  • 1. Data: 2013-02-24 19:27:36
    Temat: Pytanie o światłomierz
    Od: Marek <p...@s...com>

    Witam,

    Patrzę na ceny światłomierzy i oczom nie wierzę. Poziom cenowy tak
    prostego urządzenia jest porażający. Cena nawet kilkuset a już N tysięcy
    zł nie jest w najmniejszym stopniu adekwatna do tego co w tym urządzeniu
    siedzi. W związku z tym mam pytanie do Was: jak sobie radzicie z
    błyskowym oświetleniem studyjnym? Bez światłomierza praca wydaje mi się
    dość kłopotliwa. Milion zdjęć próbnych trzeba wykonywać. A może są
    jakieś sztuczki na uproszczenie pracy z wykorzystaniem światłomierza w
    body aparatu?

    Swoją drogą nie rozumiem czemu w firmware nie ma funkcji "światłomierz
    błyskowy". Raczej nie ma przeciwwskazań technicznych aby udostępnić taką
    funkcję.

    Marek

  • 2. Data: 2013-02-24 20:02:40
    Temat: Re: Pytanie o światłomierz
    Od: Andrzej Zbierzchowski <a...@g...pl>

    W dniu 24.02.2013 19:27, Marek pisze:
> [...]
    > zł nie jest w najmniejszym stopniu adekwatna do tego co w tym urządzeniu
    > siedzi. W związku z tym mam pytanie do Was: jak sobie radzicie z

    Napisze tak: Przymierzam się do pracy w studio i myślę o Sekonicu 758 z
    modułem sterującym bezprzewodowo aparatem i lampami. Jego cena - 2000
    złotych plus moduł sterujący do środka przy cenach innego sprzętu foto
    jest do przyjęcia, zwłaszcza że jest zamiennik modułu który radzi sobie
    z lampami i wyzwalaczami radiowymi Yongnuo 560III a nei tylko z
    PocketWizardem. To, że kazdy markowy fotograt jest przepłacony około
    dwukrotnie (nie dotyczy Leicy i Hassela) to inna sprawa... No ale
    sprzedawca żąda - klient płaci. A skoro klient płaci to znaczy, że cena
    jest OK.

  • 3. Data: 2013-02-24 20:47:52
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-02-24 20:02, Andrzej Zbierzchowski pisze:

> [...]
    > dwukrotnie (nie dotyczy Leicy i Hassela) to inna sprawa... No ale
    > sprzedawca żąda - klient płaci. A skoro klient płaci to znaczy, że cena

    A czy radzi sobie z lampami tak, że zdalnie ustawia ich parametry tak
    jak to potrafią robić zwykłe piloty/wyzwalacze do lamp? Zapewne nie więc
    skakanie po drabinie pozostanie. Tak więc będzie to rodzaj protezy pod
    względem ergonomii a nie funkcjonalne rozwiązanie. Zgodziłbym się na
    cenę 2k zł za rozwiązanie systemowe czyli również za know how. Sądzę, że
    poziom przepłacenia za taką banalną zabawkę jest na poziomie 500% lub
    więcej. Nawet informatyk nie miał specjalnie dużo do oprogramowania.
    Wiem, że na klientach można sobie odbić lecz nie o to chodzi. Mentalnie
    nie godzę się na nieuzasadnione zdzierstwo.

    Marek

  • 4. Data: 2013-02-24 21:16:15
    Od: Andrzej Zbierzchowski <a...@g...pl>

    W dniu 2013-02-24 20:47, Marek pisze:
> [...]
    > Wiem, że na klientach można sobie odbić lecz nie o to chodzi. Mentalnie
    > nie godzę się na nieuzasadnione zdzierstwo.

