  • Data: 2012-05-07 15:33:54
    Temat: Re: Samsung dalej zrzyna od Appla...
    Od: Waldek Godel <n...@y...org> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Mon, 7 May 2012 15:12:12 +0200, Maciek BabciaDobosz napisał(a):

    > Jak wiele innych telewizji państwowych i wtedy i obecnie. Przy czym
    > finanse publiczne oraz abonament to mnie były jedyne źródła
    > finansowania produkcji TVP. Tak jak i TVP nie jest wyłącznym
    > właścicielem wszystkich praw do każdej produkcji sprzed 1990 roku. Przy
    > czym nie wszystkie materiały o których myśli się że są produkcji TVP są
    > ich produkcji. Przykładem jest np. szeroko znana Polska Kronika Filmowa
    > która z TVP nie miała nic wspólnego.

    To jest oczywiste, ale jakby bez znaczenia - informacja i utwory stworzone
    w czasach państwowego monopolu na informację przez instytucje państwowe
    (czytaj - za pieniądze podatnika) powinny być udostępniane po kosztach
    (rozsądnych).
    To samo stworzone po tym okresie też po jakimś czasie powinno być
    publicznie dostępne. Oczywiście np. telewizje komercyjne powinny za to
    zapłacić, nie licząc oczywiście klasycznego prawa do newsa, który
    obowiązuje teraz.

    Obywatelom w zamian za uprzywilejowaną pozycję mediów państwowych na rynku
    oraz obowiązkowy haracz nalezy się uprzywilejowany i bezwarunkowy dostęp do
    ich materiałów

    Oczywiście - tak jak piszesz, dostęp powinien być robiony tak, jak to
    produkowano. Jeżeli produkcja była TVP - powinna to udostępniać TVP. Nawet
    uważam, że produkcje zespołów filmowych finansowane z kasy państwowej
    powinny być przez te zespoły po jakimś czasie (powiedzmy 10-15 lat)
    udostepnione obywatelom. Jeżeli instytucje nie istnieją, to przez archiwa
    państwowe czy inne odpowiednie instytucje, tak jak to się teraz robi z
    odtwarzanymi przedwojennymi filmami.

    To się da prosto zrobić - skoro firma prywatna może zrobić za prywatną kasę
    autostradę, którą musi po 30 latach oddać państwu, to podobnie powinna
    zrobić firma prywatna (tym bardziej państwowa) jeżeli to robi za kasę
    państwową (np. kasa Instytutu Sztuki Filmowej, która to pochodzi z róznych
    haraczy, czyli podatków). Zrobić proste zasady i sru.
    Firma państwowa - 10 lat ochrony i do domeny publicznej do wykorzystania na
    terenie kraju przez obywateli.
    Firma prywatna - utwór za prywatną kasę - ochrona na zasadach ogólnych. Za
    kasę publiczną - powiedzmy 25 lat skrócone o tyle procent, ile
    dofinansowano z pieniędzy publicznych, nie krócej niż 10 lat
    (dofinansowanie 50% oznacza ochronę 12.5 roku, powiedzmy w zaokrągleniach
    do pełnych lat)
    Da się? Da się.

    Po raz kolejny przypominam casus BBC - ich produkcja jest dostępna na
    terenie UK za darmo. I to bez reklam. Kasę mają tylko z abonamentu.
    Sprzedawać materiały może tylko BBC International, jak sama nazwa wskazuje
    - zagranicę. Oczywiście jeszcze mają kasę z wydawnictw jak DVD czy bluray.

    No ale to są gdybania o tym co się robi teraz. A większość z nas pod hasłem
    "archiwum TVP" od którego zaczęła się dyskusja ma na myśli materiały z
    czasu kiedy był na informację monopol i to zrobiony za pieniądze wszystkich
    podatników. Część z nich nie do końca legalnie.
    Weźmy taki przykład popularnej w internecie Sondy - 80-90% materiałów,
    łącznie z czołówką było zrobionych z nielegalnie pozyskanych materiałów
    zachodnich. Według dzisiejszych standardów - spiraconych.

    --
    Pozdrowienia, Waldek Godel
    "O duren kolina, no to teraz mamy przechlapane" - Paweł "robbo" Kamiński