  • 31. Data: 2010-04-06 12:06:22
    Temat: Re: Skaner do slajdów dla amatora
    Od: "Robert_J" <r...@w...pl>

    > Z góry mówię - tu nie chodzi o profesjonalne czy nawet
    > półprofesjonalne zastosowania - chodzi o jednorazowy skan
    > kilkuset starych slajdów.

    Jak chcesz zobaczyć próbki skanów starych (większość 10 i
    więcej lat, aparaciki to "głupie jasie") negatywów zrobione
    niekoniecznie markowym skanerem to napisz na priv, coś Ci
    wyślę i sam ocenisz czy warto.
    Pozdr.

  • 32. Data: 2010-04-06 17:36:41
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Dariusz Zygmunt napisał:
    > Ja mam kilka nieco ponad dwudziestoletnich i też są OK, przypuszczam że
    > problem ze slajdami z tamtych czasów polegały głównie na nieprawidłowym
    > naświetleniu a nie jakiejś szczególnie złej jakości samych slajdów ORWO.

    Orwochromy były takie jakie były - obecnym slajdom np. Fuji nie
    dorównywały ale z moich własnych doświadczeń wiem, że głównym problemem
    byli wywoływacze. Zwykle nosiło się do lokalnego fotografa a ten
    wywoływał, jak umiał. Najczęściej wydawało mu się, że umiał. Bywało, że
    krawędzie filmu nie były wywołane. Nie wiem jaki miał syf w rowkach
    koreksu ale po pewnym czasie zacząłem korzystać z autoryzowanego labu
    ORWO we Wrocławiu i przestałem mieć problemy. Kolory oczywiście nie
    mogły być aż tak nasycone, kontrastowe, jakie można obecnie uzyskać ale
    nie zawsze musiały takie być. Przezrocza były jedynym ówczesnym
    rozwiązaniem potrzeb dobrych kolorystycznie zdjęć. O ile oczywiście ktoś
    nie miał dostępu do zachodnich materiałów. Odbitki z negatywów na naszym
    kochanym papierze FotonColor były dość cienkie. Nawet nowa odbitka miała
    kremową ramkę, bo inaczej się nie dało.
    Większym problemem ORWO była różna światłoczułość dla światła ciągłego i
    błyskowego - 2 DIN mniej dla błysku. Pewnie to miałeś na myśli, pisząc o
    problemach z naświetleniem. To mnie dobijało, bo i tak nielekko mi było
    przeliczyć doświetlenie lampą przy zastanym. Poza tym trzeba było
    naprawdę poważnie traktować rysunek lodówki i temperaturę 4 stopnie
    Celsjusza - ORWO było bardzo delikatne i nie należało zbyt długo trzymać
    filmów w aparacie, zwłaszcza latem.
    To tyle zalet ORWO :-) Jak pojawiły się zachodnie materiały, to już do
    ORWO nie wracałem.
    MAciek

  • 33. Data: 2010-04-06 18:00:11
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Dariusz Zygmunt pisze:

    > Jaki nośnik taka prawda

    Chyba fikcja. Prawda to była do końca maja 1981 i to tylko jeśli nie
    odstawiono fuszery.

    > zdjęcia BW też będziesz kolorował? Przecież
    > rzeczywistość jest kolorowa czemu więc zdjęcia mają zostać
    > monochromatyczne?

    A dlaczego nie? Kilka filmów dość zyskało po koloryzacji (na podstawie
    współczesnych kolorowych fotosów zresztą). Oczywiście należy udostępnić
    również oryginały dla ciekawych.
    Podobnie jak z dźwiękiem - przedwojennych filmów nie dało się oglądać
    przez koszmarny przydźwięk sieciowy. Dziś problem nie istnieje, choć ów
    przydźwięk istniał od początku.

    > Ja mam bardzo naiwny sposób myślenia - zdjęcie ma pokazywać jak było a
    > nie jak sobie tą scenę ktoś wyobraża.

    Bardzo naiwny, bo żadne zdjęcie nie pokaże jak było z założenia. A już
    na pewno nie pokaże tego buraczany papier z Bydgoszczy po dwudziestu latach.

    > O ile pamiętam chodziło jedynie o zabezpieczenie negatywów, nie kojarzę
    > aby była mowa o skanowaniu.

