-
Data: 2010-05-27 21:54:56
Temat: Re: Przekręt z nakazem jazdy na światłach
Od: Tom01 <n...@p...mastiff.popraw.kolejnosc> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]'Tom N' pisze:
> A w temacie -- niedawno ktoś twierdził, że przybyło jednookich na drogach --
> znaczy się Twój argument traci na wadze.
Przybyło "jednookich" i "zezujących" równie dużo.
> Przybliżysz temat? Tylko skup się proszę na kwestiach związanych z
> prowadzeniem pojazdów...
Tłumaczenie opinii sprawie stosowania ,,świateł w porze dziennej" -
świateł mijania oraz świateł do jazdy dziennej (daytime running light /
DRL na prośbę Komisji Eurpejskiej sporządzone przez prof doktora Petera
Heiliga z Instytutu Optometrii Uniwersytetu w Wiedniu (fragmenty)
Przy świetle dziennym - podczas wystarczającej jasności bez innych
dodatkowych czynników zakłócających przejrzystość powietrza (mgła,
zadymienie, kurz, deszcz, głęboki cień itd.), włączanie dodatkowych
źródeł światła w pojazdach mechanicznych jest niewskazane. W takich
warunkach, nie ma potrzeby podwyższania widoczności ,,obiektów będących w
ruchu drogowym", w celu ich lepszego rozpoznawania i postrzegania.
Jeżeli jasność światła dziennego w danej chwili jest, lub staje się
niewystarczająca (zmierzch, świt-szarość poranka itd.), oddziaływując na
zmotoryzowanych uczestników ruchu drogowego poruszających się po jezdni
w taki sposób, że nie mogą oni w porę bezpiecznie postrzegać sytuacji na
drodze i odpowiednio wcześnie w czasie reagować na zaistniałe sytuacje
drogowe, w takim wypadku wymusza się niezwłoczne włączenie świateł
mijania, ponieważ snop światła z tych reflektorów musi oświetlać pas
jezdni, dzięki czemu można również dostrzec inne, ewentualnie znajdujące
się tam lub leżące ,,przeszkody" i ,,zawady".
W związku z tym, zwraca się tutaj szczególnie uwagę na fakt, że
wszystkie materiały odblaskowe i tzw. ,,odblaski", wykazują tylko wtedy
swój pożądany efekt odblaskowy, jeżeli skierowany na nie strumień
światła reflektora, odbije się od niego. Światła do jazdy dziennej (DRL)
stosowane do tego celu, które w założeniu miałby skutkować odbiciem
światła od elementów odblaskowych, ubioru itd., są w takim przypadku
nieskuteczne. Ponadto, zbliżające się pojazdy na drodze z zapalonymi
światłami mijania, z ,,przebijającym" snopem światła można dostrzec
wcześniej niż pojazdy z włączonymi światłami reflektorów do jazdy
dziennej (DRL).
Również z powodu relatywnie szybko podwyższającego się średniego wieku
użytkowników pojazdów na drogach, problem ten pociąga za sobą szczególne
niebezpieczeństwa i zagrożenia. Wrażliwość na olśnienie u takich osób
wzrasta do takiego stopnia, że coraz częściej osiągnięty zostaje stan
zakłócenia procesu widzenia, który w anglo-amerykańskiej nomenklaturze
określa się jako ,,Disability Glare" - określany jako przysłowiową jazdę
w ,,ciemnym tunelu" (,,czarnej dziurze"). Dodatkowo zjawisko to może
jeszcze bardziej taką sytuację pogorszyć, chodzi mianowicie o czas
odpoczynku siatkówki oka po wywołanym ,,stresie świetlnym" i odzyskaniu
czynności widzenia (retinal recovery time), który również wraz z wiekiem
i stopniowym, dalszym uszkadzaniem wzroku spowodowanym występującym
powszechnym oślepianiem, będzie ulegał coraz większemu wydłużeniu.
W dalszej kolejności, producenci oświetlenia samochodowego, próbują
dowieść swoim klientom słuszność swoich racji, wykonując przy tej okazji
tak dalece tzw. ,,niedźwiedzią przysługę", że wyposażają reflektory
pojazdów samochodowych, światła do jazdy dziennej oraz inne źródła
światła w coraz to wyższy stopień udziału światła niebieskiego w całym
spektrum świetlnym tychże świateł. Niebiesko-białe światło oślepia
znacznie silniej, daje w takiej sytuacji szczególnie nieprzyjemne
odczucia i - w żadnym przypadku nie polepsza jakości widzenia oraz
lepszego postrzegania. Na skutek aberracji chromatycznej ludzkiego oka,
promienie światła niebieskiego ulegają załamaniu przed siatkówką - w
takiej sytuacji oko wykazuje krótkowzroczność. Abstrahując od tego, w
najściślejszym centrum siatkówki (fovea centralis) brakuje ,,niebieskich"
czopków.
