  • Data: 2022-08-18 15:47:20
    Temat: Re: Standardy w automatyce domowej
    Od: heby <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 18/08/2022 15:16, Atlantis wrote:
    > I właśnie tego dotyczyło moje pytanie. Bo zakładam, że systemy
    > automatyki działają właśnie w oparciu o jakiś broker MQTT.

    Tak. Ale to nie jest takie proste.

    Wyobraź sobie że wysyłasz na MQTT jakies "FOO" o wartości 1.

    Możesz zmusić HomeAssistanta, aby zinterpretował to jako temperature,
    wartość bool, jasność, czas.

    Dzięki temu, że istnieją specjalne nadbudówki nad MQTT, możliwe jest
    automatyczne poinformowanie HA że ma do czynienia z typem "temperatura"
    a nie wartością liczbową.

    Dlatego tak ciezko wyróżnić "protokół". Tak, można spłycić, że wszystko
    lata po MQTT. Ale to nie do końca prawda - wiele danych tam latających
    implemetuje informacje wyższego poziomu.

    Taki na przykład przełącznik światła sonoff z zaprogramowaną Tasmotą,
    zgłosi się w HA jako pstryczek z ikoną żarówki. Automatycznie.

    > Pozostaje
    > jednak jeszcze kwestia nazewnictwa tematów i przesyłanej zawartości.

    Tym właśnie zajmuje się HA + ESPHome w sposób, którego nie musisz znać.

    Choc oczywiście możesz.

    Mój pierwotny styl pracy bazował na ręcznym wyrzucaniu do MQTT jakiś
    informacji i męczeniu się w HA aby je prawidłowo sklasyfikować.

    Potem okazało się, że np. Tasmota ma autodiscovery, które HA rozumie.

    Potem okazało się, że ESPHome robi to wszystko automatycznie.

    Systemy automatyki to nie jest bare matal MQTT. Tam jest znacznie więcej
    gotowych i bardzo wygodnych rozwiązań.

    Przykładowo tutaj masz kod pstryczka do światła, bazującego na sonoff T1
    (90% tego kodu napisał ESPHome), który automatycznie jest rejestrowany i
    dostępny w HA jako pstryczek, żaróweczka i kilka statusów. Update tego
    kodu, po wifi, mogę przeprowadzić w dowolnym momencie z poziomu
    przegladarki w HA:

    esphome:
    name: wlacznik-swiatla-w-garderobie

    esp8266:
    board: esp01_1m

    # Enable logging
    logger:

    # Enable Home Assistant API
    api:

    ota:
    password: "39rj38ur390r9i093i09i3rr"

    wifi:
    ssid: !secret wifi_ssid
    password: !secret wifi_password

    # Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
    ap:
    ssid: "Wlacznik-Swiatla-W-Garderobie"
    password: "xxxxxx"

    captive_portal: