    From: Paweł Kierski <n...@p...net>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: SCRUM umarł, niech żyje SCRUM
    Date: Tue, 20 Aug 2013 07:58:56 +0200
    <5...@g...com>

    W dniu 2013-08-19 19:28, Wojciech Muła pisze:

    > SCRUM niewprost. Dobrze pamiętam ten idiotyzm ze szkolenia - jest
    > sens planowania na sprint, może dwa, później tylko zgrubnie,
    > a dalej są smoki.

    Na sprint na pewno trzeba wiedzieć, o następnym trzeba mieć pojęcie
    w ramach zespołu. Co nie zwalnia PO od rozpisania backlogu na tyle,
    na ile tylko jest w stanie. Lepiej, żeby "smoki" polegały na tym, że
    nie wiemy w jakiej kolejności, niż nie wiemy nic w ogóle.

    > Wdrożyliśmy to z całą konsekwencją. Nie była znana ścieżka
    > krytyczna, były przestoje, był niepotrzebny "zaplanowany"
    > refaktoring. Mimo, że od samego początku było dokładnie
    > wiadomo, co musi być zrobione, a zmian od klienta było
    > niewiele i raczej kosmetycznych.

    Skoro było wiadomo, co zrobić, to skąd przestoje?

    > Wydaje mi się, że retrospektywy są w porządku, zgłaszamy
    > uwagi, podejmujemy jakieś kroki (często skutecznie). Ale
    > sam problem nadmiaru i celowości spotkań jest wbudowany
    > w scruma. :)

    Właśnie nie jest - jedną z uwag może być stwierdzenie, że któreś że
    spotkań może mieć poprawioną efektywność. Choćby przez jego skrócenie.
    Cel spotkania - to naprawdę trudna sztuka dobrze go zdefiniować, a potem
    w trakcie trzymać się ścieżki. Pomaga określenie _przed_ spotkaniem
    z jakim ustaleniem lub odpowiedzią na jakie pytanie chcemy wyjść ze
    spotkania.

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net