  • Data: 2012-11-13 18:24:52
    Temat: Re: Simpson vs. Niski Cotes
    Od: bartekltg <b...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2012-11-13 14:24, Roman W pisze:

    > http://www.johndcook.com/blog/2010/12/02/three-surpr
    ises-with-the-trapezoid-rule/

    2. Although the trapezoid rule is inefficient in general, it can be
    shockingly efficient for periodic functions.
    3. The trapezoid rule can also be shockingly efficient for analytic
    functions that go to zero quickly, so called double exponential functions.

    W tym nie ma nic szokującego dla kogokolwiek, kto widział
    oszacowanie błędu dla tego typy kwadratur;)

    Błąd pojedynczego trapezu to

    int_a^b f(x) - I (f,a,b) = -f'' (c) *(b-a)^3 / 12

    f'' (c) to wartość drugiej pochodnej funkcji
    całkowanej w punkcie c \in [a,b].

    Podkreślam, to jest wzór na błąd, nie jego szacowanie.
    Nie wiadomo jedynie, ile wynosi c;)

    Teraz budujemy kwadraturę złożoną. Wiele n przedziałów [a_{i-1},a_i]
    a_0 = a, a_n =b długości h każdy.

    łączny błąd wynosi

    int_a^b f(x) - I (f,a,b) = -(h)^3 / 12 sum_{i=1}^{n} f'' (c_i)
    = -(h)^3 / 12 h sum_{i=1}^{n} f'' (c_i)

    Z tym, że c_i \in [a_{i-1},a_i]

    Kolejne c_i są dowolne, ale ograniczone do swoich równo
    oddalonych pudełek...

    To czym jest h sum_{i=1}^{n} f'' (c_i)

    Pewnym przybliżeniem całki z f'' na [a,b]!
    A ta całka wynosi dla podanych przypadków 0.
    Wartości błędów w poszczególnych przedziałach
    wzajemnie się znoszę, z grubsza w takim tempie,
    jak zbiega to oszacowanie na int f''.

    BTW, są metody całkowania opierające się na prostej
    kwadraturze i analizie zachowania kolejnych pochodnych
    na brzegach. Nazwa mi wyleciała, natknąłem się chyba
    przy okazji problemu z całkowanie funkcji szybko
    oscylujących.

    pzdr
    bartekltg