Masowe używanie świateł mijania podczas pory dziennej doprowadziło do
kuriozalnej sytuacji, że lawinowo wzrasta liczba ,,jednookich" i
,,zezujących" pojazdów samochodowych do takiego stopnia, że przekroczony
został tzw. ,,próg bólu". W Anglii, jeden z taksówkarzy w wiarygodny
sposób zwrócił uwagę na fakt, że z powodu licznych przypadków oślepiania
- w krótkim czasie - jego wzrok nie może w żaden sposób odpocząć i
zaadoptować się do zaistniałych warunków - przez co dalsze wykonywanie
zawodu staje się niemożliwe. Istnieją grupy ludzi, u których na skutek
czynników genetycznych/epigenicznych, występuje szczególna nadwrażliwość
na efekty oślepiania - światło rozproszone, gdzie będąc uczestnikiem
ruchu drogowego przy masowym używaniu świateł w porze dziennej,
mimowolnie czują się zagrożeni i w szczególny sposób poszkodowani.
Światło rozproszone w przypadku delikatnej wady wzroku i w przypadku
tylko nieznacznych zmian na siatkówce (np. poprzez refleksy świetlne
itd.), może tworzyć pewnego rodzaju mglisty obraz a w konsekwencji jego
rozmycie i niewyraźne postrzeganie do takiego stopnia, że niektórzy
kierowcy jeżdżą szczególnie niebezpiecznie i niepewnie, poruszając się -
jak ,,we mgle".
Jasność zewnętrznych źródeł światła w konfiguracji ulicznej, znajduje
się obecnie na poziomie powyżej wszelkich dozwolonych i znośnych dla oka
wartości. Reflektory świateł mijania, światła do jazdy dziennej z
wysokowydajnymi świetlnie diodami LED (Hight-Intensity-LEDs), tylne
światła pozycyjne, sygnalizatory uliczne, niebieskie, migające światło
pojazdów uprzywilejowanych będących w akcji itd., leżą znacznie powyżej
dozwolonych naukowo limitów i pozostają w sprzeczności do wszystkich
psychologicznych tolerancji. Oślepianie prowadzi do tego, że szpara
powieki ulega zawężeniu lub powieka często kompletnie się zamyka
(dochodzi wtedy do postrzegania tylko jednym okiem - tzw. widzenie -
cave stereo), źrenica ulega zmniejszeniu, obraz rozpływa się lub co
jeszcze gorsze (patrz studia Eye - Tracking), wzrok wodzi w magiczny
sposób za źródłem światła, jak podczas hipnozy, podobne zachowanie jak u
ćmy zmierzającej ku światłu.
Od pewnej określonej ilości krytycznej poruszających się bodźców
świetlnych w polu widzenia (z powodu stosowania świateł mijania oraz
DRL), może dojść do wystąpienia masywnych przekłamań i zakłóceń
zdolności poznawczych (kognicji). W czasach prehistorycznych,
odpowiednio wczesne w czasie dostrzeżenie i rozpoznanie peryferyjnie
poruszających się ,,cieni" mogło uratować życie. Niedawno odkryte u
zwierząt specjalne komórki siatkówki oka, podczas zbliżania się
nieznanego obiektu, wyzwalają refleksy i odruchy oraz wydają sygnały do
ucieczki, zanim mózg badanego zwierzęcia będzie prawidłowo reagował na
rzeczywiste zagrożenie. Jeden taki refleks, drugi, trzeci itd. może
skutecznie zakłócić wrażliwość na podjęcie trafnej decyzji oraz
prawidłowej i adekwatnej reakcji. Jeżeli pojemność ludzkiej, wizualnej
pamięci krótkotrwałej (visual short term memory, VSTM) zostanie
przeładowana, grozi to wystąpieniem takich zakłóceń i zjawisk jak
,,inattentional blindness", ,,change blindness" itd.
