  • 11. Data: 2002-05-21 20:48:17
    Temat: Re: SDi czy Netia 128kbit BDI Standard
    Od: "Marcin Kuczera" <m...@n...net>

    > ale moglbys rozwinac troche to co pisales o pingu?
    > na jakim rodzaju łącz dsl / dzialajacych jak neo czy his jest najmniejszy
    > ping?
    >
    > bo wlasnie razi mnie to ze na sdi mam ping 20 do pierwszego hop'a a
    wolałbym
    > 1ms :>

    to jest kwestia modulu obslugujacego ppp
    standardowo w linuxie bufor odbiorczy danych ppp jest odczytywany 50 razy na
    sekunde co daje 20ms. Wiem ze w kernelach 2.4.x jest cos zamieszane tak, ze
    ta czestotliwosc moze sie zmieniac dynamicznie, ja zauwazylem chwilowy
    spadek do poziomu 10ms
    wiecej raczej nie wyciszniesz, no chyba zastosujesz wlasny driver ppp :)
    Nie wiem jak to dziala na routerkach sprzetowych i innych, ale wydaje mi sie
    ze jest podobnie (jezeli chodzi o asynchrona).

    Lącza synchroniczne uzywaja troche innego protokolu i innych mechanizmow,
    tak wiec bufor jest odczytywaniu zaraz po odebraniu calej ramki (nie znam
    tego dokladnie).

    Efekt jest jaki jest

    Marcin

  • 12. Data: 2002-05-21 21:18:05
    Od: "Jergen" <j...@c...pl>

    reasumujac:
    lepsze BDI w 14-tu niz SDi w 9-ciu. :))

    Jergen

  • 13. Data: 2002-05-21 22:29:10
    Od: Marek Wodzinski <m...@O...mamy.to>

    On Tue, 21 May 2002, Marcin Kuczera wrote:

    > wolałbym
    >
    > to jest kwestia modulu obslugujacego ppp

    bzdury wasc gadasz.
    zwykla matematyka:
    jedem bajt leci:
    10/115200s=0.09ms
    typowy ping generuje ok. 100 bajtow (z naglowkami tcp i ppp).
    musi poleciec i wrocic czyli:
    ping=200*0.09=18ms
    i tego NIE przeskoczysz

    > Lącza synchroniczne uzywaja troche innego protokolu i innych mechanizmow,
    > tak wiec bufor jest odczytywaniu zaraz po odebraniu calej ramki (nie znam
    > tego dokladnie).

    jak nie znasz, to lepiej zamilknij zamiast pisac glupoty.

    liczac podobnie jak wyzej (tylko, ze tutaj na bajt jest 8
    bitow, a nie 10 i lacze troche szybsze), to teoretyczny ping na laczu
    synchronicznym 128kbit wyniesie ok. 13ms

    pozdrawiam/regards

    majek
    Jean-Baptiste Emmanuel Zorg

  • 14. Data: 2002-05-22 14:02:01
    Od: "Marcin Kuczera" <m...@n...net>

    > 10/115200s=0.09ms
    > typowy ping generuje ok. 100 bajtow (z naglowkami tcp i ppp).
    > musi poleciec i wrocic czyli:
    > ping=200*0.09=18ms
    > i tego NIE przeskoczysz

    a to ciekawe ze na laczu 921kbit mam dokladnie tyle samo chociaz
    teoretycznie powinno byc 8 razy mniej... jak to madralo wytlumaczysz ?
    A co do tego drivera i odczytu bufora co 20ms to wiem to z czasow jak
    znajomy pracowal nad modyfikacja drivera ppp dla jadra 2.2.x zeby sie
    wyrabialo przy predkosci 921kbit.
    Inna sprawa jest to, ze przy 115200 z 20ms nie zejdziesz, nawet jakbys
    probowal czesciej czytac bufor

> [...]
    > bitow, a nie 10 i lacze troche szybsze), to teoretyczny ping na laczu
    > synchronicznym 128kbit wyniesie ok. 13ms

    ok, ale bzdury nie napisalem. Jezeli w tym przypadku lacze bedzie 256kbit to
    ping bedzie 6,5ms, dla 512 3,25ms itd - jednym slowem zalezy wprost
    proporcjonalnie do predkosci przesylu + obsluga przez sterownik. Ale nie ma
    tutaj motywu z periodyczym odczytem bufora, poprostu jak dane wpadna tak
    wypadna.

