    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
    Subject: Re: "Rower pojawił się nagle"
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Date: Sat, 7 Oct 2017 11:09:11 +0200

    Dnia Sat, 7 Oct 2017 07:33:28 +0200, Shrek napisał(a):

    > Tak dokładnie to nie zbliżającym się a nadjeżdzającym.

    Na skrzyżowaniu równorzędnym "nadjeżdżającym", na drodze z pierwszeństwo
    "zbliżającym".

    > Ale jest to o
    > tyle bez znaczenia, że ma ustąpić pierwszeństwa _na_skrzyżowaniu_ (a
    > zdaje się o to, że ma ustąpić rowerzyscie na przejeździe jest jakiś
    > problem). Zresztą w czym problem - ma ustąpić również na ścieżce - nie
    > ma żadnej nieciągłości - na ścieżce rowerzysta ma pierwszeństwo, na
    > przejeździe również. Po prostu zostało to zapisane, że na przejeździe,
    > bo nie ma żadengo rozsądnego powodu, żeby pierwszeństwo określać poza
    > miejscem kolizyjnym. Nie ma co rozklimiać - jak pisałem - ma
    > pierwszeńśtwo na przejeździe, to ma - na chuj drążyć temat:P

    Interpretacja prawa wymaga żeby właśnie rozkminiać dlaczego ustawodawca
    ileś tam razy użył "nadjeżdżającego"/"zbliżającego", a raz "znajdującego
    się na".

    > I co te przepisy mówią? Zdaje się, że kierowca ma zachować szczególną
    > ostrożność - pytanie po co - może żeby zauważyć rowerzystę, któremu ma
    > ustąpić pierwwszeństwo?

    Art 25.3 - również poza skrzyżowaniem trzeba ustąpić pierwszeństwa
    nadjeżdżającemu z prawej strony. To jedyne przepisy regulujące
    pierwszeństwo które pozostają.

    > Jest napisane jasno - ma pierwszeństwo na przejeżdzie i koniec. Jak
    > pisałem - nie ma co drążyć tematu:P

    Choćby taki przykład - do przejazu zbliża się jednocześnie rowerzysta i
    kierowca. Za chwilę się zderzą. Rowerzysta w ostatniej chwili to zauważył i
    został zmuszony do hamowania.
    Kierowca nie popełnił wykroczenia, bo rowerzysta nie _miał_ wtedy
    pierwszeństwa. Ale gdyby się jednak zderzyli, to byłaby wina kierującego
    samochodem, bo wtedy rowerzysta nabyłby pierwszeństwo.

    Gdyby ta sama sytuacja zdarzyła się na skrzyżowaniu gdy rowerzysta jechałby
    drogą z pierwszeństwem - było by to wykroczenie, bo pierwszeństwo miałby
    już jako "zbliżający".

    Czyli obecny stan prawny robi z tej sytuacji "ruską ruletkę" - kierowca
    może zmusić rowerzystę do hamowania, ale gdyby rowerzysta nie wyhamował, to
    będzie wina kierowcy.

    Te przepisy conajmniej nie pasują do obecnie budowanej infrastruktury.
    Bo przepisy dają drogom rowerowym duże prawa, a tymczasem drogi rowerowe i
    przejazdy budowane są z zamysłem że rowerzysta to "pieszy na kółkach".
    Nie mówiąc o zupełnym braku świadomości wśród kierowców (a również
    rowerzystów).

    Moim zdaniem dobrym pomysłem na jakieś bezpieczne pogodzenie wszystkich
    byłby algorytm, gdzie rowerzysta nie może ładować się bezrefleksyjnie na
    drogę między samochody, ale jeśli rowerzysta zatrzyma się przed przejazdem,
    to wtedy samochody mają obowiązek się zatrzymać i go przepuścić.
    I tak samo piesi na przejściach.

    > Ustawodawca nie określił jakimi
    > środkami masz się posłużyć, żeby ocenić czy rowerzysta znajdzie się na
    > przejeździe - ja polecam metodę Sherloka - jak jedzie w stronę
    > przejazdu, to pewnie po to, że chce przejechać.

    No zauważ że jest to jedyne miejsce w PoRD które by wymagało zgadywania.
    Całą resztę prawa stosuje się "tu i teraz".
    A na przejazdach rowerowych należy się zastanawiać co by było gdyby tu było
    w przyszłości przedszkole z przyszłości?