    From: Marek <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Pytanie o technikę wykonania zdjęcia
    Date: Sat, 13 Apr 2013 23:10:35 +0200

    W dniu 2013-04-13 17:25, JD pisze:

    > Nie zrozumiałeś chyba uwagi Marka.
    > W tamtym renderingu nie widać niczego niezwykłego
    > i bardzo dziwne jest to, że Cię tak zachwycił
    > skoro zawodowo używałeś 3DStudio. W którymś miejscu konfabulujesz.

    To nie tak. Widywałem w codziennej pracy, że graficy wcale nie tak
    rzadko stosowali najbardziej prymitywne światła przy renderowaniu scen.
    A bo czas ich ograniczał albo chcieli "tylko" zobaczyć coś tam, co potem
    zostało w scenie. Scena wygląda przekonująco gdy każdy jej detal jest
    przekonujący. Wystarczy zaniedbać jakąś pierdołę i cały projekt jest
    sztuczny nawet w oczach osób niezwiązanych z grafiką. Nawet jeśli te
    osoby nie są w stanie powiedzieć co jest nie tak, mówią, że wygląda
    sztucznie. Praktycznie zawsze chodzi o światła. Np. jeśli bias jest źle
    ustawiony to powstaje efekt, że pod postacią nie ma cienia. Postać
    "unosi się" nad podłożem. Itd itp

    Jeśli wiem, że scena jest syntetyczna, to już z nawyku analizuję w
    pierwszej kolejności rozkład cieni i rozświetleń. Nie bardzo rozumiem
    dlaczego uważasz, że konfabuluję jeśli wyraziłem swoje uznanie dla
    autora zdjęcia jakie przytaczam? (o ile to w ogóle rendering). Gość
    zadbał o ważny aspekt pracy i brawo mu za to. Tymczasem spotykam się z
    krytyką, że biję brawo. Jeśli jest dla mnie oczywiste, że 2+2=4 a jakiś
    uczeń w podstawówce dostanie za to wysoką ocenę, to też będę mu bił
    brawo, że to pojął. Czy takie moje zachowanie może być podstawą do
    naśmiewania się? Czy pochwała nawet za pierdoły nie jest naturalnym
    zachowaniem się człowieka wobec innych? Gdzie tu jest miejsce na
    konfabulacje?

    Przyznam się, że już się zabierałem, za wyrenderowanie bałwana z napisem
    Dyjor na kapeluszu ze źle skonfigurowanymi światłami aby udowodnić mu,
    że bardzo łatwo o takie błędy. Odpuściłem sobie aby nie nasiąkać i nie
    trącić niepotrzebną złośliwością.

    > Sam się nie określiłeś audiofilem,
    > ale przedstawiasz wszystkie cechy aby tak Cię określić

    Gdyby ktoś mnie o to spytał, to jestem osobą techniczną. Studiowałem
    inżynierię dźwięku na elektronice. Nie wierzę w jakieś cuda typu, że
    kabel głośnikowy odwrotnie podłączony gra lepiej (to nie żart -
    słyszałem to na własne uszy :-D ). To co zbudowałem dla siebie poparte
    jest wiedzą książkową i wyliczeniami matematycznymi. Mogę zacytować
    strony podręczników. Wszystko co robiłem, to czysta fizyka a nie magia.
    Marek natomiast wkłada w moje usta jakieś magiczne teorie i co gorsze
    obraża kolegów po fachu.

    > A wracając do pytania o technikę wykonania zdjęcia,
    > to znowu pytasz o podstawy dawno opisane w książkach i poradnikach.

    Tak zapewne w jakimś jest ale ja go nie mam. Wielokrotnie podkreślałem,
    że są to moje początki. Wydaje mi się, że fora są także a może i przede
    wszystkim dla osób niedoświadczonych. Jeśli dana osoba wie wszystko w
    temacie to nie będzie miała potrzeb zadawania pytań. Prawda?

    Jeszcze co do podręcznika: mam ich przeczytanych kilka(naście) sztuk.
    Jednakże interesuje mnie fotografia ludzi a to zdjęcie zaciekawiło mnie
    od strony technicznej więc spytałem o detale. Czy Twoim zdaniem nie
    powinienem tego robić?

    Poczytaj sobie ostatnie wątki. Praktycznie każdy z nich jest do
    wyjaśnienia poza forum. Czy w związku z tym forum należy zamknąć? Chyba
    nie tędy droga, prawda?

    Marek