    Za to teraz mamy gówno, bo gość strzelił focha zamiast rzucić to choćby
    i tu. Idiotyczne zasady zatwardziałego łba zniszczyły kupę dobra. I to,
    że mu było wolno nie usprawiedliwia go zupełnie.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 34. Data: 2010-04-06 20:14:43
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-04-03 20:32, Jan pisze:

    > ===========================
    > A ja ogłaszałem na All. duplikator do slajdów Pentacon... Nadal do
    > sprzedania...:)

    Bo do tego duplikatora to trzeba mieć FF, żeby wygodnie duplikować,
    dlatego jest jeszcze do nabycia.
    Też mam taki i już wiem, co muszę zrobić, aby można było uzyskać
    odpowiednią skalę odwzorowania dla APS-C, ale nie mam w tej chwili czasu
    chodzić po ślusarzach-tokarzach :-P

  • 35. Data: 2010-04-06 20:24:49
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Paweł W. pisze:

> [...]
    > Też mam taki i już wiem, co muszę zrobić, aby można było uzyskać
    > odpowiednią skalę odwzorowania dla APS-C, ale nie mam w tej chwili czasu

    E tam, jeśli to TEN duplikator to crop z heliosem wyrabiał z zapasem.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /jestem błędem statystycznym, ale szczęśliwym/

  • 36. Data: 2010-04-06 20:47:04
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-04-06 22:24, Janko Muzykant pisze:

    > E tam, jeśli to TEN duplikator to crop z heliosem wyrabiał z zapasem.

    Ja myślę o takim Pentaconie co zakłada się ZAMIAST obiektywu, a nie NA
    obiektyw. W tym moim najmniejsza skala odwzorowania to 1:1, a przydałoby
    się 1:1,5 żeby zmieścić całą klatkę filmu 135 na matrycy APS-C. Bez
    przeróbek to mogę sobie fotografować slajdy i negatywy z APS i
    mniejszych formatów (Pentax 110), ale nie z większych niż APS-C(bez
    ekwilybrystyki w postaci przesuwania slajdu lub negatywu i
    fotografowaniu po kawałku, a następnie składaniu w programie do panoram).

  • 37. Data: 2010-04-06 20:47:50
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-04-06 22:47, "Paweł W." pisze:

    Miało być:
    ekwilibrystyki

  • 38. Data: 2010-04-06 21:48:06
    Od: Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net>

    W wtorek, 6 kwietnia 2010 20:00, Janko Muzykant wyraził następujacą opinię:

    > Chyba fikcja. Prawda to była do końca maja 1981 i to tylko jeśli nie
    > odstawiono fuszery.

    Wiesz, można było jeszcze zamówić malarza albo przynajmniej rysownika -
    byłoby więcej nośników do porównania ;-)

    > A dlaczego nie? Kilka filmów dość zyskało po koloryzacji

    Tzn. konkretnie które?

    > (na podstawie współczesnych kolorowych fotosów zresztą).

    Jako osoba zajmująca się fotografią masz świadomość, że na filmie BW
    jasnoniebieski może mieć tą samą szarość co ciemnożółty, reżyser nie patrzył
    więc na kolory a na to jak zostaną oddane w szarościach i kontrastował
    szarości a nie barwy, kolorowanie więc filmów BW, w szczególności na
    podstawie kolorowych fotosów nie ma sensu bo odtwarza się to co z założenia
    było robione tylko po to żeby być szare.
    Przykładem może być Matka Joanna od Aniołów gdzie scenograf miał kilka
    kubełków z farbami w różnych odcieniach szarości i malował nimi to co się
    reżyserowi wydawało niewłaściwie _szare_.

    > Oczywiście należy udostępnić również oryginały dla ciekawych.

    A ciemny lud niech kupuje monidła ;-)

    > Bardzo naiwny, bo żadne zdjęcie nie pokaże jak było z założenia. A już

    Ale zdjęcie które Ty podrasujesz na pewno to pokaże ;-)

    > na pewno nie pokaże tego buraczany papier z Bydgoszczy po dwudziestu
    > latach.

    Takie są koszty korzystania z modnych "nowoczesnych" technologii. Historia
    powtórzyła się parę lat temu gdy wszyscy zamiast klasycznych kolorowych
    zdjęć z negatywów chcieli mieć zdjęcia cyfrowe z super nowoczesnych
    {wówczas} cyfrówek mających aż 0,6Mpx - no cóż, mają co chcieli a mogli
    przecież skorzystać z technologii starszej o ustalonym standardzie i
    jakości.

    > ... to, że mu było wolno nie usprawiedliwia go zupełnie.

    Zdecyduj się, to jesteś za wolnością czy przeciw ;-)

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

    --
    53°20'41,8"N 15°02'19,9"E

  • 39. Data: 2010-04-07 07:23:07
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Dariusz Zygmunt pisze:

    > Tzn. konkretnie które?

