  • 21. Data: 2012-05-15 19:08:04
    Temat: Re: Stare dobre czasy...
    Od: mk <reverse_lp.pw@myzskm>

    > A nie jest odwrotnie? Wydaje mi się, że te tasiemki to właśnie wkłada
    > się do sondy, i one tam określają jej id (albo ego, jak kto woli).
    >
    > To by było logiczne, bo w jednym czasie z jednego miejsca puszcza się
    > tylko jedną sondę. Sondy produkuje się seryjnie, więc dobrze by było
    > móc każdą oznaczyć po swojemu -- właśnie taką tasiemką. A odbiornik
    > może być nastwaiony na stałe, na odbiór tylko własnych sond, które
    > zawsze ślą w ten sam sposób.
    >
    > Ja te tasiemki zawsze oglądałem wśród jakichś klamotów i szpargałów,
    > nigdy głębiej nie zastanawiałem nad ideą działania całego systemu.

    Meteorologią interesuję się jedynie amatorsko, a moje dawne
    zainteresowania sondami mają jedynie związek z tym, że kilkanaście lat
    temu udało mi się zdobyć sondę Vaisala RS80 (nielatana!) razem z
    taśmami perforowanymi. Dziś już chyba nie produkowana.

    Skrócony opis producenta jest tu:
    http://www.hobeco.net/pdf/RS80_radiosondes.pdf

    m. in:
    Calibration data content: Polynomial for each sensor with checksum
    Calibration data format: 8 channel paper tape

    Z tym id sondy (czy innym superego) chyba się zapędziłem (Freudowska
    pomyłka?), już dawno jak robiłem jej amatorski reverse engeenering i
    wyszukiwałem na jej temat informacje. Ta sonda chyba nie ma nic takiego.
    Może nowsze...

    Na pokładzie czujniki: wypuszczone na "wąsie" termometr i higrometr, a
    wewnątrz drugi termometr i barometr. Jednostka ta wytwarzała sekwencję
    tonów (częstotliwości akustyczne) odpowiadającą po kolei każdemu
    czujnikowi (coś mi się kołacze, że był jeszcze do tego ton
    referencyjny). Długość trwania jednego tonu to ok. 1 s. Nawet
    podłączyłem ustrojstwo do karty muzycznej.
    Ton modulował nośną nadajnika 403 MHz.
    Oprócz tego na pokładzie sondy był odbiornik GPS z anteną typu
    quadrifilar helix (tą mam do dziś). Odbiornik GPS był w wersji
    uproszczonej (tj. Doplerowskiej - odnotowywał jedynie przemieszczanie
    sondy). Odbiornik GPS niestety dość szybko przypadkowo uszkodziłem przy
    próbach uruchomienia go...

    Ogólnie konstrukcja bardzo prosta (no poza tym GPS wykonanym na
    specjalizowanym układzie z logo Vaisala), obwodów kalibracyjnych brak
    (odpowiednie korekty robił dopiero odbiornik na podstawie danych z
    taśmy). Żadnego mikrokontrolera itp. Nie mniej pisząc "prosta", to była
    to prostota z gatunku tych prostot, które się podziwia.

    Odbiornik widziałem jedynie na zdjęciach (i operatorem wprowadzającym
    taśmę perforowaną).

    Jeszcze niespotykaną rzeczą była bateria do tej sondy: bardzo leciutka,
    chociaż spora gabarytowo -- przed użyciem należało ją aktywować
    zalewając wodą.

    pzdr
    mk

  • 22. Data: 2012-05-15 23:35:40
    Od: " MH" <l...@N...gazeta.pl>

    John Smith <d...@b...pl> napisał(a):

    > Nieprawda, Odra 1305 była zawodną konstrukcją, wystarczyło, że nawaliła
    > klimatyzacja i od razu padała jednostka centralna. A czasem, tak po
    > prostu "sama z siebie". Typowe przestoje to kilkanaście dni w roku.
    > Pracowałem na nich 2 lata.
    > K.
    ===============

