  • 11. Data: 2012-05-15 16:13:12
    Temat: Re: Stare dobre czasy...
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jarosław Sokołowski" napisał w wiadomości

    >Tradycja. Oni tak robią od lat. A kiedyś nie był tańszy. Poza tym tam
    >nie ma takiej elektroniki, co z tym eepromem sobie pogada. Zresztą
    >nie

    czasy takie ze cala elektronika moze byc w jednym scalaku, za jakies
    smieszne pieniadze.
    Jesli np czytnik kart kosztuje pare zl na allegro ..

    >wiem czy na 30 kilometrach przy minus stu stopniach by jej przy
    >gadaniu
    >język w gębie nie zamarzł.

    Spoko, zle sie zaprojektuje, bedzie sam sie grzal.

    zreszta amatorzy wypuszczaja troche balonow i elektronika nie zamarza.

    J.

  • 12. Data: 2012-05-15 16:48:47
    Od: sundayman <s...@g...pl>

    A pamiętam jak kiedyś na Politechnice Łódzkiej widziałem
    pierwszy Apple II, z zielonym monitorem.
    Ale to już miało GRAFIKĘ, i dało się narysować domek i ludzika !
    A potem pierwsze PC z herculesem i monitorami amber...
    I pierwsze rysowanie schematów w OrCadzie, na tym herculesie...

  • 13. Data: 2012-05-15 17:07:44
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    W dniu 2012-05-15 13:31, MH pisze:
    > Jak na tamte lata, była to nie tylko niezła, ale wręcz znakomita maszyna.
    >
    > http://www.youtube.com/watch?v=v0RVj9GbIL0

    Nieprawda, Odra 1305 była zawodną konstrukcją, wystarczyło, że nawaliła
    klimatyzacja i od razu padała jednostka centralna. A czasem, tak po
    prostu "sama z siebie". Typowe przestoje to kilkanaście dni w roku.
    Pracowałem na nich 2 lata.
    K.

  • 14. Data: 2012-05-15 17:12:36
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > czasy takie ze cala elektronika moze byc w jednym scalaku, za jakies
    > smieszne pieniadze.
    > Jesli np czytnik kart kosztuje pare zl na allegro ..

    W takiej sondzie bywa więcej mechaniki niż elektroniki. Jakieś pompki,
    silniczki czy inne wynalazki. Ktoś to kiedyś zaprojektował, sprawdziło
    się, więc wciąż produkują, a meteorolodzy kupują.

    No ale nic nie stoi na przeszkodzie, by kupić na allegro trochę
    czytników, zaprogramować atmelka i podbić rynek nowoczesnymi sondami
    z jednym scalakiem. Koło 150 euro za sztukę, zapotrzebowanie stabilne,
    jakieś (niewielkie) tysiące dziennie. Dobry biznes.

    > Spoko, zle sie zaprojektuje, bedzie sam sie grzal.

    To by trzeba było jeszcze zaprojektować większe źródło zasilania.
    A to oznacza większy ciężar i większy balon.

    > zreszta amatorzy wypuszczaja troche balonow i elektronika nie zamarza.

    Wypuszczają głównie żeby robić zdjęcia. To trochę inna elektronika,
    dużo bardziej zaawansowana niż w typowej sondzie. Może też bardziej
    samogrzejna.

    --
    Jarek

  • 15. Data: 2012-05-15 17:17:18
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan mk napisał:

    > Vaisala? :-)

    Aha. Cóżby innego?

    --
    Jarek

  • 16. Data: 2012-05-15 17:27:47
    Od: mk <reverse_lp.pw@myzskm>

    W dniu 2012-05-15 15:38, sundayman pisze:

    > No wydaję mnie się, że najtańszy eeprom będzie mniejszy niż najmniejszy
    > czytnik "stykowy". A i cena pewnie podobna...
    > Ale cholera że ich wie ?

    Czytnik nie musiał (nie musi być) tani. Tania ma być sonda
    (jednorazowego użytku). Odbiornik nie jest jednorazowy, a w nim właśnie
    jest czytnik. Taśma z otworkami jest załączana do sondy -- pewnie na
    niej są zakodowane jakieś id i kalibraty czujników pomiarowych. Być może
    coś jeszcze. Przed wysłaniem sondy wprowadza się załączoną do niego
    taśmę perforowaną do odbiornika.
    Dziś pewnie by to było zrobione przy pomocy jakiegoś kodu kreskowego lub
    matrycowego.

    pzdr
    mk

  • 17. Data: 2012-05-15 17:45:54
    Od: Jacek <a...@o...pl>

    Dnia Tue, 15 May 2012 16:48:47 +0200, sundayman napisał(a):

> [...]
    > A potem pierwsze PC z herculesem i monitorami amber...
    > I pierwsze rysowanie schematów w OrCadzie, na tym herculesie...

    W tamtych czasach OrCAD był mistrzostwem świata.

  • 18. Data: 2012-05-15 17:50:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 15 May 2012 17:45:54 +0200, Jacek napisał(a):

    > W tamtych czasach OrCAD był mistrzostwem świata.

    No ... a na czym zaprojektowano plyte glowna komputera na ktorym Orcad
    pracowal ? Bo wczesny Orcad chyba nie bardzo do tego nadawal - tzn o PCB
    pisze, schematy dalby rade.

    J.

  • 19. Data: 2012-05-15 17:51:56
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan mk napisał:

> [...]
    > niej są zakodowane jakieś id i kalibraty czujników pomiarowych. Być może
    > coś jeszcze. Przed wysłaniem sondy wprowadza się załączoną do niego

    A nie jest odwrotnie? Wydaje mi się, że te tasiemki to właśnie wkłada
    się do sondy, i one tam określają jej id (albo ego, jak kto woli).

    To by było logiczne, bo w jednym czasie z jednego miejsca puszcza się
    tylko jedną sondę. Sondy produkuje się seryjnie, więc dobrze by było
    móc każdą oznaczyć po swojemu -- właśnie taką tasiemką. A odbiornik
    może być nastwaiony na stałe, na odbiór tylko własnych sond, które
    zawsze ślą w ten sam sposób.

    Ja te tasiemki zawsze oglądałem wśród jakichś klamotów i szpargałów,
    nigdy głębiej nie zastanawiałem nad ideą działania całego systemu.

    --
    Jarek

  • 20. Data: 2012-05-15 18:45:37
    Od: "adamschodowy" <a...@g...pl>

    > No ... a na czym zaprojektowano plyte glowna komputera na ktorym Orcad
    > pracowal ? Bo wczesny Orcad chyba nie bardzo do tego nadawal - tzn o PCB
    > pisze, schematy dalby rade.

    Autotrax