  • 71. Data: 2015-09-10 19:06:53
    Temat: Re: Silniczek
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
    >Kompletnie się mylisz. Tak to jednak działa jak napisałem.
    >Jeden impuls STEP to napęd obraca się o jeden krok (u mnie to jest
    >2000 kroków na obrót)

    Tak nawiasem mowiac ... Ty masz silniki krokowe ?
    Takich o 2000 krokach na obrot to raczej nie robia. 200 jest czesto
    spotykana wartoscia.

    Ale byc moze masz tam po drodze sterownik krokowca z mikrokrokiem
    (microstepping).
    Albo przekladnie mechaniczna.

    Ale dalej nawiasem mowiac ... to Pico to jakas amatorszczyzna.

    http://www.sinumerik.com
    Tu zobacz jakie sa opcje :-)

    J.

  • 72. Data: 2015-09-10 19:39:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" napisał
    >Tu masz ten sterownik CNC, który mam i działa z pakietem z serwami i
    >krokowcami.
    >http://pikocnc.com/

    >Jedynie nie wiem co się dzieje jak serwo nie może wykonać zadanego
    >STEP. Utwierdzam się w tym, że nic nie robi. Wystawia sygnał błędu i
    >zatrzymuje serwo. Bo nie może przecież próbować ponowić kroku kiedy
    >inne osie pracują dalej. Musiały by czekać. Czyli zatrzymać się, a
    >nie zatrzymają cię w t=0.

    Zauwaz, ze on nie ma zadnych wejsc, ktore by go informowaly o
    niewykonaniu kroku przez serwo.
    Owszem, sam serwokontroler moze sie zatrzymac ... ale nadal nie
    poinformuje o tym tego Piko.

    Natomiast w rozwiazaniach profesjonalnych ... zobacz do dokumentacji
    tego ProNet:
    -sa wyjscia enkodera (symulowanego ?) PAO/PBO/PCO - sterownik
    nadrzedny moze sprawdzac pozycje,

    -jest pare sygnalow alarmowych - S-RDY, ALM, TGON, V-CMP,
    -jest "out of tolerance alarm",

    -mozna uzyskac sygnal Positioning completion(/COIN)

    -sa tez mozliwosci odczytu przez interfejsy komputerowe

    Jak bedziesz odwiedzal kolege z serwami - mozesz poprzeszkadzac troche
    maszynie i zobaczyc jak to sie skonczy.
    Tolerancje ustawia sie w Pn504 - cokolwiek to znaczy :-)

    J.

  • 73. Data: 2015-09-10 20:07:11
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 10 września 2015 18:21:59 UTC+2 użytkownik Robert Wańkowski napisał:
> [...]
    się wtedy kiedy nie dostanie? Znaczy pracować jak krokowiec? No to gdzie zaleta serwa
    nad krokowcem? Ja widzę tylko jeden wniosek z tego rozumowania: kupiliście z kumplem
    kontroler krokowca, Ty podłączyłeś do niego driver krokowca i silnik krokowy tak jak
    należy, a kumpel zrobił jakąś rzeźnię i podłączył serwo przez jakiś cudaczny driver,
    który z tego serwa zrobił coś co udaje krokowiec.
    > Nie skacze z maksymalna prędkością bo bezwładność nie pozwoli.

    Rozumiem. Skacze tyle ile może, ze względu na bezwładności i podatności układu.

    > Dlatego
    > są pewne parametry rozruchowe. Nawet nie rusza od razu z przyspieszeniem
    > jakie ma ustawione. Jest dodatkowy parametr "prędkość rozruchowa". Po
    > jej osiągnięciu (ileś tam impulsów STEP pójdzie na rozpędzenie) dopiero
    > rozpoczyna się rampa przyspieszenia.

    Czyli to jest coś w rodzaju przetwornika MASH z techniki audio? Znaczy dodaje dużo
    małych przyrostów, każdy o tej samej wartości, ale tak szybko wysyłanych, że można z
    nich wygenerować gładką trajektorię, tak jak z kwadratowych pikseli narysować gładkie
    kółko na ekranie o wysokiej rozdzielczości.

    > Z całym szacunkiem dla Ciebie, ale jednak wiem więcej na temat
    > sterowania w maszynach CNC.

    No toż ja nie twierdzę że jestem ekspertem. Po prostu to co piszesz kłóci się z moim
    rozumieniem tematu, więc próbuję dojść w którym punkcie "praktika jebiot tieoriju",
    czyli gdzie konkretnie jestem w błędzie.

    > Bo to zaznaczyłem na początku, że pisząc o serwach tyczy się to ich
    > stosowania w CNC. A to, że serwa steruje się (też) analogowo to wiadomo.
    > Te co pokazałem też ma wejścia do sterowania analogowego.

