  • 61. Data: 2009-03-07 11:47:33
    Temat: Re: Skutecznosc metod ostrzenia - pomiary
    Od: j...@a...at

    > Analiza okresowych zjawisk z częstotliwością zbliżoną do owego okresu
    > daje nieprawdziwe wyniki. Chyba sam o tym pisałeś gdzieś w tym wątku
    > apropo twierdzenia Nyquista.

    ale tu sie czestotliwosc zrodla swiatla nie zmienia .

    blad myslowy jaki popelniasz to to ze mylisz ew pulsacje zrodla switla
    powidezmy z czestotliwoscia ok 50 hz

    z czestotliwoscia swiatla , czyli dlugoscia jego fali.
    ta pulsowatosc swiecenia / gaszenia wogole nie moze miec wplywu na
    interferncje.
    rownie dobrze moglbys mieszac wode z kranu ze swiatlem.

    to sa zupelnie oddzielne kategorie.

    Wogole nie ma mozliwosci zeby doszlo do dudnienia AF od pulsujacego
    swiatla.

    > Zachęcam do tego samego :)

    > Oszczędzę ci :)

    > Nawet tu nie masz racji.
    > Nie stroi się idealne instrumentów muzycznych.

    co znaczy nie stroi sie idealnie ?

    tu nie chodzi wogole czy sie stroi idealnie czy nie , tu chodzi o to
    zeby je strojono taki samo.

    to nie ma nic wspolnego z przyjetym strojem odniesienia

    jesli grupa instrumentow gra np A to wszystko jedno jak sa zestrojone
    ( jaka jest czestotliwosc odniesienia) - musza brzmiec idealnie - nie
    powstanie wowczas interfernacja . Wszystkie musza grac 220 hz
    jesli jeden bedzie stroil idelnie 220 hz , inny 222 hz kolejne .218 ,
    216 itd to powstanie caly szereg interferncji , ktore skutkuja
    fatalnym brzmieniem calosci ( tak jest w zle strojacych
    orkiestrach ) .
    Jedna z tajemnic wspnialego brzmienia orkiestr jest idealne wzajemne
    strojenie.

    Fortepian np. strojony
> [...]
    > instrumentów ciągłych tonowo (większość dęciaków, smyki itd.) nie ma
    > tego problemu, gdyż człowiek grający na owych nie jest w stanie wbić się
    > dokładnie w częstotliwość tonu (i stąd ich urok), instrumenty nieciągłe
    > tonowo stroją muzycy, a nie miernik częstotliwości.

    > Owszem, jakaś strażacka orkiestra z pipidowa schodzi powyżej
    > pięćdziesięciu centów i to jest straszne. Dobra orkiestra pięknie
    > interferuje ze sobą w interwałach kilkucentowych. Zresztą odkąd są takie
    > możliwości wytwarza się ten efekt za pomocą linii opóźniających

    50 centow ???

    5 centow juz jest straszne np dla instrumnetow strojonych w sopranie.
    tu sie musi zgadzac co do jednego centa.

    zrob experyment
    wygeneruj rownolegle na dwoch kanalach dzwieki dla a 220 hz i
    rownolegle dla 221 hz - slyszysz fale czyli dudnienie o czestotliwosci
    1 hz - da sie wytrzymac.

    a teraz dalej przejdzmy o 3 oktawy w gore
    bedziesz mial oapowiednio - 880 i 888 hz - powstanie fala
    ( dudnienie) o czestotliwosc 8 hz - juz sie nie da wytrzymac -
    odchylenie w centach w obu przypadkach bedzie takie samo - niewielkie.

    XXX

  • 62. Data: 2009-03-07 12:07:06
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    j...@a...at pisze:
    > ale tu sie czestotliwosc zrodla swiatla nie zmienia .

    Trzeba było tak od początku pisać.

    > blad myslowy jaki popelniasz to to ze mylisz ew pulsacje zrodla switla
    > powidezmy z czestotliwoscia ok 50 hz

    Myślę, że ona oscyluje wokół kilkudziesięciu kHz, jak to zwykle jest w
    przetwornicach. Choć i częstotliwość sieciowa mogłaby mieć znaczenie,
    ale już nie ze względu na dudnienia, lecz możliwość pełnej analizy w
    cyklu ''ciemnym'' (co przy częstotliwości 50Hz trwa ponad 10ms, jeśli
    już to pełnookresowe 100Hz, ale i tu występuje martwa strefa).

