  • 1. Data: 2011-10-08 13:00:56
    Temat: Spostrzeżenia po egzaminie na PJ
    Od: Icek <i...@d...pl>

    Z racji takiej, że pada troche pytań jak jest na egzaminie na PJ opiszę
    swoje przeboje.

    Od kilkunastu lat mam PJ B. Ale robie kilka innych kategorii już od
    dłuższego czasu.

    1. egzamin to swoista szopka/teatrzyk. Liczą się
    kwestie/ruchy/czynności/tematy, które w życiu codziennym nie występują:

    - gdy podjeżdżasz do auta poprzedzającego to musisz zachować bezpieczną
    odległość. Jest to taka odległość przy której bez wychylania się widzisz
    miejsce w którym jego koła stykają się z asfaltem.

    Gdyby wszyscy tak robili to korki byłyby 3 razy dłuższe

    - gdy zbliżasz się do przejścia dla pieszych to obowiązkowo musi być
    wyraźny ruch głową w prawo i lewo. Bez znaczenia jest tu czy coś widać
    czy nie. Możesz zbliżać się do przejścia, może nikogo nie być, możesz
    widzieć po 50 metrów w lewo i w prawo ale jak głową nie ruszysz to oblewasz

    - gdy migacz Ci się wyłączy w trakcie wykonywania skrętu to musisz go
    ponowić. Nie ponowisz - błąd (nazywanie go migaczem to też błąd)

    - zmiana kierunku jazdy na pasie bez wyznaczonych pasów ruchu -
    kierunkowskaz

    - nazwanie pozycyjnych postojowymi - błąd

    - gdy zbliżasz się do zielonego to ściągasz nogę z gazu aby dać sygnał
    egzaminatorowi, że jesteś gotowy do zahamowania gdyby pojawiło się czerwone

    - gdy zbliżasz się do przejścia z wyznaczonym pasem dla rowerów to
    obowiązkowo nie tylko ruch głową prawo - lewo ale również koniecznie
    "odklejanie" kręgosłupa od fotela i "głębsze" popatrzenie się na ścieżkę
    rowerową. Nie ma tu znaczenia, że wystarczającą widoczność w konkretnym
    przypadku może zapewnić brak "odklejania się" a tylko przekręcenie głowy

    - gdy zespołem pojazdów nie mieścisz się na wyznaczonym pasie ruchu (np.
    do skrętu z przyczepą) to przed manewrem musisz ustalić z egzaminatorem
    czy możesz to wykonać. Przy czym dla własnego bezpieczeństwa nie mówisz
    "czy mogę przejechać przez ciągłą" a jedynie, że "mogę się nie zmieścić,
    czy mogę kontynuować wykonanie manewru"

    - na kategorie "A" oglądanie się 360 stopni dookoła przy robieniu "8" to
    jest frajda. Możesz oblać bo się zbyt mało przekręciłeś. Teoria mówi, że
    to patrzenie to po to aby kierowca mógł utracić równowagę (taka kontrola)

    to tyle. Gdybym miał zdawać egzamin kontrolny po przekroczeniu punktów
    to nigdy nie poszedłbym nie biorąc 2h przypominających lekcji. Nauka
    jazdy jest po to aby nauczyć się zdać egzamin, a nie po to aby nauczyć
    się jeździć. Każdą kategorię zdawałem za pierwszym razem.

    Icek

  • 2. Data: 2011-10-08 13:21:52
    Temat: Re: Spostrzeżenia po egzaminie na PJ
    Od: Icek <i...@d...pl>

    W dniu 2011-10-08 14:10, maciek pisze:
    > No, zabawna i mądra wypowiedź, ale o ile dobrze pamiętam mój własny
    > egzamin (2 lata temu), to popełniłem jakieś 70% opisanych tu 'błędów' i
    > zdałem (za pierwszym podejściem). Chyba trzeba trafić na normalnego
    > egzaminatora, a może po prostu wystarczy nie dokonać wykroczenia
    > kwalifikującego się do mandatu i punktów karnych...

    trafisz na ch..a to CIę uwali. Egzamin ciągle zależy od widzimisię
    egzaminatora. 2 razy źle zasygnalizujesz manewr i po tobie

    Icek

  • 3. Data: 2011-10-08 13:56:11
    Od: "Staszek Sosenko" <s...@...sigu.pl>

    >Z racji takiej, że pada troche pytań jak jest na egzaminie na PJ opiszę
    >swoje przeboje.