    "Wystarczyło, że nawaliła klimatyzacja" - no to do poopy była klima i tyle!!
    Bo takie były wymogi techniczne, aby maszyna zawierająca w sobie sryljon
    kostek ttl i innych badźiewi mogła pracować. To tak jakbyś chciał wlać do
    "kancioka" benzynę bezołowiową i marudzić,że w silniku coś stuka i nie ma
    "powera". Kilkanaście dni w roku przestoju powiadasz. I pracowałeś na tej
    maszynie 2 lata... Ja z tą maszyną miałem trochę więcej/dłużej do czynienia.
    Jasne!!, awarie były, są i będą choćby i w laptopie za parę zeta, którego moc
    obliczeniowa, pamięć RAM, pamięć masowa jest nieporównywalna z konstrukcją
    ODRY. Ale kilkanaście dni przestoju w roku świadczy jedynie o DOOPOWATYM
    zespole, który obsługiwał tą maszynę. Stwierdzenie,że konstrukcja była zawodna
    bo odmawiała posłuszeństwa jak padła klima jest wręcz porażające!!
    Na ten łikend zapowiadają fajną pogodę!! Wystaw sobie swojego laptopa na
    Słoneczko i opisz nam tutaj jak funkcjonuje LCD po kilku godzinach...

    Równie dobrze możesz co poniektóre produkty spożywcze pozostawić w
    temperaturze innej niż zaleca sprzedawca. Jak się do tego nie zastosujesz, jak
    nie będziesz trzymał 'schabowego' w lodówce i zeżresz go po tygodniu, i
    sraczki dostaniesz, to co?.. "Schabowy" zawinił ?? Nie!! Albo lodówka się
    spier...., albo jej obsługa..

    Proste ?!

    MH

  • 23. Data: 2012-05-16 00:33:33
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    W dniu 2012-05-15 23:35, MH pisze:

> [...]
    > nie będziesz trzymał 'schabowego' w lodówce i zeżresz go po tygodniu, i
    > sraczki dostaniesz, to co?.. "Schabowy" zawinił ?? Nie!! Albo lodówka się

    No dobra, cwaniaczku. Przy sprawnej klimie też nawalała.
    Wystarczy?
    K.

  • 24. Data: 2012-05-16 05:54:25
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Jacek" <a...@o...pl> wrote in message

    > W tamtych czasach OrCAD był mistrzostwem świata.

    Mistrzostwem świata to było używać go na 386SX bez dysku
    twardego na dyskietkach 5.25" :-) Że się miało tyle samozaparcia...
    No ale wybór był między HDD i kolorowym monitorem Samtron :-)
    Padło na kolorowy monitor a hdd dokupiłem dużo później....

  • 25. Data: 2012-05-16 09:19:09
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2012-05-16 05:54, Pszemol pisze:
> [...]
    > No ale wybór był między HDD i kolorowym monitorem Samtron :-)
    > Padło na kolorowy monitor a hdd dokupiłem dużo później....

    Chyba mieliśmy więcej cierpliwości. W sumie i tak było lepiej niż
    rysować na kartce.
    Ja jeszcze pamiętam w OBREUS stanowisko do projektowania struktur: dwa
    monitory - hercules i chyba EGA (bo raczej nie VGA) - oba jakieś takie
    "neptunopodobne" na jednej podstawce i "trochę" się zakłócające, a obok
    ploter tnący 4x4m.
    CEMI w tym czasie (okolice 1988r) miało ładne stanowiska na
    "kaloryferku", znaczy albo to był PDP albo VAX, nie pamiętam już, i duże
    monitory chyba 20-calowe. Jak na tym grafika chodziła...

    Pozdrawiam

    DD

  • 26. Data: 2012-05-16 10:22:00
    Od: " MH" <l...@N...gazeta.pl>

    John Smith <d...@b...pl> napisał(a):

    > No dobra, cwaniaczku. Przy sprawnej klimie też nawalała.
    > Wystarczy?
    > K.

