  • 111. Data: 2011-10-24 10:04:31
    Temat: Re: Sprzęt !!! :-)
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-10-24 09:55, John Smith pisze:

    >[...]
    > Jakoś nie przyjmuję do wiadomości, że cyfryzacja MZ-5n miałaby pogorszyć
    > jego ergonomię. A w wersji analogowej uważam go za wystarczająco
    > ergonomiczny korpus.

    W wersji analogowej też bardzo chwaliłem jego ergonomię. Ale wraz z
    postępem techniki i nową technologią trochę sie zmieniło - i obecnie
    ilość funkcji którymi należy sterować jest znacznie większa.
    Zauważ, że możliwość zrealizowania aparatu o rozwiązaniach ściągniętych
    z MZ-0n istniała od wielu lat w lustrzankach cyfrowych APSC i żaden z
    producentów takiego aparatu nie wypuścił - jak sądzisz, nie wpadli na
    taki pomysł, czy może badania wykazały, ze w lustrzance cyfrowej nie
    jest to zbyt dobra koncepcja?

    > Wiesz ile miejsca jest jeszcze do zagospodarowania pod NEX-owym LCD?
    > Wystarczy odchylić i już masz dostęp do paru rzadziej używanych funkcji.

    Jeśli maja być ukryte pod ekranikiem to równie dobrze mogą być dostępne
    przez menu. Na obudowę trzeba wyciągać te funkcje aparatu, które mogą
    być potrzebne natychmiast. Jeśli do dostania się do jakiegoś przycisku
    trzeba przestawiać ekranik i po przełączeniu ponownie ustawiać ekranik
    we właściwej pozycji to nie ma to specjalnych zalet w porównaniu z
    przestawianiem, przez menu aparatu. A przestawianie przez menu jest dla
    producenta wygodniejsze - bo tańsze w realizacji.

    > Czyli porównujesz rzeczy nieporównywalne pod względem możliwości
    > kształtowania GO, pozbawiając w takim porównaniu system FF całej
    > przewagi, którą dysponuje.

    Większość amatorów nie oczekuje od zooma dużej jasności - a raczej
    szerokiego zakresu, poręczności i niskiej ceny.

    > Porównujesz obiektyw projektowany pod pełną klatkę z obiektywem
    > optymalizowanym pod cropa. Na gęstej matrycy cropowej Twoje porównanie
    > może wykazać przewagę tego drugiego. Ale to nie oznacza, że FA nie
    > sprawdziłby się na matrycy pełnoklatkowej o podobnej rozdzielczości (bo
    > po co większej) równie dobrze jak DA na cropie. A przy tym dawałby
    > ogromną przewagę jeśli chodzi o możliwość spłycenia GO.

    Zauważ, że *istD to zaledwie 6Mpix - a więc podobna gęstość upakowania
    jak 13.5 Mpix na matrycy FF. Można więc oczekiwać, że z taka matrycą FF
    FA28-70f4AL już by się nie sprawdził. Prawdopodobnie nie sprawdziłby się
    nawet z trochę mniej upakowaną - bo zwróć uwagę, ze matryca z cropem
    wykorzystuje jedynie środkową część pola krycia obiektywu, a zwykle
    obiektyw na środku rysuje lepiej niż przy brzegach.

    > A Tobie ile wyszło, żeby uzyskać takie same możliwości spłycenia GO?
    > Tak samo jak wyliczasz ogniskowe ekwiwalentne dzieląc orginalną przez
    > cropa, tak samo musisz zrobić z ekwiwalentną jasnością.
    >
    > 50/1.4 FF -> 50/1.5/1.4/1.5 = 33,3/0,93 crop

    OK - zatem liczymy. 16f1.3 odpowiada dla FF 24f2 - pokaż mi taki
    _amatorski_ obiektyw - bo chyba serii FA* za amatorską nie uznasz?
    23f1.3 - odpowiada 35f2 - tu faktycznie jak już pisałem o odpowiednik
    APSC jest trudno.
    30f0.9 odpowiada 45 f1.35 - FA43f1.9 limited jest dość blisko, ale i
    jasność trochę gorsza i nie ta liga cenowa.

    Odrębną sprawą jest to, jak często amator wykorzystywałby te obiektywy
    przy pełnej jasności - czy naprawdę portrety przy których oko jest ostre
    a czubek nosa już rozmyty są aż tak często wykonywane?

