    From: Maciek <m...@p...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Skaner do slajdów dla amatora
    Date: Tue, 06 Apr 2010 19:36:41 +0200

    Użytkownik Dariusz Zygmunt napisał:
    > Ja mam kilka nieco ponad dwudziestoletnich i też są OK, przypuszczam że
    > problem ze slajdami z tamtych czasów polegały głównie na nieprawidłowym
    > naświetleniu a nie jakiejś szczególnie złej jakości samych slajdów ORWO.

    Orwochromy były takie jakie były - obecnym slajdom np. Fuji nie
    dorównywały ale z moich własnych doświadczeń wiem, że głównym problemem
    byli wywoływacze. Zwykle nosiło się do lokalnego fotografa a ten
    wywoływał, jak umiał. Najczęściej wydawało mu się, że umiał. Bywało, że
    krawędzie filmu nie były wywołane. Nie wiem jaki miał syf w rowkach
    koreksu ale po pewnym czasie zacząłem korzystać z autoryzowanego labu
    ORWO we Wrocławiu i przestałem mieć problemy. Kolory oczywiście nie
    mogły być aż tak nasycone, kontrastowe, jakie można obecnie uzyskać ale
    nie zawsze musiały takie być. Przezrocza były jedynym ówczesnym
    rozwiązaniem potrzeb dobrych kolorystycznie zdjęć. O ile oczywiście ktoś
    nie miał dostępu do zachodnich materiałów. Odbitki z negatywów na naszym
    kochanym papierze FotonColor były dość cienkie. Nawet nowa odbitka miała
    kremową ramkę, bo inaczej się nie dało.
    Większym problemem ORWO była różna światłoczułość dla światła ciągłego i
    błyskowego - 2 DIN mniej dla błysku. Pewnie to miałeś na myśli, pisząc o
    problemach z naświetleniem. To mnie dobijało, bo i tak nielekko mi było
    przeliczyć doświetlenie lampą przy zastanym. Poza tym trzeba było
    naprawdę poważnie traktować rysunek lodówki i temperaturę 4 stopnie
    Celsjusza - ORWO było bardzo delikatne i nie należało zbyt długo trzymać
    filmów w aparacie, zwłaszcza latem.
    To tyle zalet ORWO :-) Jak pojawiły się zachodnie materiały, to już do
    ORWO nie wracałem.
    MAciek