    Tak wiec nikogo tu nie oklamalem, co najwyzej byly pewne niejasnosci
    teraz mysle ze wszystko sie wyklaruje

    Marcin

  • 15. Data: 2002-05-22 17:05:16
    Od: Andrzej Nakonieczny <d...@p...eu.org>

    Marcin Kuczera <m...@n...net> wrote:

    [...]

    > Inna sprawa jest to, ze przy 115200 z 20ms nie zejdziesz, nawet jakbys
    > probowal czesciej czytac bufor

    Nie był bym taki pewien:

    $ ping -c 4 xxx.xx.xx.x
    PING xxx.xx.xx.x (xxx.xx.xx.x) from yyy.yy.yy.yy : 56(84) bytes of data.
    64 bytes from xxx.xx.xx.x: icmp_seq=0 ttl=255 time=17.454 msec
    64 bytes from xxx.xx.xx.x: icmp_seq=1 ttl=255 time=12.732 msec
    64 bytes from xxx.xx.xx.x: icmp_seq=2 ttl=255 time=12.853 msec
    64 bytes from xxx.xx.xx.x: icmp_seq=3 ttl=255 time=12.618 msec

    --- xxx.xx.xx.x ping statistics ---
    4 packets transmitted, 4 packets received, 0% packet loss
    round-trip min/avg/max/mdev = 12.618/13.914/17.454/2.047 ms
    $ ps ax | grep pppd
    1153 ttyS1 S 0:03 /usr/sbin/pppd /dev/ttyS1 57600
    $

    Jak widzisz masz < 20 ms na łączu asynchronicznym 57600, przy 115200
    powinno być jeszcze mniej (nie mam jak sprawdzić - słaba jakość linii).

    Pozdrawiam,
    Andrzej

    --
    email: d...@p...eu.org

  • 16. Data: 2002-05-22 21:04:09
    Od: "Marcin Kuczera" <m...@n...net>

> [...]
    > 64 bytes from xxx.xx.xx.x: icmp_seq=0 ttl=255 time=17.454 msec
    > 64 bytes from xxx.xx.xx.x: icmp_seq=1 ttl=255 time=12.732 msec

    1. co tutaj jest routerem po obu stronach ???
    2. kolo ktory liczyl opoznienie dla asynchrona 115 mogl sie pomylic
    3. kernele 2.2.x dzialaly tak ze nie schodzily ponizej 20ms, ale jezeli
    bywalo inaczej prosze o poprawienie

    Marcin

  • 17. Data: 2002-05-22 21:04:20
    Od: Marek Wodzinski <m...@O...mamy.to>

    On Wed, 22 May 2002, Marcin Kuczera wrote:

    > a to ciekawe ze na laczu 921kbit mam dokladnie tyle samo chociaz
    > teoretycznie powinno byc 8 razy mniej... jak to madralo wytlumaczysz ?

    po prostu zacytuje to co powycinales i jeszcze raz sie zastanow nad
    pytaniem:
    ---cytat----
    > wolałbym
    >
    > to jest kwestia modulu obslugujacego ppp
    ---koniec cytatu-----

    i tego sie przyczepilem - na sdi nie bedzie lepiej i NIE jest to kwestia
    modulu ppp.

    a, ze nasz duzego pinga na 921k, to juz problem softu - inne
    systemy/procesorki moga to obslugiwac prawidlowo.
    nie samym linuxem czlowiek zyje:-)

    > Inna sprawa jest to, ze przy 115200 z 20ms nie zejdziesz, nawet jakbys
    > probowal czesciej czytac bufor

    pod warunkiem, ze nie ma kompresji (jak na SDI) :-)

> [...]
    > tutaj motywu z periodyczym odczytem bufora, poprostu jak dane wpadna tak

    znowu skopany sterownik???
    bo przesylanie synchroniczne od asynchronicznego z punktu widzenia
    uart<>procesor bardzo niewiele sie rozni...