    > Ciemne to nie sztuka. Chodzi o jasne. Na tyle jasne, aby dawać na cropie
    > podobne możliwości, co ich pierwowzory pod FF.

    > "Nie potrzebuje" powiadasz.
    > Korpus cropowy z workiem stałek mógłbyś zastąpić pełnoklatkowym MZ-5d +
    > jednym zoomem f/2.8, np Tamronem 28-75/2.8. A w wersji FF miałbyś
    > jeszcze możliwość zapięcia jaśniejszych stałek, bo istnieją.

    A realia są takie, ze wielu amatorów faktycznie zastępuje worek stałek
    Tamronem - ale nieco innym - 17-50f2.8. I wprawdzie minimalna głębię
    ostrości mają mniejszą niż 28-75f2.8 na FF, ale jakoś z tego powodu nie
    płaczą.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 112. Data: 2011-10-24 10:21:34
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-10-24 10:29, John Smith pisze:

    > Używając dokładnie tej samej logiki można nakreślić scenariusz następujący:
    > - rozszerzenie rynku lustrzanek FF, prowadzące do jednoczesnego
    > zmniejszenia kosztów ich produkcji
    > - zastąpienie segmentu cropowych lustrzanek mniejszymi i tańszymi w
    > produkcji EVIL-ami
    >
    > Przy okazji nastąpiłoby uporządkowanie rynku, poprzez podział na:
    > a) lustrzanki, czyli FF i większa ergonomia
    > b) EVIL-e czyli CROP, i mniejsze wymiary

    Spodziewam się, że wszystkie lustrzanki zostaną z czasem zastąpione
    EVIL-ami - w momencie, gdy jakość obrazu w EVF zrówna się z jakością
    obrazu na matówce a opóźnienie obrazu w EVF stanie się pomijalnie małe
    nie będzie motywacji, by do aparatu pakować lustro. I nie będzie powodu,
    dla którego EVIL miałby mieć gorszą ergonomię - można się zatem
    spodziewać również profesjonalnych EVIL-i o ergonomii i rozmiarach
    porównywalnych z obecnymi lustrzankami.

    Obawiam się, że tak.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 113. Data: 2011-10-24 10:24:43
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]
    > Tamronem - ale nieco innym - 17-50f2.8. I wprawdzie minimalna głębię
    > ostrości mają mniejszą niż 28-75f2.8 na FF, ale jakoś z tego powodu nie

    a ja zastepuje worek zoomow trzema stalkami - jasne , lekkie , male ,
    ostro rysujace.
    jest to mozliwe dzieki wysokiej rozdzielczosci matryc

    i tak pokrywam

    15/2,8 zakres 15 - ok 35 mm
    35/2,0 zakres 35 - ok 70 - 100 mm
    100/2,0 zakres 100 - ok 200 mm

    jak u zarania fotografii - coz wiecej potrzeba ?

  • 114. Data: 2011-10-24 10:26:45
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@m...com.pl>

    Dnia 24.10.2011 b...@n...pl <b...@n...pl> napisał/a:

    > Pytanie, na czym bardziej zależy amatorom na szerokim kącie czy na tele?
    > Biorąc pod uwagę to co jest w kompaktach to jednak na tele. Więc aps-c
    > ma zalety dla amatora.

    E tam, amatorom tak samo zależy na wide jak na tele, to że kompakty
    są w większości tele, to tylko kwestia tego że lepiej sprzedaje się
    20X niż co innego na opakowaniu. A że ciężko pogodzić 24- z 20X to
    mamy takie potworki od 50 w górę do (ciemnych) ptaszków w kompaktach,
    bo zrobienie z 200 np 1000 to nie jest już problem - tam się nic nie
    wygina, nie krzywi, a że tam g. widać i winieta na 3ev (korygowana
    pewnie softem z odpowiednim dodatkiem szumu) to zmartwienie po zakupie.

    Ja osobiście jestem zadowolony ze segmentu apsc - jako uzupełenie do ff:
    - tańsze body - nie wszędzie trzeba ff, a backup się przydaje
    - prawie pełna wymienność szkieł, z resztą poza 10-22 nie mam innego
    z białą kropeczką.
    - dualność stałek np 50/1.4<>80 w zależności w którym body mam
    podstawę lub portret, 35/2<>50 wide+podstawa, 100/2.8<>160 - portret+tele
    - szybkość - 50d jest dużo szybsza niż 5dmk2 - co nie dziwi w tej samej
    technologii szybkość połowy migawki zawsze będzie większa
    - 'kompatkowość' - np 350d+35/2 to świetlny kompakt typu - zawsze w
    kieszeni.
    Więc osobiście sobie życzę aby C nadal ciągnął linię apsc bo wymiana body
    pójdzie u mnie na pewno w kierunku ff->ff i hf->hf.

