  • Data: 2022-08-22 14:08:26
    Temat: Re: Standardy w automatyce domowej
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2022-08-19 o 19:31, heby pisze:

    > Natychmiastowa. Jestem uczolony na responsywność, dlatego to dla mnie
    > krytyczne.

    Skojarzenie z responsywność. Nie całkiem na temat, ale jestem akurat
    wściekły i jak sobie ponarzekam to może mi ulży :)

    Na RS485 od zawsze (czyli okolice 1995) działamy tak, że jak ktoś się
    chce odezwać to się odzywa.
    W ten sposób np. sygnał z tampera, że ktoś zerwał urządzenie ze ściany
    zostanie przesłany praktycznie natychmiast. Atakujący nie zdąży przeciąć
    kabla co skutkowało by informacją 'urządzenie nie odpowiada' zamiast
    'zostało zerwane ze ściany'. Według mnie prawidłowa informacja ma swoją
    wartość.

    Miesiąc temu, ktoś kto od nas bierze sprzęt do realizacji instalacji ze
    swoim oprogramowaniem przekazał nam, że zamawiający wpisał w wymagania
    spełnienie normy PN-EN IEC 60839-11-5:2020. Opisuje ona 'Otwarty
    protokół urządzenia nadzorowanego' w systemach kontroli dostępu. Nie
    wiedzieliśmy, że to już jest ujęte w normę.

    Mam tę normę od 2 tygodni i ... szok i totalna załamka. Urządzenia nie
    mogą się odezwać nie pytane - czyli ciągłe przeglądanie. Na odpowiedź
    mają 200ms, ale zalecane jest aby zdążyły odpowiedzieć w 3ms.

    Kolega był kiedyś z kimś na obiekcie, gdzie po każdym zbliżeniu karty do
    czytnika czekali ze 2..3 s aż drzwi się otworzą. I ten gość traktował to
    jako normę. Dla mnie niewyobrażalne. Według mnie wypracowanie decyzji o
    otwarciu drzwi nie powinno zajmować więcej niż 50 (no góra 100) ms.

    Dopuszczamy do 50 urządzeń na szynie. Przeglądanie może zająć trochę
    czasu szczególnie jak urządzenia (obce) na serio potraktują te 200ms.
    Wygląda na to, że albo wypadniemy z rynku, albo się dopasujemy i wkrótce
    nasz system zacznie działać tak jak kolega tego wtedy doświadczył.

    Driver RS485 odbierając bierze 0,3mA, nadając jakieś 40mA (rezystory
    terminalowe). Cały świat kombinuje jak by tu zaoszczędzić energię.
    Wprowadza się limity na moc stand-by. A tu nagle się okazuje, że
    wszystkie szyny RS485 wszystkich systemów kontroli dostępu mają zużywać
    według moich szacunków przeciętnie około 300 razy więcej energii niż
    faktycznie potrzebują jednocześnie tracąc responsywność.

    Do tej pory sądziłem, że nie ma głupich norm.
    P.G.