  • 18. Data: 2002-05-23 03:16:13
    Od: Andrzej Nakonieczny <d...@p...eu.org>

    Marcin Kuczera <m...@n...net> wrote:

    [...]

    > 1. co tutaj jest routerem po obu stronach ???

    Linux

    > 2. kolo ktory liczyl opoznienie dla asynchrona 115 mogl sie pomylic
    > 3. kernele 2.2.x dzialaly tak ze nie schodzily ponizej 20ms, ale jezeli
    > bywalo inaczej prosze o poprawienie

    Jeśli mówiliśmy o 2.2.x to być może ... myślałem, że mówicie ogólnie o
    transmisji asynchronicznej ... u mnie po obu stronach jest 2.4.x.

    Pozdrawiam,
    Andrzej

    --
    email: d...@p...eu.org

  • 19. Data: 2002-05-23 03:16:20
    Od: "Marcin Kuczera" <m...@n...net>

> [...]
    >
    > a, ze nasz duzego pinga na 921k, to juz problem softu - inne
    > systemy/procesorki moga to obslugiwac prawidlowo.

    tak, masz racje (o linuxie) - to jest problem softu, a dokladnie
    czestotliwosci odczytu bufora
    jak wczesniej wspomnialem linux standardowo czyta go co 20ms
    kernele 2.4.x potrafia robic to czesciej - potrafi "pokazac" 10ms
    jezeli masz jakies watpliwosci to pytaj tego czlowieka -
    k...@i...polsl.gliwice.pl

    > znowu skopany sterownik???
    > bo przesylanie synchroniczne od asynchronicznego z punktu widzenia
    > uart<>procesor bardzo niewiele sie rozni...

    moze sie nie wiele roznic, a moze bardzo duzo
    wyobraz sobie proces biegajacy w tle i sprawdzajacy bufor HDLC - jezeli
    odbierze cala ramke - wysyla przerwanie aby go odczytac
    troche to obciaza procek ale bedzie dzialac dosc szybko a pingi bedzie sie
    dalo wyliczyc tak jak to zrobiles na poczatku
    niestety nie wiem jak to jest wykonane w linuxie, nie mam interfejsu HDLC
    tylko eth podlaczony do brydza

    a asynchron dziala niestety tak (linux), ze periodycznie odczytuje bufor
    ramek ppp
    i w tym byl tez problem z uruchamianiem 921k na normalnym sterowniku, bez
    obciazenia dzialalo ale przy wiekszym ruchu padalo
    problemem byla wielkosc bufora i czestotliwosc odczytu, w kazdym razie
    wystarczalo na cos okolo 0,5Mbit/s przez 20ms. Lacza 460kbit/s chodzily, ale
    przy obciazonym systemie tracily sie ramki :(
    Poprawka do sterownika polegala albo na zwiekszeniu czestotliwosci odczytu
    albo powiekszeniu bufora (albo obu na raz).

    A jezeli chodzi o inne routery (np cisco) - nie mialem niestety okazji
    polaczyc 2 takich na asynchronie i dokonywac pomiarow... bardzo chetnie bym
    to zrobil, byc moze obsluguja one asynchrona wlasnie na zasadzie przerwan
    lub czegos podobnego i da sie z nich "wydusic" mniejsze opoznienia.

    Marcin

  • 20. Data: 2002-05-23 21:14:35
    Od: Marek Wodzinski <m...@O...mamy.to>

> [...]
    > 2. kolo ktory liczyl opoznienie dla asynchrona 115 mogl sie pomylic
    > 3. kernele 2.2.x dzialaly tak ze nie schodzily ponizej 20ms, ale jezeli

    4. on ma kompresje wlaczona...