    Z tego co mi wiadomo radzi sobie, tj. przesyła parametry ekspozycji do
    body i lamp (przynajmniej z pocketwizardem) ale własnych doswiadczeń nie
    posiadam, opieram sie na tym co mowią bo sam szukam. Jakbys gdzies
    natrafił na mozliwość pobawienai się to napisz mini-recenzję, jak mnie
    coś takiego sie uda też skrobnę. Co do nieuzasadnionego zdzierstwa -
    cóż. Kazdy grabi do siebie :)

    --
    Pozdrawiam!
    Andrzej Zbierzchowski

    "Wady wielkich ludzi są pociechą matołów"

  • 5. Data: 2013-02-24 22:02:08
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Marek wrote:
> [...]
    > prostego urządzenia jest porażający. Cena nawet kilkuset a już N
    > tysięcy zł nie jest w najmniejszym stopniu adekwatna do tego co w tym

    to sobie zbuduje za 100 złotych...

    > W związku z tym mam pytanie do Was: jak sobie
    > radzicie z błyskowym oświetleniem studyjnym? Bez światłomierza praca
    > wydaje mi się dość kłopotliwa. Milion zdjęć próbnych trzeba
    > wykonywać.

    miliardy nawet... ;-)

    Jezu... może byś do czorta poczytał w końcu jakieś książki o fotografii...

    bo co chwila przychodzisz z elementarnymi pytaniami.

    > A może są jakieś sztuczki na uproszczenie pracy z
    > wykorzystaniem światłomierza w body aparatu?

    chokus pokus...

    > Swoją drogą nie rozumiem czemu w firmware nie ma funkcji "światłomierz
    > błyskowy". Raczej nie ma przeciwwskazań technicznych aby udostępnić
    > taką funkcję.

    ludzie robiący w studiu nie mają takich problemów, przeczytali jakąś
    literaturę albo skończyli kursy i umieją robić zdjęcia.

    Brak samodzielności to straszliwy problem ludzi dzisiaj żyjących.

    Przperaszam za zjadliwość ale jak ktos chce być fotografem to powinieniem
    być bardziej zaradny.

  • 6. Data: 2013-02-24 22:12:59
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Andrzej Zbierzchowski wrote:

> [...]
    > przepłacony około dwukrotnie (nie dotyczy Leicy i Hassela) to inna
    > sprawa... No ale sprzedawca żąda - klient płaci. A skoro klient płaci

    hm...

    nie jesteś zawodowym fotografem

    masz duzo zleceń studyjnych, takich wysoko płatnych?

    chyba nie. na diabła ci Sekonic 758 za 2400 złotych?

    Jeśli czujesz parcie to kup sobie najtańśzy światłomierz do swiatła
    błyskowego.

    I tak będzie leżał w torbie, bo bardzo szybko sie nauczysz ustawiac światło
    na oko i szybko skontrolowac co wychodzi na ekranie lustrzanki czy bez
    lusterkowca. Pisze to z własnej praktyki, miałem światłomierz i praktycznie
    go nie używałem.

    Do amatorskiej a nawet do podstawowej zawodowej zabawy światłomierz jest
    zbednym gadzetem.

    chyab ze masz dużo kasy i lubisz zabawki...

  • 7. Data: 2013-02-24 22:57:15
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-02-24 21:16, Andrzej Zbierzchowski pisze:

> [...]
    > posiadam, opieram sie na tym co mowią bo sam szukam. Jakbys gdzies
    > natrafił na mozliwość pobawienai się to napisz mini-recenzję, jak mnie

    Postaram się w tygodniu pogadać ze specem w tej branży. Jeśli będzie coś
    wiedział na temat w/w, to napiszę.

    Marek

  • 8. Data: 2013-02-24 23:15:49
    Temat: Re: Pytanie o ?wiat?omierz
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-02-24 22:12, Marek Dyjor pisze:

    > hm...
    >
    > nie jesteś zawodowym fotografem
    >
    > masz duzo zleceń studyjnych, takich wysoko płatnych?
    >
    > chyba nie. na diabła ci Sekonic 758 za 2400 złotych?

    Patrzę od innej strony: zwykły fotoelement + procesorek z softem na
    poziomie pilota RTV nie uzasadnia ceny. Obojętne kto to kupuje i jak ma
    zasobny portfel, to jest to przegięcie ze strony producenta / sprzedawcy.

    > Jeśli czujesz parcie to kup sobie najtańśzy światłomierz do swiatła
    > błyskowego.

