  • Data: 2022-08-18 19:10:54
    Temat: Re: Standardy w automatyce domowej
    Od: heby <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 18/08/2022 17:57, Atlantis wrote:
    > Czyli rozumieć, że mogę Home Assistanta "nauczyć" obsługi własnego,
    > niestandardowego protokołu?

    Tak. Na przykłąd zmusiłem go do sterowania centralą rekuperatora, po
    RS485/modbus (u mnie z konwerterem na wifi).

    Ręcznie wyjasniłem HA jakie rejestry i gdzie są dostępne, jak je czytać,
    jak interpretować, w jakich zakresach przyjmują dane, w pliku
    konfiguracyjnym.

    I w efekcie mam "suwak" którym steruje jego prędkość, dostępny z panelu
    usera. Jak to działa pod maską jest bez znaczenia.

    > Czyli rozumiem, że HA potrafi rozpoznać poszczególne urządzenia i
    > mógłbym napisać firmware do swoich modułów w ten sposób, żeby naśladował
    > któreś z dostępnych rozwiązań? Właśnie coś takiego miałem na myśli.

    Tak.

    ESPHome.

    > Generalnie na początku chciałbym zacząć od czegoś skromnego - systemu
    > zdalnego/automatycznego gaszenia świateł w warsztacie/budynku
    > gospodarczym (tam przerabianie instalacji elektrycznej będzie znacznie
    > mniej problematyczne). Jednocześnie chciałbym umieścić kilka czujników w
    > drzwiach czy sensorów temperatury/wilgotności/ciśnienia.

    Wymarzona robota dla:
    1) wyłacznika sonoff
    2) ESPHome
    3) ewentualnie Tasmota (trudniejsze)

    > Jestem jednak uczulony na dostępne na rynku "prowizorki" w stylu
    > "inteligentnych żarówek z WiFi", które wymagają pozostawiania
    > zostawienia cały czas włączonego zasilania na włączniku w ścianie. Jeśli
    > już, to powinien być moduł z przekaźnikami półprzewodnikowymi, które
    > będą załączane po po otrzymaniu wiadomości siecią albo aktywowaniu wejścia.

    Bedziesz Pan Zadowolony.

    Sonoff T1 + wymiana softu na ESPHome.

    > Docelowo system może się potem rozrosnąć o kolejne elementy: sterowanie
    > bramą, stację pogodową, załączanie świateł w innych pomieszczeniach (to
    > już przy okazji jakiegoś remontu).

    Tak. HA ma od groma gotowych automatyzacji. Wieszość rzeczy wykrywa
    samodzielnie. Integruje się praktycznie ze wszytskim co jest sterowane w
    domu, wliczając w to klimatyzatory, telewizory, roomby itd itp.

    > Swoją drogą, Home Assistanta można w miarę prosto zintegrować z
    > asystentem głosowym Google na Androidzie? :)

    Tak.

    Albo za darmo - wtedy to trochę roboty. Albo płatnie - wtedy to ~1
    kliknięcie.

    Jedna uwaga:

    HA jako HA nie nadaje się do pracy. To tylko szkielet.

    To czego szukasz, to HassIO. To cały system operacyjny zawierający HA,
    gotowy do pracy, automatycznie updateowany, skonfigurowany, ze
    wszsytkimi integracjami dostępnymi z repozytorium.

    U mnie bangla na wirtualizowanym kompie (proxmox), ale wczesniej pomykał
    sobie na Pi3 i też było dobrze.