    From: "slawek" <s...@h...pl>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    <jmjibt$cg2$2@inews.gazeta.pl> <jmjj50$om3$1@inews.gazeta.pl>
    <jmjjr1$cg2$3@inews.gazeta.pl> <jmjl5j$1al$1@inews.gazeta.pl>
    <4f8daa6c$0$1220$65785112@news.neostrada.pl>
    <20211627.1054.1334745895300.JavaMail.geo-discussion-forums@vbdn7>
    <4f8e9cc2$0$1219$65785112@news.neostrada.pl>
    <27715445.1123.1334749447764.JavaMail.geo-discussion-forums@vbpp14>
    <4f8f4dd3$0$26689$65785112@news.neostrada.pl>
    <jmoesa$8t2$1@inews.gazeta.pl>
    <4f907c4d$0$1226$65785112@news.neostrada.pl>
    <jmq6bm$8ki$1@inews.gazeta.pl>
    Subject: Re: Przyspieszone początki z Fortranem
    Date: Fri, 20 Apr 2012 17:36:58 +0200

    Użytkownik "Andrzej Jarzabek" <a...@g...com> napisał w
    wiadomości grup dyskusyjnych:jmq6bm$8ki$...@i...gazeta.pl...
    > Przypuszczam, że to zależy od granatu i od tego, co uznamy za bliską
    > odległość. I tego, kim się jest - w grze można przecież być cyborgiem albo
    > żołnierzem w pancerzu wspomaganym, którzy mogliby nawet w realistycznym
    > scenariuszu obejrzeć taką eksplozję w rzeczywistości.

    Dziwne pojęcie realizmu. Dziwne.

    > Tylko że to wszystko jest nie do końca istotne - w grze nie chodzi
    > przecież o to, żeby było tak, jak w rzeczywistości, tylko żeby dogodzić
    > klientowi. A dla niektórych typów gier i niektórych typów klientów gra,

    I dlatego mamy PEGI. Inaczej w ramach "dogadzania" byłyby zdumiewające
    rzeczy (a i tak są).

    > Przekonałeś mnie. Jeśli ty czegoś nie chcesz, to na pewno nie ma sensu ani
    > potrzeby tego robić.

    Jak na razie masz swój punkt widzenia i znasz mój punkt widzenia. Do
    zrobienia dobrej gry potrzeba ci jeszcze: doświadczenia, lepszej znajomości
    oczekiwań docelowych nabywców, oceny możliwości realizacji (z uwzględnieniem
    realnych możliwości i budżetu) itp. itd.

    Nie twierdzę, że to niemożliwe. Ale np. "Worms" odniosło sukces bynajmniej
    nie dlatego, że wybuchy były 100% dokładnie wymodelowane.

    > Dla tych rzeczy, być może nie tędy droga. Ale być może też jest tak, że
    > przez złożone obliczenia numeryczne można uzyskać efekt, dzięki któremu
    > gracze powiedzą "ale w tej grze fajnie wyglądają czary" - i gra się

    Rozpisz mi tu równanie różniczkowo-całkowe na fireball'a odpalanego przez
    wizarda level 4 wyposażonego w różdżkę "wzmocnione pierdyknięcie"
    (zmodyfikowaną przez kowala-zombi z wioski)... zakładając że jest nów obu
    księżyców, wizard jest zmęczony, pada deszcz i wieje
    północno-zachodnio-południowy wiatr...

    ...jak to zrobisz, to wystarczy popatrzeć na samo równanie, aby wpaść w
    zachwyt na twoją przyszłą ewentualną (i nigdy nie dokończoną?) grą.

    > świetnie sprzeda. I to, że czarów tak naprawdę nie ma, nie znaczy, że
    > pokazanie graczowi rzucenia czaru jako wirów wirująceej magicznej poświaty
    > będzie równie satysfakcjonujące, co pokazanie mu rzucenia czaru przez
    > wyświetlenie na ekranie zielonego prostokąta.

    Oczywiście. Ale taką poświatę modelujesz "tanim sposobem" - np. nurbs,
    harmoniki sferyczne, cokolwiek - byle ładnie wyglądało (czyli trzeba być
    artystą, a to trudne) i nie zjadało czasu CPU na pierdoły. Bo "wiry
    magicznej poświaty" prowadzące do 3 fps... o... gracze będą zachwyceni.
    Naprawdę. Zwłaszcza ci grający w multi.