> [...]
    > interferncje.
    > rownie dobrze moglbys mieszac wode z kranu ze swiatlem.

    No pewnie, że są.
    Tylko, panie mądry, nie chodzi o interferencje światła (skąd taki
    pomysł?), a czas analizy i okresowość świecenia leda.

    > Wogole nie ma mozliwosci zeby doszlo do dudnienia AF od pulsujacego
    > swiatla.

    Bo XXX tak twierdzi, Wyrocznia Pana :)

    > co znaczy nie stroi sie idealnie ?

    To znaczy, że iloraz częstotliwości wyższego i niższego dźwięku z
    dowolnego półtonu nie zawsze musi być równy pierwiastkowi dwunastego
    stopnia z dwóch.

    > tu nie chodzi wogole czy sie stroi idealnie czy nie , tu chodzi o to
    > zeby je strojono taki samo.

    Tak ''samo'' to nie ''idealnie tak samo''? Są jakieś różne ''taksama''? :)

    Nie che mi się dalej gadać, bo masz takie samo o tym pojęcie jak o
    teorii fotografii. Ale...

    > zrob experyment
    > wygeneruj rownolegle na dwoch kanalach dzwieki dla a 220 hz i
    > rownolegle dla 221 hz - slyszysz fale czyli dudnienie o czestotliwosci
    > 1 hz - da sie wytrzymac.

    No i wszyscy spierdzielają z filharmonii natychmiast po pierwszym
    akordzie, gdzie zaczyna grać dwadzieścia smyków, a każdy ciągnie
    odrobinę inną częstotliwość, mało tego - częstotliwość tę zmienia ciągle
    w sposób zbliżony do losowego :)
    To samo w orkiestrach dętych (chyba że to orkiestra z modułu Sound Canvas).
    Chłopie, daj se spokój, proszę :)
    I nie ciągnij tego ota, bo ktoś się zaraz wkurzy. Chcesz pogadać -
    zapraszam na pl.rec.muzyka.bin, ale tam większe orły ode mnie i spuszczą
    cię po brzytwie aż miło.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 63. Data: 2009-03-07 20:31:41
    Od: arti <t...@p...onet.pl>

    On 7 Mar, 12:47, j...@a...at wrote:

> [...]
    > orkiestrach ) .
    > Jedna z tajemnic wspnialego brzmienia orkiestr jest idealne wzajemne

    Prosze posluchaj dobrej rady Janka i poczytaj chocby o tym strojeniu
    fortepianu...

  • 64. Data: 2009-03-08 16:08:14
    Od: j...@a...at

    > Tak ''samo'' to nie ''idealnie tak samo''? Są jakieś różne ''taksama''? :)
    >
    > Nie che mi się dalej gadać, bo masz takie samo o tym pojęcie jak o
    > teorii fotografii. Ale...

    standartowe strojenie instrumnetow jest do a = 440 hz
    najslynniejsza orkiestra swiata wiedenscy fiharmonicy stroja do a =443
    hz
    berlinczycy do 441 hz
    wiele orkiestr stroi do a = 442 hz

    Aby nie powstalo dudnienie instrumnety musza stroic wzajemnie.

> [...]
    > akordzie, gdzie zaczyna grać dwadzieścia smyków, a każdy ciągnie
    > odrobinę inną częstotliwość, mało tego - częstotliwość tę zmienia ciągle

    wlasnie o tym pisze , ze jesli gra kilka instrumnetow ten sam dzwiek
    to musza idealnie stroic WZAJEMNIE z dokladnoscia doslownie do 1
    hz , w przeciwynm wypadku powstaja interferencje , czyli nakladajace
    sie dudnienia.
    nie mozna ich zidentyfikowac oddzielnie , zwyczajnie dzwiek nie jest
    ladny ( czyli orkiestra strazacka) .

