  • 21. Data: 2010-04-05 20:49:30
    Temat: Re: Skaner do slajdów dla amatora
    Od: Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net>

    W poniedziałek, 5 kwietnia 2010 22:13, Janko Muzykant wyraził następujacą
    opinię:

    > Ja sobie liczę 50zł. Za siedzenie w szopie nad jedną klatką...

    Ale wiesz że niektórzy ludzie chcieliby mieć po prostu skan a nie grafikę
    komputerową którą dla nich stworzysz na podstawie skanu ;-)

    > Nie znam takiego skanera, co ze zwietrzałego orwo sam zrobi referencynie
    > naświetlone świeże fuji. Nie znam też nikogo, kto zrobi to za 2zł.

    Ależ jest to banalnie proste, wystarczy mieć na takim ORWO naświetloną
    tablicę kalibracyjną {oczywiście naświetloną _wtedy_}, wrzucasz taki slajd
    kalibrujesz skaner i reszta idzie z automatu ;-)

    > Powiedzmy sobie szczerze, praktycznie każdy materiał zeskanowany z
    > analoga bez obróbki jest wielkim marnowaniem potencjału.

    Nie sądzę abyśmy w kwestii obróbki zdjęć kiedykolwiek doszli do
    porozumienia, Ty chcesz tworzyć na podstawie skanu "nową jakość", mi
    wystarczy że przeniosę ze slajdu maksimum tego co może dać skaner mając
    świadomości, że i tak nie uda się przenieść wszystkiego.

    > Zresztą dotyczy to też odbitek, które w większości wypadków niesamowicie
    > zyskują po obróbce.

    Tak, najbardziej niesamowite jest to że możesz na nich pokazać to czego na
    nich nigdy nie było ;-)

    Nawiązując do wątku "Równia pochyła" - nadmierna obróbka cyfrowa jest zła,
    chyba że jest to obróbka którą Ty robisz ;-)

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

    --
    53°20'41,8"N 15°02'19,9"E

  • 22. Data: 2010-04-05 21:30:06
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Dariusz Zygmunt pisze:

    > Ale wiesz że niektórzy ludzie chcieliby mieć po prostu skan a nie grafikę
    > komputerową którą dla nich stworzysz na podstawie skanu ;-)

    Kolega wyżej dał link do skanu... Nie podzielał optymizmu, podobnie jak
    i ja.

    > Ależ jest to banalnie proste, wystarczy mieć na takim ORWO naświetloną
    > tablicę kalibracyjną {oczywiście naświetloną _wtedy_}, wrzucasz taki slajd
    > kalibrujesz skaner i reszta idzie z automatu ;-)

    Banalne. Każdy oczywiście na pierwszej klatce tablicę sfotografował :)

> [...]
    > wystarczy że przeniosę ze slajdu maksimum tego co może dać skaner mając
    > świadomości, że i tak nie uda się przenieść wszystkiego.

    Czasem jednak ''nowa jakość'' może być po prostu ''w końcu jakością''.

> [...]
    >
    > Nawiązując do wątku "Równia pochyła" - nadmierna obróbka cyfrowa jest zła,
    > chyba że jest to obróbka którą Ty robisz ;-)

    Tak. Mam na tę cześć nawet taki dyżurny link:
    http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/l/06/01.htm

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 23. Data: 2010-04-05 22:44:21
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    Dariusz Zygmunt pisze:

    > Ależ jest to banalnie proste, wystarczy mieć na takim ORWO naświetloną
    > tablicę kalibracyjną {oczywiście naświetloną _wtedy_}, wrzucasz taki slajd
    > kalibrujesz skaner i reszta idzie z automatu ;-)

    Slajdy ORWO takie bardzo złe nie były. U mnie przetrwały kilkadziesiąt
    lat zachowując właściwe kolory. Dużo gorzej zachowały się odbitki
    papierowe - wszystkie są pomarańczowe. Ale nawet z tych papierowych
    odbitek da się "wyciągnąć" całkiem sensowne kolory.

