    From: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia.gsm
    Subject: Re: Samsung dalej zrzyna od Appla...
    Date: 7 May 2012 14:45:27 +0100

    "J.F" <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Mowisz ? Mnie sie tam wydaje ze tych ludzi to nie tak znow duzo, a jak
    > sie pieniadze obieca to sie szybko znajda. No chyba ze Sonde macie na mysli.
    > No chyba ze ktos sie tej produkcji wstydzi, bywa i tak ..
    >
    > Swoja droga to mnie troche dziwi ze TVP jakos nie zadbala o prawa
    > autorskie wczesniej, chocby z tytulu zatrudnienia.
    > Do kogo one w koncu naleza ? Scenarzystow, rezysera, aktorow ... ale co
    > - statystow tez, czy tylko gwiazd ?

    Problem jak zwykle w bylejakości pracy, no i przy okazji rozwoju
    technologicznego.
    Obowiązująca wykładnia Prawa autorskiego mówi, że w umowie o przekazanie
    majątkowych praw autorskich należy wymienić wszystkie tzw. pola
    eksploatacji, czyli mówiąc obrazowo miejsca, w których dzieło będzie
    rozpowszechniane. Gdyby nawet 50 lat temu wymieniono wszystkie pola, to -
    np. dla filmów - byłoby to wyświetlanie w telewizji, w kinach czy
    rozpowszechnianie na taśmie filmowej. Koniec, kropka, więcej nie było.
    Rozpowszechnianie w internecie, na płycie czy drogą satelitarną nie
    wchodziłoby w grę, bo... 50 lat temu nie istniały.
    Byli cwani prawnicy, którzy uważali, że słowo "wszystkie" określa
    wszystkie, ale chyba Sąd Najwyższy ich sprowadził na ziemię.
    A osoby uprawnione do egzekwowania swoich praw autorskich są wymieniane w
    rubryce "napisy na koniec". I nie są t tylko autorzy scenariusza, reżyser
    czy kamerzysta, ale dziesiątki (jeśli nie setki) innych. Umowy o dzieło nie
    są wynalazkiem XXI wieku, istniały dużo wcześniej :-P