    [...]

> [...]
    > to patrzenie to po to aby kierowca mógł utracić równowagę (taka kontrola)

    Nie znam oficjalnych wytycznych, ale w praktyce dużo zależy od egzaminatora,
    który z góry powinien przedstawić swoje wymagania (odnoszę się do egzaminu
    na motocykl, choć zapewne podobnie jest w pozostałych opisanych przez Ciebie
    sytuacjach). Jak zdawałem na motur, to egzaminator od razu powiedział, że na
    placu nie używamy kierunkowskazów (istotne przy slalomie), jak i nie kręcimy
    głową na ósemce. Za to durne "upewnianie się" przed ruszeniem do manewru
    oczywiście obowiązywało, choć na placu (a raczej wydzielonej jego części)
    był tylko jeden pojazd, czyli nasz motocykl egzaminacyjny...

    --
    ### Staszek Sosenko - Cesarsko-Królewskie Miasto Kraków ##############
    ### SR20DE by Nissan -> http://picasaweb.google.com/Ssnk87/Nissan# ###

  • 4. Data: 2011-10-08 14:10:32
    Od: maciek <a...@g...pl>

[...]

    pozdr.

    --
    Dzieci zaczynają w końcu myśleć, że Bóg jest kręgowcem w gazowym stanie
    skupienia. - A. Einstein

  • 5. Data: 2011-10-08 15:12:33
    Od: "WOJO" <s...@a...unknown.hehe>

    Z racji takiej, że pada troche pytań jak jest na egzaminie na PJ opiszę
    swoje przeboje.

    Jako, że już jestem posiadaczem wszystkich literek w PJ pozwolę sobie zabrać
    głos i trochę z Tobą podyskutować :)

    - gdy podjeżdżasz do auta poprzedzającego to musisz zachować bezpieczną
    odległość. Jest to taka odległość przy której bez wychylania się widzisz
    miejsce w którym jego koła stykają się z asfaltem.

    Ktoś Cię okłamał (instruktor?) Odległością bezpieczną może być odległość np.
    10 cm...
    Chodzi raczej tutaj o to, że masz się tak zatrzymać za pojazdem, że w razie
    jego awarii możesz go ominąć i nie tworzyć korka.
    Niestety widać na naszych ulicach sporo łajz, które zatrzymują się kilka
    metrów za pojazdem poprzedzającym, bo tak zostali nauczeni.

[...]

    Nie potwierdzę tej rewelacji, bo na żadnym z egzaminów nie miałem takiego
    obowiązku i zdałem...

    - gdy migacz Ci się wyłączy w trakcie wykonywania skrętu to musisz go
    ponowić. Nie ponowisz - błąd (nazywanie go migaczem to też błąd)

    Ponawianie to problem jedynie w przypadku, kiedy przyszły kierowca nie
    panuje nad gabarytami pojazdu i musi kontrować kierownicą, by prawidłowo
    wykonać manewr skrętu.
    Jeżeli prawidłowo rozpoczniesz manewr, to i kierunkowskaz się nie wyłączy za
    wcześnie...

    - zmiana kierunku jazdy na pasie bez wyznaczonych pasów ruchu -
    kierunkowskaz

    I tutaj egzaminatorzy mają moje szczere błogosławieństwo w oblewaniu. Jestem
    zdania, że to zwykłe niechlujstwo i lenistwo powoduje osobami, które nie
    sygnalizują zamiaru zmiany pasa ruchu.

    - nazwanie pozycyjnych postojowymi - błąd
    Błędem bym tego nie nazwał, jednak nomenklatura jakaś na egzaminach musi
    obowiązywać.

    - gdy zbliżasz się do zielonego to ściągasz nogę z gazu aby dać sygnał
    egzaminatorowi, że jesteś gotowy do zahamowania gdyby pojawiło się czerwone
    Należy tutaj dodać, że gdy zbliżasz się do zielonego, od dłuższego czasu się
    palącego, to ściągasz nogę z gazu...

[...]

    "Kołyska" na fotelu w tym konkretnym przypadku może uratować życie i sporo
    nieprzyjemności - jestem ZA.

[...]

    Każdy kursant musi myśleć, jeszcze przed wybraniem OSK. Na kursie zawsze
    wybierałem tak trasę, by po tych ciasnych zakrętach trochę pojeździć i na
    egzaminie nie było potrzeby denerwowania egzaminatora...

[...]

