystko, odrębną kwestią jest,
    czy harmoniczne generowane przez sterowanie fazowe nie spowodują jakichś
    efektów towarzyszących, np. przebicie izolacji stojana, wyładowania
    między wirnikiem a stojanem, itp.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: