    Date: Thu, 27 May 2010 21:54:56 +0200
    From: Tom01 <n...@p...mastiff.popraw.kolejnosc>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Przekręt z nakazem jazdy na światłach
    <htj8na$qu1$1@inews.gazeta.pl> <4bfd2708$1@news.home.net.pl>
    <htj97e$sqd$1@inews.gazeta.pl> <k...@b...softax.pl>
    <htjr8q$23b$1@inews.gazeta.pl> <b...@b...softax.pl>
    <htlrga$m7n$1@inews.gazeta.pl>
    <1...@i...dyndns.org.invalid>
    <4...@e...googlegroups.com>
    <2...@b...softax.pl>
    <4bfea3c2$0$19164$65785112@news.neostrada.pl>
    <1...@i...dyndns.org.invalid>

    'Tom N' pisze:
    > A w temacie -- niedawno ktoś twierdził, że przybyło jednookich na drogach --
    > znaczy się Twój argument traci na wadze.

    Przybyło "jednookich" i "zezujących" równie dużo.

    > Przybliżysz temat? Tylko skup się proszę na kwestiach związanych z
    > prowadzeniem pojazdów...

    Tłumaczenie opinii sprawie stosowania ,,świateł w porze dziennej" -
    świateł mijania oraz świateł do jazdy dziennej (daytime running light /
    DRL na prośbę Komisji Eurpejskiej sporządzone przez prof doktora Petera
    Heiliga z Instytutu Optometrii Uniwersytetu w Wiedniu (fragmenty)

    Przy świetle dziennym - podczas wystarczającej jasności bez innych
    dodatkowych czynników zakłócających przejrzystość powietrza (mgła,
    zadymienie, kurz, deszcz, głęboki cień itd.), włączanie dodatkowych
    źródeł światła w pojazdach mechanicznych jest niewskazane. W takich
    warunkach, nie ma potrzeby podwyższania widoczności ,,obiektów będących w
    ruchu drogowym", w celu ich lepszego rozpoznawania i postrzegania.

    Jeżeli jasność światła dziennego w danej chwili jest, lub staje się
    niewystarczająca (zmierzch, świt-szarość poranka itd.), oddziaływując na
    zmotoryzowanych uczestników ruchu drogowego poruszających się po jezdni
    w taki sposób, że nie mogą oni w porę bezpiecznie postrzegać sytuacji na
    drodze i odpowiednio wcześnie w czasie reagować na zaistniałe sytuacje
    drogowe, w takim wypadku wymusza się niezwłoczne włączenie świateł
    mijania, ponieważ snop światła z tych reflektorów musi oświetlać pas
    jezdni, dzięki czemu można również dostrzec inne, ewentualnie znajdujące
    się tam lub leżące ,,przeszkody" i ,,zawady".

    W związku z tym, zwraca się tutaj szczególnie uwagę na fakt, że
    wszystkie materiały odblaskowe i tzw. ,,odblaski", wykazują tylko wtedy
    swój pożądany efekt odblaskowy, jeżeli skierowany na nie strumień
    światła reflektora, odbije się od niego. Światła do jazdy dziennej (DRL)
    stosowane do tego celu, które w założeniu miałby skutkować odbiciem
    światła od elementów odblaskowych, ubioru itd., są w takim przypadku
    nieskuteczne. Ponadto, zbliżające się pojazdy na drodze z zapalonymi
    światłami mijania, z ,,przebijającym" snopem światła można dostrzec
    wcześniej niż pojazdy z włączonymi światłami reflektorów do jazdy
    dziennej (DRL).

