    From: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Sprzęt !!! :-)
    Date: Wed, 19 Oct 2011 21:11:10 +0200

    W dniu 2011-10-19 13:30, XX YY pisze:

    > jest odwrotnie

    Jak zwykle kolejne mocne słowa bez pokrycia w Twoim wykonaniu. Sądzisz,
    że robią jeszcze na kimkolwiek wrażenie?

    > im mniejszy format tym wyzsze wymagania co do optyki.

    Co do rozdzielczości - owszem. Tylko że wymagania te można łatwo spełnić
    dzięki mniejszej ogniskowej niezbędnej dla uzyskania danego kąta
    widzenia i mniejszemu polu krycia.
    W kompaktach o małych matrycach zoomy o krotności rzędu kilkunastu i
    więcej stały się normą. Wielokrotnie zachwalałeś aparat, który sam
    maiłeś - Panasonica FZ-50. Ma on obiektyw odpowiadający pod względem
    kątów widzenia obiektywowi 35-420f2.8-3.7 dla lustrzanki małoobrazkowej.
    Pokaż mi porównywalny obiektyw do małego obrazka (chyba jedynym znanym
    mi zbliżonym jest Sigma 50-500 - ale może znajdziesz coś lepszego) i
    porównaj wymiary, ciężar i cenę. A przecież to dość stara konstrukcja -
    a postęp cały czas idzie do przodu.

    > starsze obiektywy , ktore nie bardzo chca wspolpracowac z aps calkiem
    > fajnie podchodza pod FF , choc oczywiscie sa wyjatki i nie musi tak
    > byc automatem dla kazdego obiektywu)
    > Kupujac korpus FF mozesz wykorzystac starsze obiektywy , jesli aps ,
    > trzeba nowe.
    > Tak wiec na FF oszczedzasz na wymianie optyki , jesli juz ja masz.

    I wierzysz, że producenci jeśli kiedykolwiek wprowadzą (w co osobiście
    bardzo wątpię) tanie korpusy FF zrezygnują z potencjalnego rynku
    obiektywów do nich? Już na pewno coś wykombinują - jak choćby Nikon
    który zablokował w amatorskich korpusach możliwość pomiaru światła z
    obiektywami bez procesora by zmusić do kupowania nowych obiektywów.

    > Dedykowane do aps-c np ef-s nie sa wcale tansze od FF.

    Nowych, czy kilkunastoletnich konstrukcji FF - które jeśli nawet są
    dalej produkowane, to nakłady na ich zaprojektowanie i wdrożenie do
    produkcji zostały dawno zamortyzowane?

    > Jesli chcesz kupic np najlepszy tele do aps to jest to tem sam co do
    > FF , czyli taka sama cena.

    To można zmienić - tylko producentom się jak na razie nie opłaca - bo
    potencjalny rynek za mały by opłacało się projektować nowe konstrukcje -
    oddzielne dla APSC, oddzielne dla profesjonalnych FF. Być moze kiedyś
    tos ie zmieni - ale jeszcze nie teraz.

    > Zobacz jakie sa drogie obiektywy do m4/3 - 800 euro to nic
    > nadzwyczajnego.

    Bo jeszcze daje się doić klienta - a poniesione koszty projektowania
    nowego aparatów nowego systemu muszą zaprocentować założonymi zyskami.

    > aps ma niezaprzeczalne zalety , ciezar, wielkosc , szybkosc , ale nic
    > nie stoi na przeszkodzie zeby zrobic body FF w wielkosc starego om-2
    > lub mniejsze.

    Jedno stoi - i to zarówno w przypadku zarówno korpusów APSC jak i FF -
    ergonomia. Człowiek ma określone rozmiary palców i nie można zmniejszać
    rozmiarów przycisków i kółek sterujących poniżej pewnej granicy. OM-2
    mógł być mały - bo przy analogowej technologii zbyt wielu elementów
    sterujących nie potrzebował, czego się nie da powiedzieć o współczesnych
    lustrzankach cyfrowych. Natomiast optykę - szczególnie tę od dłuższych
    ogniskowych - można do APS-C zrobić nawet mniejszą niż do starego OM-2.

    > w tej chwili to przede wszystkim kwestia ceny matrycy FF.
    > Format FF juz sie przyjal , istnieje rownolegle do polowkowego ,
    > rozowszechnieniu jak aps stoi w zasadzie na przeszkodzie wylacznie
    > cena .

    Przyjął się w aparatach cyfrowych? Wśród profesjonalistów może tak. Ale
    statystyki sprzedaży FF i APSC wskazują jednoznaczne, co się naprawdę
    przyjęło na masowym rynku. I bardziej prawdopodobne jest przejmowanie
    rynku amatorskich lustrzanek APSC przez EVIL-e micro 4/3 niż przez FF.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)