  • 115. Data: 2011-10-24 10:38:03
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    On 24.10.2011 12:26, Sergiusz Rozanski wrote:

> [...]
    > 20X niż co innego na opakowaniu. A że ciężko pogodzić 24- z 20X to
    > mamy takie potworki od 50 w górę do (ciemnych) ptaszków w kompaktach,

    2mm na dole dają sporo do krotności zooma. Zresztą przy szkłach x3 też
    rzadko jest jakieś szaleństwo z szerokim kątem.

> [...]
    > - tańsze body - nie wszędzie trzeba ff, a backup się przydaje
    > - prawie pełna wymienność szkieł, z resztą poza 10-22 nie mam innego

    Aps-c ma jeszcze zaletę przy macro. Większa głębia ostrości niż w FF,
    niewiele, ale nawet to czasami pomoże.

    --
    wer <",,)~~
    http://szumofob.eu

  • 116. Data: 2011-10-24 10:45:05
    Od: John Smith <j...@e...net>

    W dniu 2011-10-24 12:04, Marek Wyszomirski pisze:
> [...]
    > producentów takiego aparatu nie wypuścił - jak sądzisz, nie wpadli na
    > taki pomysł, czy może badania wykazały, ze w lustrzance cyfrowej nie

    Nie chodzi o dokładne odwzorowanie akurat MZ-5n. Chodzi o liczbę
    istotnych manipulatorów, które powinny być na wierzchu, a których
    realnie amator aż tak wielu jak profesjonalista nie potrzebuje. Nie
    potrzebuje więc również puszki wielkości profesjonalnej. Da się te
    segmenty sensownie podzielić, tak by nie robić wewnątrzsystemowej
    konkurencji.

> [...]
    > trzeba przestawiać ekranik i po przełączeniu ponownie ustawiać ekranik
    > we właściwej pozycji to nie ma to specjalnych zalet w porównaniu z

    To Twoja opinia i ją szanuję. Ale pozostanę przy swojej.

    > A przestawianie przez menu jest dla
    > producenta wygodniejsze - bo tańsze w realizacji.

    Pamiętaj, ze nie mówimy o tanim aparacie.

    > Większość amatorów nie oczekuje od zooma dużej jasności - a raczej
    > szerokiego zakresu, poręczności i niskiej ceny.

    Nie mówimy o tym segmencie rynku.

> [...]
    > wykorzystuje jedynie środkową część pola krycia obiektywu, a zwykle
    > obiektyw na środku rysuje lepiej niż przy brzegach.

    Jeśli teraz na slajdzie sprawdza mi się zwykły Tamron 28-80/3.5-5.6 i
    ostrości mi nie brakuje, to myślę że FA28-70f4AL nie jest gorszy.
    Naprawdę wystarczają mi moje 8Mpix w 350D. Na FF nie potrzebuję więcej
    (realnie, z obiektywem, bo nominalnie niech jest i 20Mpix jeśli dzięki
    temu się będzie lepiej sprzedawał i będzie tańszy).

    > OK - zatem liczymy. 16f1.3 odpowiada dla FF 24f2 - pokaż mi taki
    > _amatorski_ obiektyw - bo chyba serii FA* za amatorską nie uznasz?

    Uznałem, że jeśli najlepsze konstrukcje 24mm maja światło 1.4 to dla
    amatora f2 wystarczy. Ale niech Ci będzie, że o działkę przesadziłem.
    Pokażesz obiektyw eq24/2.8 do cropa? Najjaśniejszy jest Olympus 12/2,
    tylko że jemu odpowiada już 24/4 na FF, czyli pasuje dowolny zoom
    zawierający tą ogniskową.

    > 23f1.3 - odpowiada 35f2 - tu faktycznie jak już pisałem o odpowiednik
    > APSC jest trudno.

    Ano właśnie.

    > 30f0.9 odpowiada 45 f1.35 - FA43f1.9 limited jest dość blisko, ale i
    > jasność trochę gorsza i nie ta liga cenowa.

    Trochę? Różnica całej działki przysłony.