Mówiąc ogólnie: za duża ilość oraz wzrastające nasilenie
przejaskrawionych bodźców świetlnych będących w polu widzenia w ciągłym
ruchu, mogą prowadzić do następującej sytuacji, że dzieci będące na
pasach - ,,zebrze", zostają wprawdzie dostrzeżone, ale na skutek
zaburzeń, nie dostatecznie oraz nie w porę rozpoznane i zauważone. Obraz
dziecka zostaje z mózgu wręcz ,,wymazany". Nawet ,,trening" i podwyższona
czujność nie pomogą zapobiec tego rodzaju zakłóceniom procesów zdolności
poznawczych. Specjalny design ,,świateł do jazdy dziennej"(DRL) pogarsza
jeszcze tylko sytuację, jeżeli wysyłają one izotropowy strumień światła
- (nie rzadko) oślepiający i promieniujący we wszystkich kierunkach.
Reflektory świateł mijania wysyłają wiązkę światła w sposób
,,anizotropowy" i docelowo oświetlają powierzchnię jezdni oraz znajdujące
się na niej obiekty i przedmioty.
Wnioski: używanie świateł mijania i DRL w porze dziennej, jest zawsze i
wszędzie niewskazane, dotyczy to zarówno krajów dalekiej Północy oraz
krajów położonych ekstremalnie na południu. Prawa psychologii
postrzegania oraz zdolności poznawczych (kognicji), mają wszędzie takie
same znaczenie i zastosowanie. W ruchu drogowym, przypadki oślepiania
nie mogą w ogóle występować. Wszelkie ponad akcentowanie, na skutek
stosowania świateł mijania, świateł do jazdy dziennej - DRL itd., nie
poprawia w żadnym stopniu bezpieczeństwa w całkowitym ruchu drogowym, a
wręcz przeciwnie. Status quo w ,,mieszanym ruchu drogowym" - oświetlone
oraz nieoświetlone pojazdy mechaniczne w porze dziennej, do tego
nieoświetleni ,,nie chronieni użytkownicy" ruchu drogowego - jest
najgorszym z możliwych wariantów i zaprzeczeniem wszelkiej logiki -
abstrahując przy tym od wykroczeń przeciwko prawu do równości i swobód
obywatelskich, na podstawie artykułu trzeciego karty podstawowych praw
człowieka.
--
Tomasz Jurgielewicz
Masz ochotę zapytać mnie o monitory specjalistyczne?
Masz problem z kolorem? Wal śmiało!
monitory.mastiff.pl, gg: 189335, skype: zpkmastif
Następne wpisy z tego wątku
- 27.05.10 21:57 Tom N
- 27.05.10 22:07 Tom01
- 27.05.10 22:11 J.F.
- 27.05.10 22:16 J.F.
- 27.05.10 22:27 nemo
- 27.05.10 22:36 J.F.
- 27.05.10 22:38 Artur Maśląg
- 27.05.10 23:03 Tom N
- 27.05.10 23:14 Tom N
- 27.05.10 23:16 Tom01
- 27.05.10 23:20 Tom N
- 27.05.10 23:34
- 27.05.10 23:35 Tom01
- 27.05.10 23:37 Tom N
- 27.05.10 23:47 Tom N
Najnowsze wątki z tej grupy
- Do IO i innych elektrooszolomow, tu macie prawdziwe smrody
- śnieg
- Jazda z Warszawy do Krakowa teslą
- Beztłumikowcy
- promile wspierają Ukrainę
- Chińczyki są LEPSZE ;-)
- Już nie płoną
- 8%
- Nowy Outlander PHEV w PL
- Śmiechu KOOOOOOPA ;-)
- Antyradar
- zasniecie
- wjechał przez bramkę dla służb
- IZERY NIE BĘDZIE. PROJEKT POLSKIEGO ELEKTRYKA LĄDUJE W KOSZU.
- czyste powietrze
Najnowsze wątki
- 2025-01-06 Popr. 14. Nauka i Praca Programisty C++ w III Rzeczy (pospolitej)
- 2025-01-06 Ostrów Wielkopolski => Area Sales Manager OZE <=
- 2025-01-06 Do IO i innych elektrooszolomow, tu macie prawdziwe smrody
- 2025-01-06 Białystok => Full Stack .Net Engineer <=
- 2025-01-06 Kraków => Business Development Manager - Network and Network Security
- 2025-01-06 Katowice => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2025-01-06 Warszawa => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2025-01-06 Lublin => Programista Delphi <=
- 2025-01-06 Gdańsk => Specjalista ds. Sprzedaży <=
- 2025-01-06 śnieg
- 2025-01-05 Żarówka do lampy z czujnikiem ruchu
- 2025-01-05 Rozkręcają się
- 2025-01-04 pozew za naprawę sprzętu na youtube
- 2025-01-04 gasik
- 2025-01-04 13. Raport Totaliztyczny: Powszechna Deklaracja Praw Człowieka Nie Chroni Przed Wyzyskiem Ani Przed Eksploatacją