    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Date: Thu, 10 Sep 2015 11:07:11 -0700 (PDT)
    <9...@g...com>
    <55f152c2$0$27526$65785112@news.neostrada.pl>
    <0...@g...com>
    <55f15bc8$0$27509$65785112@news.neostrada.pl>
    <b...@g...com>
    <55f18449$0$27508$65785112@news.neostrada.pl>
    <0...@g...com>
    <55f19476$0$27526$65785112@news.neostrada.pl>
    <a...@g...com>
    <55f1ae24$0$4786$65785112@news.neostrada.pl>
    Subject: Re: Silniczek
    From: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 10 września 2015 18:21:59 UTC+2 użytkownik Robert Wańkowski napisał:
> [...]
    się wtedy kiedy nie dostanie? Znaczy pracować jak krokowiec? No to gdzie zaleta serwa
    nad krokowcem? Ja widzę tylko jeden wniosek z tego rozumowania: kupiliście z kumplem
    kontroler krokowca, Ty podłączyłeś do niego driver krokowca i silnik krokowy tak jak
    należy, a kumpel zrobił jakąś rzeźnię i podłączył serwo przez jakiś cudaczny driver,
    który z tego serwa zrobił coś co udaje krokowiec.
    > Nie skacze z maksymalna prędkością bo bezwładność nie pozwoli.

    Rozumiem. Skacze tyle ile może, ze względu na bezwładności i podatności układu.

    > Dlatego
    > są pewne parametry rozruchowe. Nawet nie rusza od razu z przyspieszeniem
    > jakie ma ustawione. Jest dodatkowy parametr "prędkość rozruchowa". Po
    > jej osiągnięciu (ileś tam impulsów STEP pójdzie na rozpędzenie) dopiero
    > rozpoczyna się rampa przyspieszenia.

    Czyli to jest coś w rodzaju przetwornika MASH z techniki audio? Znaczy dodaje dużo
    małych przyrostów, każdy o tej samej wartości, ale tak szybko wysyłanych, że można z
    nich wygenerować gładką trajektorię, tak jak z kwadratowych pikseli narysować gładkie
    kółko na ekranie o wysokiej rozdzielczości.

    > Z całym szacunkiem dla Ciebie, ale jednak wiem więcej na temat
    > sterowania w maszynach CNC.

    No toż ja nie twierdzę że jestem ekspertem. Po prostu to co piszesz kłóci się z moim
    rozumieniem tematu, więc próbuję dojść w którym punkcie "praktika jebiot tieoriju",
    czyli gdzie konkretnie jestem w błędzie.

    > Bo to zaznaczyłem na początku, że pisząc o serwach tyczy się to ich
    > stosowania w CNC. A to, że serwa steruje się (też) analogowo to wiadomo.
    > Te co pokazałem też ma wejścia do sterowania analogowego.

    To weź powiedz ile jest etapów. Komputer (generowanie G-kodu), kontroler (zamiana
    G-kodu na cyfrowe kroki, czy sekwencje analogowych pozycji silnika) i driver, czyli
    to co podaje prąd na silnik. Czego mi tu brakuje?

    > Ale chyba na tym poprzestanę, bo mam pytanie stricte z Twojej dziedziny,
    > które zaraz zadam w nowym wątku.

    Dawaj, ale będę trudno dostępny bo jadę w sobotę rano na daleki wschód i będę w
    strefie czasowej niesprzyjającej szybkim pytaniom i odpowiedziom :-)