    =============

    A jest jakiś wyrób techniczny, który nie nawala? Cwaniaczku..:)))

    MH

  • 27. Data: 2012-05-16 11:28:56
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

> [...]
    > No ale wybór był między HDD i kolorowym monitorem Samtron :-)
    > Padło na kolorowy monitor a hdd dokupiłem dużo później....
    Nie pamiętam żadnych problemów z użyciem OrCADa na IBM-XT bez hdd i z dwoma
    drive'ami 5.25" 320k.
    Problemem dla mnie było natomiast użycie na tym sprzęcie Racal-Redaca
    (zajmował 4 dyskietki 320k) do którego przenosiłem schemat z OrCADa.
    Według mojej pamięci wymagało to poświęcenia 80k RAMu (z dostępnych 640k) na
    RAM-dysk, na który przegrywało się część z tych 4 dyskietek, pozostałe
    ciągle potrzebne pliki, zebrane na jednej dyskietce, mieściły się w drive A.
    Do drive B przyporządkowane były dwie (zapisane do full) dyskietki, które
    trzeba było co chwilę podmieniać. Każde save pliku powodowało konieczność
    wstawienia do B dyskietki użytkownika.
    Wybrałem pracę pod CGA a nie Herkulesem i opornikami zmieszałem kolory, aby
    na zielonym monitorze (samoróba z małego Neptunka) widzieć poszczególne
    "kolory".
    P.G.
    P.S. Wiem, że się powtarzam.

  • 28. Data: 2012-05-16 11:37:48
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    W dniu 2012-05-16 10:22, MH pisze:

    > =============
    >
    > A jest jakiś wyrób techniczny, który nie nawala? Cwaniaczku..:)))
    >
    > MH

    A czemuż to wyciąłeś peany na cześć cuda wyższości polskiej myśli
    technicznej nad resztą świata? Poekscytujmy się nieco więcej.
    Jak dla mnie Odra to już historia i nic więcej, a kreowanie jej
    na boginię przetwarzania danych to zakłamywanie tej historii.
    Prawda dla Odry jest okrutna, trochę obliczeń na niej zrobiłem,
    ale gdy dostałem Spectrum z pamięcią 48KB, to tempo moich prac
    znacznie wzrosło.
    Stare dzieje.
    K.

  • 29. Data: 2012-05-16 13:29:28
    Od: " MH" <l...@N...gazeta.pl>

    John Smith <d...@b...pl> napisał(a):

> [...]
    > Prawda dla Odry jest okrutna, trochę obliczeń na niej zrobiłem,
    > ale gdy dostałem Spectrum z pamięcią 48KB, to tempo moich prac

    ==============

    Hahh, no to kolego działaliśmy bardzo podobnie. Ale nie do końca.. Też BARDZO
    sobie chwalę ZX-80, póżniej spectrum z interpretorem Basic'a. Baa.., do
    dzisiaj mam go w szufladzie łącznie z kasetami magnetofonowymi zawierającymi
    kompilator SPECTRUM-BASIC na kod Z80!! Hahh! , mam u siebie MUZEUM!!

    Co się zaś tyczy ODRY, prawda nie jest okrutna. Prawda jest taka, że był to na
    owe lata, w realiach PRL'owskich znakomity produkt!! W latach 80'tych robiłem
    "magisterkę" która wymagała trochę rachunków. Nie wdając się w szczególy
    zagadnienia, matematycznie chodziło o znalezienie pierwiastka (zespolonego)
    funkcji określonej przez wyznacznik macierzy [12x12] gdzie każdy element był
    pewną funkcją A[i,j]=f(i,j,z).

    W Spektrumie 48K pamięci nie było w stanie pomieścić samej mnemoniki softu.
    ODRA - 32K słów (24-bit) dawała sobie z tym radę - system GEORGE2 - pierwowzór
    pamięci wirtualnej. Obliczenia trwały trochę, coś ok. 1 godziny, ale dawało
    radę. Robiłem to w FORTRANie. Jasne, dzisiaj mam to samo przerobione na
    Pascal/Delphi i trwa to na moim laptopie ok. 2 min.

    A może jeszcze napiszesz, że ENIAC to też chujnia z patatajnią ?!

    A może zaprojektujesz coś co wyprzedzi epokę. Ot coś powyżej sklepiku "nie dla
    idiotów" ??

    MH

  • 30. Data: 2012-05-16 13:29:52
    Od: pytajacy <r...@p...fm>

    W dniu środa, 16 maja 2012 11:28:56 UTC+2 użytkownik Piotr Gałka napisał:

> [...]
    > na zielonym monitorze (samoróba z małego Neptunka) widzieć poszczególne

    A tak spytam z ciekawości, ile w tamtych czasach kosztował Orcad?

    pytający