    Również z powodu relatywnie szybko podwyższającego się średniego wieku
    użytkowników pojazdów na drogach, problem ten pociąga za sobą szczególne
    niebezpieczeństwa i zagrożenia. Wrażliwość na olśnienie u takich osób
    wzrasta do takiego stopnia, że coraz częściej osiągnięty zostaje stan
    zakłócenia procesu widzenia, który w anglo-amerykańskiej nomenklaturze
    określa się jako ,,Disability Glare" - określany jako przysłowiową jazdę
    w ,,ciemnym tunelu" (,,czarnej dziurze"). Dodatkowo zjawisko to może
    jeszcze bardziej taką sytuację pogorszyć, chodzi mianowicie o czas
    odpoczynku siatkówki oka po wywołanym ,,stresie świetlnym" i odzyskaniu
    czynności widzenia (retinal recovery time), który również wraz z wiekiem
    i stopniowym, dalszym uszkadzaniem wzroku spowodowanym występującym
    powszechnym oślepianiem, będzie ulegał coraz większemu wydłużeniu.

    W dalszej kolejności, producenci oświetlenia samochodowego, próbują
    dowieść swoim klientom słuszność swoich racji, wykonując przy tej okazji
    tak dalece tzw. ,,niedźwiedzią przysługę", że wyposażają reflektory
    pojazdów samochodowych, światła do jazdy dziennej oraz inne źródła
    światła w coraz to wyższy stopień udziału światła niebieskiego w całym
    spektrum świetlnym tychże świateł. Niebiesko-białe światło oślepia
    znacznie silniej, daje w takiej sytuacji szczególnie nieprzyjemne
    odczucia i - w żadnym przypadku nie polepsza jakości widzenia oraz
    lepszego postrzegania. Na skutek aberracji chromatycznej ludzkiego oka,
    promienie światła niebieskiego ulegają załamaniu przed siatkówką - w
    takiej sytuacji oko wykazuje krótkowzroczność. Abstrahując od tego, w
    najściślejszym centrum siatkówki (fovea centralis) brakuje ,,niebieskich"
    czopków.

    Masowe używanie świateł mijania podczas pory dziennej doprowadziło do
    kuriozalnej sytuacji, że lawinowo wzrasta liczba ,,jednookich" i
    ,,zezujących" pojazdów samochodowych do takiego stopnia, że przekroczony
    został tzw. ,,próg bólu". W Anglii, jeden z taksówkarzy w wiarygodny
    sposób zwrócił uwagę na fakt, że z powodu licznych przypadków oślepiania
    - w krótkim czasie - jego wzrok nie może w żaden sposób odpocząć i
    zaadoptować się do zaistniałych warunków - przez co dalsze wykonywanie
    zawodu staje się niemożliwe. Istnieją grupy ludzi, u których na skutek
    czynników genetycznych/epigenicznych, występuje szczególna nadwrażliwość
    na efekty oślepiania - światło rozproszone, gdzie będąc uczestnikiem
    ruchu drogowego przy masowym używaniu świateł w porze dziennej,
    mimowolnie czują się zagrożeni i w szczególny sposób poszkodowani.
    Światło rozproszone w przypadku delikatnej wady wzroku i w przypadku
    tylko nieznacznych zmian na siatkówce (np. poprzez refleksy świetlne
    itd.), może tworzyć pewnego rodzaju mglisty obraz a w konsekwencji jego
    rozmycie i niewyraźne postrzeganie do takiego stopnia, że niektórzy
    kierowcy jeżdżą szczególnie niebezpiecznie i niepewnie, poruszając się -
    jak ,,we mgle".

    Jasność zewnętrznych źródeł światła w konfiguracji ulicznej, znajduje
    się obecnie na poziomie powyżej wszelkich dozwolonych i znośnych dla oka
    wartości. Reflektory świateł mijania, światła do jazdy dziennej z
    wysokowydajnymi świetlnie diodami LED (Hight-Intensity-LEDs), tylne
    światła pozycyjne, sygnalizatory uliczne, niebieskie, migające światło
    pojazdów uprzywilejowanych będących w akcji itd., leżą znacznie powyżej
    dozwolonych naukowo limitów i pozostają w sprzeczności do wszystkich
    psychologicznych tolerancji. Oślepianie prowadzi do tego, że szpara
    powieki ulega zawężeniu lub powieka często kompletnie się zamyka
    (dochodzi wtedy do postrzegania tylko jednym okiem - tzw. widzenie -
    cave stereo), źrenica ulega zmniejszeniu, obraz rozpływa się lub co
    jeszcze gorsze (patrz studia Eye - Tracking), wzrok wodzi w magiczny
    sposób za źródłem światła, jak podczas hipnozy, podobne zachowanie jak u
    ćmy zmierzającej ku światłu.