    > Odrębną sprawą jest to, jak często amator wykorzystywałby te obiektywy
    > przy pełnej jasności

    Osobiście zacząłbym od zestawu 24-85/4 + 35/2 i jak najbardziej widzę
    zastosowanie dla pełnych jasności dla obu.

    > - czy naprawdę portrety przy których oko jest ostre
    > a czubek nosa już rozmyty są aż tak często wykonywane?

    Nie przesadzaj z tą papierową GO. Nie przy tych wartościach ogniskowych.
    Tego typu dylematy na FF to się zaczynają przy 85/2, a nie przy 35/2.

    Bo nie ma alternatywy.

    --
    Mirek

  • 117. Data: 2011-10-24 10:50:15
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@m...com.pl>

    > 2mm na dole dają sporo do krotności zooma. Zresztą przy szkłach x3 też
    > rzadko jest jakieś szaleństwo z szerokim kątem.

    No ma, to fakt, ale dodanie tych 2mm na dole to z reguły wyginanie i
    prostowanie geometrii, albo nie ma miejsca na przysunięcie szkła bliżej
    matrycy, albo przednia soczewka szersza i na długim końcu ślepe światło
    nie do stłumienia w takim maleństwie, zaś dodawanie na górze 100mm to w
    większości przypadków gdy olewasz jasność i wnietę (bo Ci to poprawi
    programista) banał.
    No i jak piszesz nawet 3x to wide bez szału i ciemne.

  • 118. Data: 2011-10-24 11:11:21
    Od: Michal Tyrala <w...@b...com.pl>

    On Mon, 24 Oct 2011 11:53:52 +0200, John Smith wrote:
    > Ale teleobiektyw dający porównywalne możliwości fotograficzne (a mówimy
    > o świadomym swych potrzeb amatorze) dla pełnej klatki może być
    > ciemniejszy o działkę niż ten dla cropa, więc wcale nie musi być ani
    > droższy ani większy.

    Tele dla FF musi byc za to ~1.5x dluzszy. Jak dla mnie, znaczy to ze
    musi byc jednak wiekszy (w miare rozsadnie zakladam, ze FF nie korkujemy
    ;) czyms klasy EF 75-300).

    PS. Dla tele jednak rzadza male matryce, wiesz jakie fajnie male jest
    manualne eq 200/2IS na u4/3? :-) Przypuszczam, ze jakby ,,wielcy''
    wypuscili puszke semipro (AF!) z cropem x2 to u ,,podgladaczy'' mialaby
    niezle wziecie. Ceny 200/2.8, 300/2.8, 400/2.8 raczej ich (producentow)
    do tego nie motywuja :-)

    pozdrawiam,
    --
    Michał

    wiesiu jest spamtrapem. ja jestem kbns

  • 119. Data: 2011-10-24 12:06:24
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    On 24.10.2011 13:11, Michal Tyrala wrote:

> [...]
    > wypuscili puszke semipro (AF!) z cropem x2 to u ,,podgladaczy'' mialaby
    > niezle wziecie. Ceny 200/2.8, 300/2.8, 400/2.8 raczej ich (producentow)

    Nikon system 1 i przejściówka ;) Crop 2,7

    --
    wer <",,)~~
    http://szumofob.eu

  • 120. Data: 2011-10-24 12:35:23
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Tele dla FF musi byc za to ~1.5x dluzszy. Jak dla mnie, znaczy to ze
    > musi byc jednak wiekszy (w miare rozsadnie zakladam, ze FF nie korkujemy
    > ;) czyms klasy EF 75-300).

    nic podobnego wcale nie musi.
    mniejsza matryca nie wydluza ogniskowej , jedynie rejestruje mniejsza
    czesc pola.
    przy tej samej gestosci upakowania pixeli efekt bedzie taki sam
    wycinajac polowe obrazu z matrycy FF.
    roznica gestosci upakowania aktualnych matryc to czynniki ok 1,15
    -1,20 - oznacza to ze rozdzielczosc liniowa z aps jest o ok 15 %
    wieksza od rozdzielczosci liniowej obrazu wycietego z FF , wielkosci
    aps.

    a ze ogladamy na monitorze zdjecia w wielkosci powiedzmy ok 10 % tak
    wiec jest to roznica realna rzedu 1,5 % - nie da sie zaobserwowac.
    Wymagania co do rozdzielczosci optyki dla FF sa nizsze niz dla aps. z
    75-300 na FF dostaniesz lepszy obraz niz z aps jesli bedziesz je
    porownywal w tej samej wielkosci ostatecznej.