    Ze sie stosuje temperowana skale nie ma wiekszego znaczenia , waznym
    jest WZAJEMNE dostrojenie instrumnetow w KAZDEJ skali strojenia,

> [...]
    > I nie ciągnij tego ota, bo ktoś się zaraz wkurzy. Chcesz pogadać -
    > zapraszam na pl.rec.muzyka.bin, ale tam większe orły ode mnie i spuszczą

    problem polega na tym , ze wydaje Ci sie ze wiesz najlepiej .
    piszesz o dudnieniu AF - toz to wogole nie rozumiesz sensu tego
    zjawiska .
    niebezpieczenstwo dudnienia powstanie wowczas jezeli nalozy sie na
    siebie pare fal o roznej czestotliwosci.

    mamy pulsujace swiatlo od diod - z czym ono ma sie nalozyc zeby
    powstalo dudnienie?

    Czy matryce dudnia kiedy fotografuje sie swiatlo pulsujace ?

    toz to w Af masz uklady cmos , lub ccd dzialajace analogowo tak jak
    matryca.

    piszesz o zjawiskach , ktorych sensu nie rozumiesz , starajac sie niby
    zaskoczyc jakas tajemna dostepna Tylko Tobie wiedza - gdy tymczasem to
    jest zwykla paplanina bez najmniejszego sensu.

    Ktos Ci dal rade , zebys nie odpisywal na moje posty.
    Blagam nie odpisuj - mniej bedziesz sie kompromitowal .

  • 65. Data: 2009-03-08 16:18:51
    Od: j...@a...at

    > Prosze posluchaj dobrej rady Janka i poczytaj chocby o tym strojeniu
    > fortepianu...

    gdybym sluchal dobrej rady Janka n.t. strojenia to by mnie z orkiestry
    wyrzucili , a tak przynajmnij dobrze placa:-)

    XXX

  • 66. Data: 2009-03-08 16:21:50
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    j...@a...at pisze:
    > standartowe strojenie instrumnetow jest do a = 440 hz
    [...]
    Resztę wycinam. Nie na temat tego, co pisałem, niezgodnie z tematem
    grupy i bez zrozumienia fizyki rządzącej muzyką.

    > mamy pulsujace swiatlo od diod - z czym ono ma sie nalozyc zeby
    > powstalo dudnienie?

    Z pulsacyjną pracą układu AF.

    > Czy matryce dudnia kiedy fotografuje sie swiatlo pulsujace ?
    > toz to w Af masz uklady cmos , lub ccd dzialajace analogowo tak jak
    > matryca.

    W przedziałach czasu. Przeczytaj to osiem razy i pomyśl, co z tego wynika.
    Ale nic to i tak nie da. Ale może jakieś ćwiczenie - sfotografuj jakiś
    wyświetlacz z ledami, zegar albo ostatecznie ekran telewizora
    klasycznego (nie lcd), przy różnych czasach. A potem rozważaj sobie
    wnioski (w skrytości najlepiej).

    > Ktos Ci dal rade , zebys nie odpisywal na moje posty.
    > Blagam nie odpisuj - mniej bedziesz sie kompromitowal .

    A co, trudne pytania zadaję? :)
    Muszę odpisywać, bo ktoś jeszcze uwierzy w bzdury, a ja nie lubię jak
    się gwałci naukę.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /czy wiesz, że dziewiętnasty listopada jest międzynarodowym dniem toalet?/

  • 67. Data: 2009-03-08 16:24:11
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    j...@a...at pisze:

    > gdybym sluchal dobrej rady Janka n.t. strojenia to by mnie z orkiestry
    > wyrzucili , a tak przynajmnij dobrze placa:-)

    Masz problem nie ze strojeniem tylko ze zrozumieniem, że pisałem
    zupełnie o czymś innym.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /z instytucji publicznych najsprawniej działa dom publiczny bo jest
    prywatny/

  • 68. Data: 2009-03-08 16:43:38
    Od: j...@a...at

    On 8 Mrz., 17:24, Janko Muzykant <j...@w...pl> wrote:

> [...]
    > pozdrawia Adam
    > różne takie tam:www.smialek.prv.pl
    > /z instytucji publicznych najsprawniej działa dom publiczny bo jest

    Drogi Adasienku

    wogole nie rozumioesz sensu strojenia
    a sprawa jest prosta jak but tylko ludzkosc potrzebowala 1939 lat od
    czasu narodzenia Chrystusa zeby sie dogadac. - bowiem w 1939 roku na
    konferencji w paryzu ustalono standart dla dziwieku A = 440 HZ

    do tej pory budowniczowei stroili swoje instrumnety dla A = 439 HZ .
    Mam takie i znakowano je low pich.