    Od pewnej określonej ilości krytycznej poruszających się bodźców
    świetlnych w polu widzenia (z powodu stosowania świateł mijania oraz
    DRL), może dojść do wystąpienia masywnych przekłamań i zakłóceń
    zdolności poznawczych (kognicji). W czasach prehistorycznych,
    odpowiednio wczesne w czasie dostrzeżenie i rozpoznanie peryferyjnie
    poruszających się ,,cieni" mogło uratować życie. Niedawno odkryte u
    zwierząt specjalne komórki siatkówki oka, podczas zbliżania się
    nieznanego obiektu, wyzwalają refleksy i odruchy oraz wydają sygnały do
    ucieczki, zanim mózg badanego zwierzęcia będzie prawidłowo reagował na
    rzeczywiste zagrożenie. Jeden taki refleks, drugi, trzeci itd. może
    skutecznie zakłócić wrażliwość na podjęcie trafnej decyzji oraz
    prawidłowej i adekwatnej reakcji. Jeżeli pojemność ludzkiej, wizualnej
    pamięci krótkotrwałej (visual short term memory, VSTM) zostanie
    przeładowana, grozi to wystąpieniem takich zakłóceń i zjawisk jak
    ,,inattentional blindness", ,,change blindness" itd.

    Mówiąc ogólnie: za duża ilość oraz wzrastające nasilenie
    przejaskrawionych bodźców świetlnych będących w polu widzenia w ciągłym
    ruchu, mogą prowadzić do następującej sytuacji, że dzieci będące na
    pasach - ,,zebrze", zostają wprawdzie dostrzeżone, ale na skutek
    zaburzeń, nie dostatecznie oraz nie w porę rozpoznane i zauważone. Obraz
    dziecka zostaje z mózgu wręcz ,,wymazany". Nawet ,,trening" i podwyższona
    czujność nie pomogą zapobiec tego rodzaju zakłóceniom procesów zdolności
    poznawczych. Specjalny design ,,świateł do jazdy dziennej"(DRL) pogarsza
    jeszcze tylko sytuację, jeżeli wysyłają one izotropowy strumień światła
    - (nie rzadko) oślepiający i promieniujący we wszystkich kierunkach.
    Reflektory świateł mijania wysyłają wiązkę światła w sposób
    ,,anizotropowy" i docelowo oświetlają powierzchnię jezdni oraz znajdujące
    się na niej obiekty i przedmioty.

    Wnioski: używanie świateł mijania i DRL w porze dziennej, jest zawsze i
    wszędzie niewskazane, dotyczy to zarówno krajów dalekiej Północy oraz
    krajów położonych ekstremalnie na południu. Prawa psychologii
    postrzegania oraz zdolności poznawczych (kognicji), mają wszędzie takie
    same znaczenie i zastosowanie. W ruchu drogowym, przypadki oślepiania
    nie mogą w ogóle występować. Wszelkie ponad akcentowanie, na skutek
    stosowania świateł mijania, świateł do jazdy dziennej - DRL itd., nie
    poprawia w żadnym stopniu bezpieczeństwa w całkowitym ruchu drogowym, a
    wręcz przeciwnie. Status quo w ,,mieszanym ruchu drogowym" - oświetlone
    oraz nieoświetlone pojazdy mechaniczne w porze dziennej, do tego
    nieoświetleni ,,nie chronieni użytkownicy" ruchu drogowego - jest
    najgorszym z możliwych wariantów i zaprzeczeniem wszelkiej logiki -
    abstrahując przy tym od wykroczeń przeciwko prawu do równości i swobód
    obywatelskich, na podstawie artykułu trzeciego karty podstawowych praw
    człowieka.

    --
    Tomasz Jurgielewicz
    Masz problem z kolorem? Wal śmiało!