    Teoria teorią, a w praktyce szybkie ruchy głową w prawo i lewo wymagają
    szybkiej reakcji błędnika na zmianę położenia.
    W przypadku ludzi ze schorzeniami błędnika, jest to dodatkowy sposób na
    sprawdzenie czy przypadkiem taki delikwent
    nie dostał badań lekarskich w prezencie i nie przewróci się na mieście...

    Pozdrawiam !
    WOJO

  • 6. Data: 2011-10-08 15:29:40
    Od: Andrzej Kubiak <n...@i...invalid>

    Dnia Sat, 08 Oct 2011 13:00:56 +0200, Icek napisał(a):

> [...]
    > czy nie. Możesz zbliżać się do przejścia, może nikogo nie być, możesz
    > widzieć po 50 metrów w lewo i w prawo ale jak głową nie ruszysz to oblewasz

    Żartujesz.

    > - gdy migacz Ci się wyłączy w trakcie wykonywania skrętu to musisz go
    > ponowić. Nie ponowisz - błąd (nazywanie go migaczem to też błąd)

    Podczas jazdy możesz go sobie nazywać nawet prztymuclem podhalańskim, jeśli
    nie ma to wpływu na bezpieczeństwo jazdy. Ponowić, owszem, należy, w końcu
    masz sygnalizować manewr, jak i wcześniej - zamiar jego dokonania.

    > - zmiana kierunku jazdy na pasie bez wyznaczonych pasów ruchu -
    > kierunkowskaz

    No, przy zmianie kierunku jazdy to zwykle włącza się kierunkowskaz. Wróć -
    należałoby włączyć :>

    > - gdy zbliżasz się do zielonego to ściągasz nogę z gazu aby dać sygnał
    > egzaminatorowi, że jesteś gotowy do zahamowania gdyby pojawiło się czerwone

    A gdy nie dasz "sygnału" i czerwone się nie pojawi to co?

> [...]
    > rowerową. Nie ma tu znaczenia, że wystarczającą widoczność w konkretnym
    > przypadku może zapewnić brak "odklejania się" a tylko przekręcenie głowy

    Taa, jasne. Uwali cię za to?

> [...]
    > czy możesz to wykonać. Przy czym dla własnego bezpieczeństwa nie mówisz
    > "czy mogę przejechać przez ciągłą" a jedynie, że "mogę się nie zmieścić,

    Egzaminator nie jest od odpowiadania na durne pytania, a sprawdzania, czy
    jeździsz zgodnie z przepisami, wspomaganymi czasem zdrowym rozsądkiem, i
    prawidłowe odpowiedzi egzaminatora to "rób pan jak uważasz", "to pan tu
    jest kierowcą".

    Ogólnie to twoja opowiastka wygląda jak bajanie osiemnastolatków,
    wszystkich bez wyjątku uwalanych za "brak dynamiki jazdy", podczas gdy
    wersja egzaminatora, wspomagana kamerami, mówi o stworzeniu sytuacji
    niebezpiecznej. Są kamery, okoliczności kończące egzamin z wynikiem
    negatywnym są jasno opisane, odwoływać się można i w uzasadnionych
    przypadkach egzaminator dostanie po uszach. Jeśli trafisz na kogoś, kto
    będzie chciał cię uwalić, znajdzie sposób, by zrobić to legalnie, a nie za
    takie bzdury, jak opisałeś.

    AK

  • 7. Data: 2011-10-08 15:36:33
    Od: Icek <i...@d...pl>

    W dniu 2011-10-08 15:12, WOJO pisze:
> [...]
    > Niestety widać na naszych ulicach sporo łajz, które zatrzymują się kilka
    > metrów za pojazdem poprzedzającym, bo tak zostali nauczeni.

    masz się tak zatrzymać aby egzaminator nie nacisnął Ci hamulca bo jak to
    zrobi to oblałeś. A zrobi tak gdy poczuje się niepewnie lub mało bezpiecznie

> [...]
    > widzieć po 50 metrów w lewo i w prawo ale jak głową nie ruszysz to oblewasz
    >
    > Nie potwierdzę tej rewelacji, bo na żadnym z egzaminów nie miałem

    ja też nie oblałem, jakbym oblał na tym to bym napisał. Taka jest teoria
    wg instruktorów

> [...]
    > wykonać manewr skrętu.
    > Jeżeli prawidłowo rozpoczniesz manewr, to i kierunkowskaz się nie

    i tu jesteś w błędzie. Gdy np. na samym środku skrzyżowania trwają prace
    drogowe, które w dodatku nie są właściwie oznaczone to może taka
    sytuacja nastąpić (w takim przypadku zrobiłem 1 błąd).