    To weź powiedz ile jest etapów. Komputer (generowanie G-kodu), kontroler (zamiana
    G-kodu na cyfrowe kroki, czy sekwencje analogowych pozycji silnika) i driver, czyli
    to co podaje prąd na silnik. Czego mi tu brakuje?

    > Ale chyba na tym poprzestanę, bo mam pytanie stricte z Twojej dziedziny,
    > które zaraz zadam w nowym wątku.

    Dawaj, ale będę trudno dostępny bo jadę w sobotę rano na daleki wschód i będę w
    strefie czasowej niesprzyjającej szybkim pytaniom i odpowiedziom :-)

  • 74. Data: 2015-09-10 20:14:33
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2015-09-10 o 19:39, J.F. pisze:
    > auwaz, ze on nie ma zadnych wejsc, ktore by go informowaly o
    > niewykonaniu kroku przez serwo.
    > Owszem, sam serwokontroler moze sie zatrzymac ... ale nadal nie
    > poinformuje o tym tego Piko.
    Jest E-Stop.

    Robert

  • 75. Data: 2015-09-10 20:20:25
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2015-09-10 o 19:06, J.F. pisze:

    > Ale dalej nawiasem mowiac ... to Pico to jakas amatorszczyzna.
    >
    > http://www.sinumerik.com
    > Tu zobacz jakie sa opcje :-)

    Trudno porównywać hi-endowe rozwiązanie z Piko.
    Jak dla mnie Piko za 600 zł z cam-em 3D, to wystarcza aż nadto.

    Robert

  • 76. Data: 2015-09-10 20:32:05
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 10 września 2015 18:55:01 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:

    > Czekaj - mowimy o ProNet firmy Estun ?
    >
    > O instrukcji chocby tu:
    > http://www.multiprojekt.pl/ftp/ESTUN%20serwonap%c4%9
    9dy/Pronet%20-%20Instrukcje%20obs%c5%82ugi/ProNetMan
    ual_V2.15.pdf
    > http://www.estun.com/en/download/getfile/50.html
    >
    > Gdzie znalazles informacje o tym PWM i te mikrosekundy ?

    O PWM jest na stronie 158 (w pliku pdf strona 160), w tabelce. Control method: SVPWM.

    Mikrosekundy dotyczą pico.
    Minimalna szerokość impulsów STEP: 3us.
    Maksymalna częstotliwość sygnału STEP: 120kHz (czyli szerokość impulsu 8.333 us)

    > Bo na moj gust:
    > -SVPWM to jest metoda, ktora serwosterownik steruje/zasila silnik. To
    > wychodzi z jego falownikow, i nie ma nic wspolnego z zadawaniem
    > pozycji,

    Czyli nie ma drivera?

    > -pozycje zadaje sie za pomoca wejsc PULS i SIGN, gdzie sa do wyboru
    > trzy metody (step/dir, cw/ccw, phase A/B), opisane na stronie 96 i 97
    > pdf
    > (rozdzial 4.6). Wszystkie posluguja sie iloscia a nie szerokoscia
    > impulsow.
    >
    > -podejrzewam ze pozycje daje sie zadac tez ktoryms interfejsem
    > komputerowym - maja tam RS485, CAN, Modbus ...
    >
    > Tak nawiasem mowiac - okreslanie pozycji za pomoca szerokosci impulsu
    > ktory ma 3 do 8 mikrosekund ... to nie moze byc dokladne.
    > Pojedynczy krok to beda nanosekundowe roznice. Nie ma sily, zeby to
> [...]

    No ale to z tego pico.

    > Modelarze stosuja dlugosc impusu 1 do 2 milisekund. To na ich
    > dokladnosc wystarczy.
    > (tak nawiasem mowiac - szerokosc kanalu radiowego wydaje sie z tym
    > mocno kolidowac)

    > A jak chcesz szybko przejechac z jednego konca stolu na drugi, a krok
    > ma 1/100 mm ?

    > Zliczyc, zapamietac i ustawic sie we wlasciwej pozycji. I dobrze
    > jeszcze byloby nadazyc w czasie ich wysylania.

    Czyli te kroki to nie są kroki, a inkrementy dodawane jeden do drugiego, żeby dopiero
    wygenerować krok?

    > Nawiasem mowiac - gdyby mial 2000 impulsow na obrot, to 60 obrotow na
    > sekunde jest calkiem normalne dla silnika AC.
    >
    > A tu ... czy ja dobrze widze, ze oni daja 17 lub 20 bitowy enkoder do
    > tych silnikow ?
    > 131tys impulsow na obrot, a nawet milion ?
    > Kosmos jakis, jesli oni potrafia to tak spozycjonowac ... a
    > wychodziloby, ze potrafia...
    >
    > To tych 120 tys krokow/s nie wystarczy. Oczywiscie moze byc miedzy
    > nimi "przekladnia elektroniczna". Opisana na stronie 99.

    Dla pico tak wychodzi, ale ten pronet może mieć większą częstotliwość.