    Tutaj:
    http://piotrne.republika.pl/dawno_i_dzis/
    kilka skanowanych "współcześnie" (kilka miesięcy temu) 30-letnich
    slajdów. Oczywiście amatorsko :)

    P.

  • 24. Data: 2010-04-05 23:00:03
    Od: Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net>

    W poniedziałek, 5 kwietnia 2010 23:30, Janko Muzykant wyraził następujacą
    opinię:

    > Kolega wyżej dał link do skanu... Nie podzielał optymizmu, podobnie jak
    > i ja.

    ? Nie widzę, może w innej odnodze wątku ?

    > Banalne. Każdy oczywiście na pierwszej klatce tablicę sfotografował :)

    ;-)

    > Czasem jednak ''nowa jakość'' może być po prostu ''w końcu jakością''.

    Będzie o ile nie przekroczy się granicy kreacji - a to jest cienka granica
    którą bardzo łatwo przekroczyć.

    > Tak. Mam na tę cześć nawet taki dyżurny link:
    > http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/l/06/01.htm

    Pierwsze zdjęcie OK, po zdjęciu zafarbu pozostaje jeszcze tyle kolorów że
    można pokusić się o odtworzenie stanu faktycznego z błędem nie większym niż
    przy obróbce negatywu {choć mi tło wyszło raczej szare niż zielone}, ale
    drugie to już Twoja radosna kreacja. Rozpoznawalne resztki koloru zostały
    jedynie na czerwonym płaszczu i błękitnej kurtce, kolor płaszcza mężczyzny
    zna ten kto takie płaszcze widywał, reszta jest nie do odtworzenia, jedyne
    co możesz zrobić i zrobiłeś to pomalować to zdjęcie tworząc XXI wieczne
    monidło.
    W trzecim zdjęciu "odtworzyłeś" kolorystykę jak w słoneczny dzień, choć
    widać po rozproszonych cieniach że dzień słoneczny nie był i np. trawa nie
    mogła mieć takiego koloru jaki zrobiłeś. Twoja kreacja przeważyła nad
    rzeczywistością, zdjęcie przestało dokumentować pewien stan a stało się
    Twoim wyobrażeniem tego stanu. W pewnym sensie postąpiłeś jak urzędnik
    Ministerstwa Prawdy, wymazałeś rzeczywistość i zastąpiłeś ją fikcją w którą
    klient uwierzy, bo nawet jeśli pamięta jaka była pogoda to przecież Twoje
    "zdjęcie" pokazuje że była inna a zdjęcia nie kłamią ;-)

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

    --
    53°20'41,8"N 15°02'19,9"E

  • 25. Data: 2010-04-05 23:12:42
    Od: Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net>

    W wtorek, 6 kwietnia 2010 00:44, Piotrne wyraził następujacą opinię:

    > Slajdy ORWO takie bardzo złe nie były. U mnie przetrwały kilkadziesiąt
    > lat zachowując właściwe kolory.

    Ja mam kilka nieco ponad dwudziestoletnich i też są OK, przypuszczam że
    problem ze slajdami z tamtych czasów polegały głównie na nieprawidłowym
    naświetleniu a nie jakiejś szczególnie złej jakości samych slajdów ORWO.

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

    --
    53°20'41,8"N 15°02'19,9"E

  • 26. Data: 2010-04-06 03:00:19
    Od: jo44 <jo44@TO_PRECZ.go2.pl>

    Janko Muzykant pisze:

    > Tak. Mam na tę cześć nawet taki dyżurny link:
    > http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/l/06/01.htm

    No jeszcze żeby te paluszki wyprostowała... :)

  • 27. Data: 2010-04-06 03:38:11
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    On 2010-04-05, Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net> wrote:
    > Ależ jest to banalnie proste, wystarczy mieć na takim ORWO naświetloną
    > tablicę kalibracyjną {oczywiście naświetloną _wtedy_}, wrzucasz taki slajd
    > kalibrujesz skaner i reszta idzie z automatu ;-)

    I trzeba mieć ją na każdej z klatek bo z doświadczenia wynika mi, że
    różne klatki na tym samym filmie mogą mieć po latach różne dominanty.