> [...]
    > Jestem zdania, że to zwykłe niechlujstwo i lenistwo powoduje osobami,
    > które nie sygnalizują zamiaru zmiany pasa ruchu.

    eeeeeeee, ja nie mówię o zmianie pasa ruchu. Ja mówię o zachowaniu
    bezpiecznej odległości i lekkim ruchu kołem kierownicy bo jade koło
    przystanku na którym stoją ludzie i chce się przesunąć w lewo powiedzmy
    jeszcze o 50-100 cm.

    > - nazwanie pozycyjnych postojowymi - błąd
    > Błędem bym tego nie nazwał, jednak nomenklatura jakaś na egzaminach musi
    > obowiązywać.

    no musi być ale to takie przywalanie się już na siłę i szukanie dziury w
    całym.

> [...]
    > Należy tutaj dodać, że gdy zbliżasz się do zielonego, od dłuższego czasu
    > się palącego, to ściągasz nogę z gazu...

    to znowu jest dyskusyjne co to znaczy "dłuższy czas". Gdybyś ładnie
    cytował to nie byłoby problemu z tym co jest moją a co Twoją wypowiedzią

> [...]
    > przypadku może zapewnić brak "odklejania się" a tylko przekręcenie głowy
    >
    > "Kołyska" na fotelu w tym konkretnym przypadku może uratować życie i

    a ja nie. Wyginać ciało śmiało możesz sobie jak masz ochotę. Ja uważam,
    że trzeba tak postępować aby widzieć. Nie zawsze musisz się "odklejać"
    od fotela aby mieć dobrą widoczność

> [...]
    > wybierałem tak trasę, by po tych ciasnych zakrętach trochę pojeździć i
    > na egzaminie nie było potrzeby denerwowania egzaminatora...

    ale co ma OSK do wyboru trasy przez egzaminatora ? Możesz trafić na
    ciasne skrzyżowanie i przyczepa pojedzie po ciągłej i nie masz na to
    wpływu.

> [...]
    > sprawdzenie czy przypadkiem taki delikwent
    > nie dostał badań lekarskich w prezencie i nie przewróci się na mieście...

    dlatego pisałem, że podobno wymaganie kręcenia głową jest z powyższego
    powodu lub z podobnego.

    Icek

  • 8. Data: 2011-10-08 16:12:40
    Od: Excite <n...@n...bedzie.pl>

    W dniu 2011-10-08 13:21, Icek pisze:
    >2 razy źle zasygnalizujesz manewr i po tobie

    No i bardzo dobrze. Jak ktoś nie umie kierunkowskazów używać to niech co
    najwyżej po polu traktorem jeździ.

  • 9. Data: 2011-10-08 16:41:05
    Od: Andrzej Kubiak <n...@i...invalid>

    Dnia Sat, 08 Oct 2011 15:36:33 +0200, Icek napisał(a):

    > ja też nie oblałem, jakbym oblał na tym to bym napisał. Taka jest teoria
    > wg instruktorów

    Eee, to pisz tak od razu, o rewelacjach wygłaszanych przez instruktorów
    można książkę napisać. "Mój" z upodobaniem powtarzał, by po zdaniu
    egzaminu, a przed otrzymaniem prawa jazdy nie jeździć przypadkiem
    samochodem, bo policja odroczy prawko na dwa lata.

    AK

  • 10. Data: 2011-10-08 16:42:56
    Od: "JacekG." <s...@p...onet.pl>

    Po przeczytaniu Twoich "Spostrzeżeń" nareszcie zrozumiałem dlaczego tak
    źle się dzieje na drogach. Po beznadziejnym kursie i stresującym
    egzaminie każdy kursant, jak otrzyma PJ, musi odreagować. Czyli z
    premedytacją łamie wszelkie zasady i przepisy obowiązujące na drogach.
    Niestety bardzo często cierpią niewinne osoby.
    Moim zdaniem na całym świecie nikt nie wymyślił bardziej idiotycznego i
    beznadziejnego systemu szkoleń i egzaminowania potencjalnych
    użytkowników drogi, jak nasz system.
    Chyba, że w Chinach, ale nie wiem jak tam jest.

    Pozdrawiam.
    JacekG.