  • 77. Data: 2015-09-10 20:37:20
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2015-09-10 o 20:07, Konrad Anikiel pisze:
    > To weź powiedz ile jest etapów.
    G-kod
    Komputer wysyła współrzędne do kontrolera. Wszystkie osie (u mnie max 4)
    Kontroler zamienia je na odpowiednią ilość w czasie impulsów STEP i DIR
    Sterownik serwa lub krokowego zamienia te impulsy na prąd/napięcie w
    uzwojeniach serw/krokowców

    Robert

  • 78. Data: 2015-09-10 20:44:32
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2015-09-10 o 19:06, J.F. pisze:
    > Tak nawiasem mowiac ... Ty masz silniki krokowe ?
    > Takich o 2000 krokach na obrot to raczej nie robia. 200 jest czesto
    > spotykana wartoscia.
    Silnik krokowy mam z podziałem na 200 kroków. Ale w sterowniku tego
    silnika jest przełącznik, gdzie ustawiam podział kroków. I tam ma
    ustawione na 2000.

    Robert

  • 79. Data: 2015-09-11 07:53:31
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 10 Sep 2015 11:32:05 -0700 (PDT), Konrad Anikiel napisał(a):
> [...]
    > Minimalna szerokość impulsów STEP: 3us.
    > Maksymalna częstotliwość sygnału STEP: 120kHz (czyli szerokość impulsu 8.333 us)

    Czas powtarzania. Bo szerokosc impulsu to 3us (lub wiecej)

    > Czyli nie ma drivera?

    Nie wiem co nazywasz driverem. W srodku (sterownika serwa) zapewne
    jest:
    -uklad wspolpracy z dekoderem,
    -regulator i logika sterujaca,
    -uklad generujacy przebiegi falownika,
    -wzmacniacz/tranzystory falownika,
    -uklady pomiarowo-zabezpieczajace.

    Mowie o funkcjonalnosci ukladow - to moze byc w jednym ukladzie
    scalonym, albo fragmenty programu sterujacego.
    Zobacz ze rodzina tych sterownikow wyglada podobnie - prawdopodobnie
    plytka elektroniki sterujacej jest jedna, tylko rozny zestaw
    tranzystorow wyjsciowych dali w zaleznosci od mocy

    > No ale to z tego pico.

    Pico generuje, a Pronet musialby zmierzyc szerokosc i odpowiednio
    wysterowac silniki. Pomiar szerokosci z dokladnoscia nanonekundowa to
    nie jest taka prosta sprawa, sygnal narasta i opada wiele(set) ns,
    zalezy to jeszcze od kabla.

    > Czyli te kroki to nie są kroki, a inkrementy dodawane jeden do
    > drugiego, żeby dopiero wygenerować krok?

    Nie bardzo rozumiem co masz na mysli.
    Na wejsciu masz impulsy, ktore symbolizuja kroki, czy jak wolisz
    inkrementy.
    Na wyjsciu masz oske silnika, sprzegnieta z enkoderem, ktory tez ma
    jakies kroki.
    W srodku masz skomplikowany regulator.
    Jak impulsy na wejsciu beda mialy duzy odstep w czasie, to oska bedzie
    sie poruszala skokami. Jak beda szybko po sobie - to oska bedzie sie
    krecila stale. Ale w krokowcu do pewnego stopnia tez tak jest.

    Jak nagle zaczniesz podawac 120 tys impulsow/s, to oska bedzie sie
    najpierw rozpedzala, a potem wirowac stale. Roznica miedzy pozycja
    zadana (sumaryczna iloscia krokow-impulsow na wejsciu) a rzeczywista
    (kroki enkodera) moze byc na poczatku bardzo duza, liczona tysiacami
    krokow.
    Pozniej bedzie malec, dobry regulator bedzie sie staral sprowadzic do
    zera. Krokowiec tego nie potrafi - kroki zgubi.

    Gdzies tam jeszcze po drodze mozesz miec "przekladnie elektroniczna",
    czyli mozliwosc ustawienia, ze np 1000 krokow na wejsciu powinno
    zmienic poloze osi o 5678 krokow enkodera.
    Ale z tego co Robert pisze - podobna funkcje ma w sterowniku/driverze
    do silnika krokowego (choc podejrzewam mikrokrok).

    > Dla pico tak wychodzi, ale ten pronet może mieć większą częstotliwość.

    pojawia sie w danych 4Mpps, ale w troche dziwnej rubryce.

    J.

  • 80. Data: 2015-09-11 07:55:27
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 10 Sep 2015 20:20:25 +0200, Robert Wańkowski napisał(a):

    > Trudno porównywać hi-endowe rozwiązanie z Piko.

    To jest normalne, przemyslowe rozwiazanie, a nie jakas amatorszczyzna
    na silnikach krokowych, za 600 zl :-)