  • Data: 2022-08-22 14:32:46
    Temat: Re: Standardy w automatyce domowej
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 22 Aug 2022 14:08:26 +0200, Piotr Gałka wrote:

    > Skojarzenie z responsywność. Nie całkiem na temat, ale jestem akurat
    > wściekły i jak sobie ponarzekam to może mi ulży :)
    >
    > Na RS485 od zawsze (czyli okolice 1995) działamy tak, że jak ktoś się
    > chce odezwać to się odzywa.

    Co zaraz powoduje problemy pod tytulem kolizje.
    Wykrywacie?

> [...]
    > wartość.
    >
    > Miesiąc temu, ktoś kto od nas bierze sprzęt do realizacji instalacji ze
    > swoim oprogramowaniem przekazał nam, że zamawiający wpisał w wymagania
    > spełnienie normy PN-EN IEC 60839-11-5:2020. Opisuje ona 'Otwarty
    > protokół urządzenia nadzorowanego' w systemach kontroli dostępu. Nie
    > wiedzieliśmy, że to już jest ujęte w normę.
    >
    > Mam tę normę od 2 tygodni i ... szok i totalna załamka. Urządzenia nie
    > mogą się odezwać nie pytane - czyli ciągłe przeglądanie. Na odpowiedź
    > mają 200ms, ale zalecane jest aby zdążyły odpowiedzieć w 3ms.

    Przy niewielkiej ilosci szybkich urzadzen - moze to nie problem.
    Bedą odpytywane co poł sekundy ...

    > Kolega był kiedyś z kimś na obiekcie, gdzie po każdym zbliżeniu karty do
    > czytnika czekali ze 2..3 s aż drzwi się otworzą. I ten gość traktował to
    > jako normę. Dla mnie niewyobrażalne. Według mnie wypracowanie decyzji o
    > otwarciu drzwi nie powinno zajmować więcej niż 50 (no góra 100) ms.

    Komputery coraz szybsze, a Windows coraz wolniejszy :-)

    Rozumiem, ze to twoje zyczenie, ale jak czytnik ma sprawdzic gdzies
    "na serwerze", serwer sprawdzic "w bazie danych", to czas rosnie :-(

> [...]
    > Wygląda na to, że albo wypadniemy z rynku, albo się dopasujemy i wkrótce
    > nasz system zacznie działać tak jak kolega tego wtedy doświadczył.

    > Driver RS485 odbierając bierze 0,3mA, nadając jakieś 40mA (rezystory
    > terminalowe). Cały świat kombinuje jak by tu zaoszczędzić energię.
    > Wprowadza się limity na moc stand-by. A tu nagle się okazuje, że
    > wszystkie szyny RS485 wszystkich systemów kontroli dostępu mają zużywać
    > według moich szacunków przeciętnie około 300 razy więcej energii niż
    > faktycznie potrzebują jednocześnie tracąc responsywność.

    > Do tej pory sądziłem, że nie ma głupich norm.

    Dorobicie "koncentrator szyn", bedzie 10 urzadzen na szynie i 5 szyn,
    podniesiecie predkosc - to sie okaze, nadajnik wiekszosc czasu jednak
    nie pracuje.

    A norma ... no coz, moze miala cos innego na celu.
    Np wspolny protokół, zeby można było urządzenia mieszać, brak kolizji,
    brak programowania w sensie - brak adresu "serwera". Choc mozna by
    dac jakis staly adres np 1 czy jakis brodcastowy "do wszystkich
    serwerow/kontrolerow".

    Byc moze tez przy okazji znika problem zajetosci kontrolera, choc
    odbior portu szeregowego i tak na przerwaniach przeciez ...

    A warstwa fizyczna jest tam podana?
    Bo moze i tak na ethernet przeszli :-)

    J.