    From: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Sprzęt !!! :-)
    Date: Mon, 24 Oct 2011 12:04:31 +0200

    W dniu 2011-10-24 09:55, John Smith pisze:

    >[...]
    > Jakoś nie przyjmuję do wiadomości, że cyfryzacja MZ-5n miałaby pogorszyć
    > jego ergonomię. A w wersji analogowej uważam go za wystarczająco
    > ergonomiczny korpus.

    W wersji analogowej też bardzo chwaliłem jego ergonomię. Ale wraz z
    postępem techniki i nową technologią trochę sie zmieniło - i obecnie
    ilość funkcji którymi należy sterować jest znacznie większa.
    Zauważ, że możliwość zrealizowania aparatu o rozwiązaniach ściągniętych
    z MZ-0n istniała od wielu lat w lustrzankach cyfrowych APSC i żaden z
    producentów takiego aparatu nie wypuścił - jak sądzisz, nie wpadli na
    taki pomysł, czy może badania wykazały, ze w lustrzance cyfrowej nie
    jest to zbyt dobra koncepcja?

    > Wiesz ile miejsca jest jeszcze do zagospodarowania pod NEX-owym LCD?
    > Wystarczy odchylić i już masz dostęp do paru rzadziej używanych funkcji.

    Jeśli maja być ukryte pod ekranikiem to równie dobrze mogą być dostępne
    przez menu. Na obudowę trzeba wyciągać te funkcje aparatu, które mogą
    być potrzebne natychmiast. Jeśli do dostania się do jakiegoś przycisku
    trzeba przestawiać ekranik i po przełączeniu ponownie ustawiać ekranik
    we właściwej pozycji to nie ma to specjalnych zalet w porównaniu z
    przestawianiem, przez menu aparatu. A przestawianie przez menu jest dla
    producenta wygodniejsze - bo tańsze w realizacji.

    > Czyli porównujesz rzeczy nieporównywalne pod względem możliwości
    > kształtowania GO, pozbawiając w takim porównaniu system FF całej
    > przewagi, którą dysponuje.

    Większość amatorów nie oczekuje od zooma dużej jasności - a raczej
    szerokiego zakresu, poręczności i niskiej ceny.

    > Porównujesz obiektyw projektowany pod pełną klatkę z obiektywem
    > optymalizowanym pod cropa. Na gęstej matrycy cropowej Twoje porównanie
    > może wykazać przewagę tego drugiego. Ale to nie oznacza, że FA nie
    > sprawdziłby się na matrycy pełnoklatkowej o podobnej rozdzielczości (bo
    > po co większej) równie dobrze jak DA na cropie. A przy tym dawałby
    > ogromną przewagę jeśli chodzi o możliwość spłycenia GO.

    Zauważ, że *istD to zaledwie 6Mpix - a więc podobna gęstość upakowania
    jak 13.5 Mpix na matrycy FF. Można więc oczekiwać, że z taka matrycą FF
    FA28-70f4AL już by się nie sprawdził. Prawdopodobnie nie sprawdziłby się
    nawet z trochę mniej upakowaną - bo zwróć uwagę, ze matryca z cropem
    wykorzystuje jedynie środkową część pola krycia obiektywu, a zwykle
    obiektyw na środku rysuje lepiej niż przy brzegach.

    > A Tobie ile wyszło, żeby uzyskać takie same możliwości spłycenia GO?
    > Tak samo jak wyliczasz ogniskowe ekwiwalentne dzieląc orginalną przez
    > cropa, tak samo musisz zrobić z ekwiwalentną jasnością.
    >
    > 50/1.4 FF -> 50/1.5/1.4/1.5 = 33,3/0,93 crop

    OK - zatem liczymy. 16f1.3 odpowiada dla FF 24f2 - pokaż mi taki
    _amatorski_ obiektyw - bo chyba serii FA* za amatorską nie uznasz?
    23f1.3 - odpowiada 35f2 - tu faktycznie jak już pisałem o odpowiednik
    APSC jest trudno.
    30f0.9 odpowiada 45 f1.35 - FA43f1.9 limited jest dość blisko, ale i
    jasność trochę gorsza i nie ta liga cenowa.

    Odrębną sprawą jest to, jak często amator wykorzystywałby te obiektywy
    przy pełnej jasności - czy naprawdę portrety przy których oko jest ostre
    a czubek nosa już rozmyty są aż tak często wykonywane?

    > Ciemne to nie sztuka. Chodzi o jasne. Na tyle jasne, aby dawać na cropie
    > podobne możliwości, co ich pierwowzory pod FF.

    > "Nie potrzebuje" powiadasz.
    > Korpus cropowy z workiem stałek mógłbyś zastąpić pełnoklatkowym MZ-5d +
    > jednym zoomem f/2.8, np Tamronem 28-75/2.8. A w wersji FF miałbyś
    > jeszcze możliwość zapięcia jaśniejszych stałek, bo istnieją.

    A realia są takie, ze wielu amatorów faktycznie zastępuje worek stałek
    Tamronem - ale nieco innym - 17-50f2.8. I wprawdzie minimalna głębię
    ostrości mają mniejszą niż 28-75f2.8 na FF, ale jakoś z tego powodu nie
    płaczą.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)