    Jaki to mógłby być? Na Allegro patrzałem na zakres cenowy, to nie
    widziałem (przynajmniej w/g opisów przeznaczenia) aby takowe kosztowały
    mniej niż ok 700zł (warte są góra 100zł i to z dużym zyskiem - dorzucę
    od siebie).

> [...]
    > światło na oko i szybko skontrolowac co wychodzi na ekranie lustrzanki
    > czy bez lusterkowca. Pisze to z własnej praktyki, miałem światłomierz i

    Właśnie czynię pierwsze kroki i doświadczam pierwszych problemów. Pech
    chciał, że ciasnawe pomieszczenie miałem do dyspozycji. Odległość od
    lamp sporo poniżej 2m. Efekt był taki, że przesunięcie się modelki
    skutkowało dużymi różnicami w oświetleniu (z kwadratem odległości).
    Więcej było ustawiania mocy niż robienia zdjęć. Wyglądało to tak, że
    najpierw ustawiałem eksperymentalnie moc głównego źródła a potem (2-3
    próby) a potem drugiego (też 2-3 próby) i dla tła. Mimo iż była to
    amatorska zabawa, to stała się nieco frustrująca. Efekty były fajne ale
    dość wysokim kosztem. Dlatego z podniesionym ciśnieniem napisałem tu w
    w/w temacie. Sądzisz, że z czasem będzie mi łatwiej ?

    > chyab ze masz dużo kasy i lubisz zabawki...

    Zabawki lubię ale bardziej wygodę więc ograniczam się :-)

    Marek

  • 9. Data: 2013-02-24 23:40:01
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-02-24 22:02, Marek Dyjor pisze:

    > to sobie zbuduje za 100 złotych...

    Taką właśnie odpowiedź usłyszał w salonie samochodowym Henry Ford i ...
    tak też postąpił - pobudował fabrykę :-D Opłaciło mu się.

    > Jezu... może byś do czorta poczytał w końcu jakieś książki o fotografii...

    http://helion.pl/ksiazki/sekrety-mistrza-fotografii-
    cyfrowej-trzy-odslony-scotta-kelby-ego-tom-i-ii-iii-
    scott-kelby,sekbox.htm

    Przeczytałem te trzy.

    > bo co chwila przychodzisz z elementarnymi pytaniami.

    Od takich się zawsze zaczyna :-)

    > ludzie robiący w studiu nie mają takich problemów, przeczytali jakąś
    > literaturę albo skończyli kursy i umieją robić zdjęcia.

    Albo trzepią sztampę. Ustawili raz lampy i tak będą aż do plajty trzepać
    fotki. Miałem okazję przypatrywać się pary mistrzów fotografii
    artystycznej (małżeństwo po ASP). Może to był błąd bo coś tam mi się
    zakodowało. Wielkie studio, sprzętu góry, automatyzacja, rekwizytornia ,
    graficy. Kombinat dosłownie. Ze światłomierzem często widywałem kogoś.
    Tak więc dostaję sprzeczne sygnały. Oczywiście nie upieram się a jedynie
    wyjaśniam.

    > Brak samodzielności to straszliwy problem ludzi dzisiaj żyjących.
    >

    > Przperaszam za zjadliwość ale jak ktos chce być fotografem to
    > powinieniem być bardziej zaradny.

    Oby więcej tu osób uprawiało konstruktywną krytykę :-)

    Marek

  • 10. Data: 2013-02-25 00:38:42
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2013-02-24 23:15, Marek pisze:

    > Patrzę od innej strony: zwykły fotoelement + procesorek z softem na
    > poziomie pilota RTV nie uzasadnia ceny.

    Fotodioda o dużej powierzchni światłoczułej, liniowa na co najmniej 6
    rzędów z filtrem dopasowującym czułość spektralną to nie jest zwykły
    fotoelement.
    Precyzyjny wzmacniacz operacyjny o prądzie polaryzacji rzędu
    pojedynczych pikoamperów też nie jest do kupienia w sklepie za rogiem.
    A piloty robi się masowo, koszt projektu na sztukę jest znikomy.

    P.P.