    --
    Marcin

  • 28. Data: 2010-04-06 06:56:19
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    http://dl.dropbox.com/u/411992/IMG_1747.jpg

> [...]
    > jedynie na czerwonym płaszczu i błękitnej kurtce, kolor płaszcza mężczyzny
    > zna ten kto takie płaszcze widywał, reszta jest nie do odtworzenia

    Oj, trzeba potrafić przy takim zdjęciu gmerać to i zobaczy się to, czego
    z pozoru nie widać.
    Ale to nie jest tylko ''suwak saturacji w górę''.

    > W trzecim zdjęciu "odtworzyłeś" kolorystykę jak w słoneczny dzień, choć
    > widać po rozproszonych cieniach że dzień słoneczny nie był i np. trawa nie
    > mogła mieć takiego koloru jaki zrobiłeś.

    W ogóle to wszystko się nie zdarzyło.

    > Twoja kreacja przeważyła nad
    > rzeczywistością, zdjęcie przestało dokumentować pewien stan a stało się
    > Twoim wyobrażeniem tego stanu.

    Lepsze było takie zwietrzałe. Sama prawda.

> [...]
    > klient uwierzy, bo nawet jeśli pamięta jaka była pogoda to przecież Twoje
    > "zdjęcie" pokazuje że była inna a zdjęcia nie kłamią ;-)

    Ziew... A nie pomyślałeś, że to ma być po prost oglądalne, a nie
    referencyjne?

    Zróbmy tak - Ty sobie będziesz trzymał w szufladce swoje świętości w
    buraczkowych kolorach (i tylko w szufladce, bo nie pamiętam, byś
    kiedykolwiek cokolwiek tu pokazał), a ja sobie będę ''robił monidła''.
    Na szczęście mamy wolność , można nawet jak jeden facet, spalć wszystkie
    negatywy, bo mu nikt profesjonalnie tego nie chciał zeskanować i przyjąć
    jako dobro narodowe, a przecież gdyby zajął się tym jakiś amator, byłaby
    to wielka ujma.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /tak, proszę państwa, wygląd też się liczy.../

  • 29. Data: 2010-04-06 09:49:34
    Od: Dariusz Zygmunt <i...@a...net>

    W dniu 4/6/2010 8:56 AM, Janko Muzykant pisze:

    > Lepsze było takie zwietrzałe. Sama prawda.

    Jaki nośnik taka prawda, zdjęcia BW też będziesz kolorował? Przecież
    rzeczywistość jest kolorowa czemu więc zdjęcia mają zostać
    monochromatyczne?

    > Ziew... A nie pomyślałeś, że to ma być po prost oglądalne, a nie
    > referencyjne?

    Ja mam bardzo naiwny sposób myślenia - zdjęcie ma pokazywać jak było a
    nie jak sobie tą scenę ktoś wyobraża.

    > Zróbmy tak - Ty sobie będziesz ...

    Dziękuję łaskawco ;-)

> [...]
    > negatywy, bo mu nikt profesjonalnie tego nie chciał zeskanować i przyjąć
    > jako dobro narodowe, a przecież gdyby zajął się tym jakiś amator, byłaby

    O ile pamiętam chodziło jedynie o zabezpieczenie negatywów, nie kojarzę
    aby była mowa o skanowaniu.

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

  • 30. Data: 2010-04-06 10:27:28
    Od: Marx <M...@n...com>

    Ja tez kupilem Minolte DiMAGE Scan Elite 5400.
    Poskanowalem (fakt - zajmuje to naprawde duzo czasu), skaner sprzedalem
    bez jakiejkolwiek straty, a gdybym poczekal z rok to bym sporo zarobil
    bo ceny poszly w gore :)
    Jakosc jest przyzwoita - ale poniewaz skanowalem pamiatki rodzinne, to
    jakosc nie miala kluczowego znaczenia.
    Jednego jestem pewien - cyfra daje mi aktualnie 100x lepsze wyniki.
    Wybrany z glowa kompakt cyfrowy za 200zl daje o niebo lepsze wyniki niz
    owczesne kompakty analogowe, ktorymi robilem zdjecia.
    Marx