  • Data: 2014-03-31 01:50:18
    Temat: Re: Przyszlosc energetyki
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan J.F. napisał:

    > W Kaliforni zamontowac na dachu ogniwa sloneczne, czy tez "klimatyzacje
    > sloneczna" jest sens, u nas ... montowac cos, co sie przyda przez dwa
    > tygodnie w roku ?

    A czy ja kogoś przekonuje do tego, że wszystko wszędzie sens ma jednaki?
    Albo że wszystko ma się kręcić wokół naszego, polskiego podwórka? To był
    przykład na to, jak rozproszona energetyka może funkcjonować w lokalnych
    warunkach (miejsc podobnych klimatycznie do Kalifornii na świecie jest
    dużo). I jak może gładko rozprawiać się z problemami, z którymi ta wielka
    energetyka poradzić sobie nie może, bądź nie chce (co tam się będziemy
    przejmować ekstremalnymi sytuacjami, które może wystąpią raz w roku).

    > Kolejna mozliwosc - przykrecic te klimatyzatory. Bedzie w biurze 24 a
    > nie 21C, ale lepsze to niz calkowity pad.

    Tylko to nie działa, bo balckouty się zdarzają. A swoją drogą, to ja bym
    kazał rozstrzeliwać ludzi, którzy ustawiają klimatyzację na 21°C. Nie za
    rozrrzutność, tylko to po prostu jest nie do życia.

    > A tu sie obawiam ze odbiorcza czesc sieci utracila zdolnosc regulacji
    > - dawniej wystarczylo ze napiecie spadlo, to i prad spadal. Teraz tyle
    > przetwornic i automatyki, ze prad rosnie. Jakas dyspozycja mocy
    > potrafiaca odbiorcami sterowac by sie przydala.

    Że Duńczycy tak teraz robią, to już pisałem. Ale i w Kalifornii mają
    podobne plany -- tyle że bardziej "faszystowskie", czyli nie delikatnie
    regulować, tylko w razie draki ciąć radykalnie bez zważania na nic.

    > Ten piekielny kociol jest:
    > a) tanszy
    > b) sprawniejszy
    > c) a moze nawet moglby stanowic rezerwe na noc, gdyby to ciepelko
    > zmagazynowac

    Na noc jak na noc -- przez kilkadziesiąt minut po zachodzie słońca takie
    kociołki jeszcze sie kręcą. Tylko co z tego, że sprawniejszy (bo tańszy,
    to już niekoniecznie), skoro to dalej jest "wielka energetyka"? Jej jest
    trudno konkurować choćby z amerykańskim gazem.

    > A w Nowym Meksyku kupa terenu sie marnuje i nikt go nie bedzie zalowal.

    I też się nie rwą do zastawienia tego panelami na czeską modłę. Bez dopłat,
    to średni pomysł (a dopłaty -- jeszcze gorszy).

    --
    Jarek