    Mozezs sam sobie zagrac dzwiek o dowolnej czestotliwsci i nazwac go
    sobie jak chcesz niech to bedzie np 435 hz i nazwiesz go sobie A.
    Jesli chcesz zagrac dzwiek o oktawe wyzej , to musisz czestotliwosc
    dokladnie podwoic - czyli bedziemy miec A2 = 870 hz. POwstaje
    problem , na ile stopni podzielic te oktawe i w jaki sposob ?
    I wg prostego algorytmu arytmetycznego podzielono te oktawe na 8
    stopni - przy czym dokonano pewnych kompromisow - ale o tym nie chce
    pisac.

    Prawdziwy problem jest jesli dwoch muzykow bedzie chcialo grac na
    swoich instrumnetach razem se soba.
    Trzeba sie zgodzisc na stroj odniesienia czyli niech to bedzie to
    a=440 ale mogloby byc dowolnie inne.

    Jesli teraz muzycy ustala miedzy soba stroj odniesienia i zagraja ten
    sam dzwiek z dokladnosci do mniej niz 1 to zabrzmia idealnie . Jesli
    beda niestroic , czyli grac rozne czestotliwosci to powstanie
    interferencja czyli dudnienie o czestotliwosci rownej roznicy obu
    czestotliwosci. O ile odchylka np 15 cent miesci sie w dysonansie
    malej tercji - to na niskich czestotliwosciach odchylki beda male ,
    zas na wysokich dla sopranu juz bezwzglednie duze.

    To jest ten sens dudnienia - pisze o tym , dlatego ze jest to sobie
    latwo wyobrazic i zrozumiec. A zrozumiawszy jaki jest sens
    dudnienia , do glowy nie przyjdzie Ci zeby pytac o dudnienie AF -
    gdyz on sie z diodami nie naklada.

  • 69. Data: 2009-03-08 16:57:50
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    j...@a...at pisze:
    > wogole nie rozumioesz sensu strojenia

    Po raz kolejny wyjaśniam, że nie pisałem o podstawie strojenia. Zacznij
    w końcu czytać posty na które odpisujesz. I po co piszesz tyle
    podstawowych bzdur dostępnych dla każdego, kto ma internet? To jest
    wiedza, którą siedmiolatki przerabiają w pierwszej klasie szkół
    muzycznych. Jeśli chciałeś zaszpanować, to głupio wyszło. Pomyliłeś
    adresy; nie ta grupa, nie ten grupowicz, nie ten poziom.

> [...]
    > latwo wyobrazic i zrozumiec. A zrozumiawszy jaki jest sens
    > dudnienia , do glowy nie przyjdzie Ci zeby pytac o dudnienie AF -

    Skończ już z tym dudnieniem, lepiej pograj sobie na trąbie czy czym tam :)

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /jestem taki mądry, że aż boli mnie głowa.../

  • 70. Data: 2009-03-10 07:43:46
    Od: Cezary Grądys <c...@c...com>

    Janko Muzykant pisze:

> [...]
    > dokładnie w częstotliwość tonu (i stąd ich urok), instrumenty nieciągłe
    > tonowo stroją muzycy, a nie miernik częstotliwości.

    Dla uściślenia skale nierównomiernie temperowane były pierwsze. Chyba
    Bach wprowadził do praktyki skalę równomiernie temperowaną.
    Z rozmowy ze stroicielką fortepianów wiem też, że przed koncertem patrzy
    się w repertuar i odpowiednio stroi, żeby to dobrze wyszło. Dlatego za
    strojenie koncertowe biorą 3 razy tyle, choć jest dla stroiciela
    łatwiejsze (przed kazdym koncertem się stroi, czyli instrument
    praktycznie nie wymaga strojenia).
    Za to do takiego codziennego użytku trzeba stroić według skali
    równomiernej, bo delikwent ćwiczy w różnych tonacjach i musi jakoś brzmieć.

    --

    Cezary Grądys <c...@c...com>