  • Data: 2022-08-18 23:02:00
    Temat: Re: Standardy w automatyce domowej
    Od: heby <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 18/08/2022 21:14, Atlantis wrote:
    > Generalnie wolę unikać stosowania WiFi tam, gdzie mogę nie stosować
    > WiFi.

    W przypadku wyłącznika światła dużo rozwiązań innych nie ma, poza samoróbką.

    > A szczególnie razi mnie marnowanie modułu WiFi, zasobów radiowych
    > i adresu IP na coś, co będzie pojedynczym włącznikiem.

    IP jest w sieci wewnętrznej. Masz 2^24 adresów w sieci 10.x.y.z. Jakiś
    problem z "marnowaniem"?

    Zasoby radiowe? Te urządzenia komunikują się sporadycznie. Nie obciązają
    sieci wifi w stopniu jakimkolwiek.

    > Tym bardziej, że
    > i tak trzeba będzie do tego podciągnąć zasilanie kablem.

    Nie. Jesli to wyłacznik światła to ... zależy. U mnie jest N i L
    specjalnie w każdej puszce oświetleniowej. Któraś wersja sonoff działa z
    pasozytniczym zasilaniem, ale powoduje to lekkie problemy z niektórymi
    typami oświetlenia.

    Opcja desperacka: można zanabyć maulteńki sonoff mini, schowany w
    żyrandolu a w gniazdko wsadzić sonoff T1 i zmajstrować sterowanie
    jednego drugim w HA.

    > Dlatego jakiś czas temu zacząłem projektować swoje własne moduły na
    > PIC32MX270F256, wyposażone w interfejs Ethernet, która mają
    > współpracować z czujnikami i układami wykonawczymi na magistrali I2C.

    I nie szkoda Ci marnować IP na ethernet? ;)

    Jeśli chcesz, są moduły na 433MHz, ale to jest absolutnie dno jeśli
    chodzi o możliwości.

    > Cała elektronika zamknięta w hermetycznej obudowie, w której zbiegają
    > się kable biegnące od włączników i do źródeł światła.

    Tak się kiedyś robiło. Obecnie Wifi załatwia wszystkie problemy.
    Topologia "gdziebądź".

    > Podobny moduł (z nieco innymi elementami wykonawczymi) może posłużyć do
    > skomunikowania się ze sterownikiem bramy albo stworzenia stacji
    > pogodowej.

    To go sobie wepniesz do HA. Nikt nie broni.

    A wyłączniki na Wifi. Po co lepsze? Wifi się popsuje - wyłacznik dalej
    działa jak wyłacznik.

    > Nie wykluczam możliwości, że w pewnym momencie zastosuję też
    > inne magistrale (w tym bezprzewodowe) ale na razie, w miarę możliwości
    > będę chciał opierać się na Ethernecie tam, gdzie będzie się go dało bez
    > większego problemu podciągnąć.

    To ciągnij, ale tam gdznie nie - Wifi rozwiązuje wszelakie problemy,
    bezproblemowo, tanio, wygodnie. Może nie warto ciągnąc ethernetu.

    Krytycznej automatyki na wifi nie pociągnę, ale głupi wyłacznik światła
    w ścianie jest niekrytyczny.

    Na marginesie: sonoff z ESPHome pracuje u mnie w ścianie już ~3 lata bez
    awarii. Dostępny cały czas w HA. Nic nei znika, rozpina się, głupieje.
    Stabilne jak skała. Drugi, z Tasmotą, zaliczył jedną wpadkę - nie wstał
    po mignięciu zasilania (ale dalej działał jako zwykły wyłacznik). Działa
    też koło 3 lat.

    Jesli strasznie się boisz wifi, to są Zigbee i Z-Wave. Mam z nimi o
    wiele więcej problemów niż z wifi.