    Choćby tych kilka polskich, o niezbyt bogatej scenografii kreacyjnej.

> [...]
    > podstawie kolorowych fotosów nie ma sensu bo odtwarza się to co z założenia
    > było robione tylko po to żeby być szare.

    A nie wpadnie Ci do głowy, żeby tego nie porównywać tylko cieszyć się
    czymś nowym?

    > A ciemny lud niech kupuje monidła ;-)

    A Ty jesteś jasny lud oczywiście.

    > Ale zdjęcie które Ty podrasujesz na pewno to pokaże ;-)

    Masz jakiś kompleks na moim punkcie, że wszędzie osobiście mnie wymieniasz?
    Zastanów się tak chwilkę - czy gdziekolwiek napisałem, że ja to mam
    rasować i nikt inny nie potrafi? I czy jakiekolwiek gmeranie przy
    obrazie sprawi, że oryginałom cokolwiek się stanie?

> [...]
    > {wówczas} cyfrówek mających aż 0,6Mpx - no cóż, mają co chcieli a mogli
    > przecież skorzystać z technologii starszej o ustalonym standardzie i

    A nie przyjdzie Ci do głowy, że większość ma w dupie rozdzielczości,
    aberracje i całą resztę tych śmieci przysłaniających sedno fotografii?
    Największe autorytety fotografujące jakie znam nie znają się na
    zawiłościach technicznych i czasem nie wiedzą nawet do końca, czym
    fotografują.
    Jest wręcz reguła, iż im więcej dbania o formę, tym większe mizerie.
    Bardzo mało ludzi jest na tyle uzdolnionych, żeby swoista pierdołowatość
    sprzętowa pozwalała im zobaczyć jeszcze cokolwiek w kadrze.

    > Zdecyduj się, to jesteś za wolnością czy przeciw ;-)

    Logika nauka wybranych...

    A tak w ogóle, po co tu siedzisz? Dinozaury wywalczyły prawo do swojej
    grupy, dziś już śmiesznej ze względu na nazwę.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /zapisałbym się do mensy, tylko nie mam kiedy/

  • 40. Data: 2010-04-07 09:27:57
    Od: Dariusz Zygmunt <i...@a...net>

    W dniu 4/7/2010 9:23 AM, Janko Muzykant pisze:

    > Choćby tych kilka polskich, o niezbyt bogatej scenografii kreacyjnej.

    A konkretniej?

    > A nie wpadnie Ci do głowy, żeby tego nie porównywać tylko cieszyć się
    > czymś nowym?

    Obejrzyj film "A na koniec przyszli turyści" to może zrozumiesz o co
    chodzi.

    > A Ty jesteś jasny lud oczywiście.

    <misja_mode>Niosę kaganek oświaty który wyzwoli lud z ciemności i
    obskurantyzmu</misja_mode> ;-)

    > Masz jakiś kompleks na moim punkcie, że wszędzie osobiście mnie wymieniasz?

    Bo z Tobą rozmawiam a w tym wątku w znacznej części o tym co robisz i co
    propagujesz.

    > Zastanów się tak chwilkę - czy gdziekolwiek napisałem, że ja to mam
    > rasować i nikt inny nie potrafi?

    A co w tym takiego trudnego? Oczywiście że potrafi to zrobić każdy po
    paru dniach zabawy z jakimś programem graficznym.

    > I czy jakiekolwiek gmeranie przy
    > obrazie sprawi, że oryginałom cokolwiek się stanie?

    Może zostać wyrzucony po tym jak dostarczysz nową, "lepszą" wersję bez
    właściwego komentarza.

> [...]
    > Największe autorytety fotografujące jakie znam nie znają się na
    > zawiłościach technicznychi czasem nie wiedzą nawet do końca, czym

    Mają od tego asystentów, Ameryki nie odkryłeś :-)

    > Jest wręcz reguła, iż im więcej dbania o formę, tym większe mizerie.
    > Bardzo mało ludzi jest na tyle uzdolnionych, żeby swoista pierdołowatość
    > sprzętowa pozwalała im zobaczyć jeszcze cokolwiek w kadrze.

    Za to znakomicie potrafią rozpoznać czy efekt końcowy jest właściwy.

    > A tak w ogóle, po co tu siedzisz? Dinozaury wywalczyły prawo do swojej
    > grupy, dziś już śmiesznej ze względu na nazwę.

    Sorki za dowcip w stylu Familiady ale pasuje do tego co napisałeś.

    Jak się robi dzieci w epoce pary i elektryczności? Bierze się parę,
    wyłącza elektryczność a potem jak w metodzie tradycyjnej ;-)

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt