    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Przeciazony obwod - AGD
    Date: Tue, 2 May 2017 16:31:39 +0200
    <odqcta$9gc$1@node2.news.atman.pl> <odqedj$7n9$1@news.chmurka.net>
    <odqiqm$toc$1@node1.news.atman.pl>
    <8...@g...com>
    <odtbp1$4qq$1@node2.news.atman.pl>
    <6...@g...com>
    <odvbpu$qid$1@node1.news.atman.pl>
    <5903a746$0$15198$65785112@news.neostrada.pl>
    <oe0km2$a3i$1@node2.news.atman.pl>
    <4...@g...com>
    <59047084$0$657$65785112@news.neostrada.pl>
    <imdhl7zdwjh9.1bliz0xsxqmoy$.dlg@40tude.net>
    <59048334$0$15210$65785112@news.neostrada.pl>
    <oe2234$5pk$1@news.chmurka.net>
    <59058c54$0$15207$65785112@news.neostrada.pl>
    <oe9q9p$5cv$1@news.chmurka.net>
    <59088e4b$0$5142$65785112@news.neostrada.pl>

    W dniu 2017-05-02 o 15:48, Uzytkownik pisze:

    > Tu się z Tobą nie mogę zgodzić.
    >
    > Jeżeli urządzenie 3fazowe podłączone fazowo (w gwiazdę, czyli 3x 230V),
    > miałoby równe obciążenia na wszystkich fazach to przewodem N nie
    > powinien płynąć żaden prąd i przewód ten jest teoretycznie zbędny.

    Rozszerzasz dyskusję na przewód N na którym nie ma bezpiecznika więc
    temat kiedy go wywali nie dotyczy (mieszkałem kiedyś w mieszkaniu (jedna
    faza) w którym był bezpiecznik na fazie i na N).

    > Dlatego dla urządzenia takiego jak płyta grzewcza (zasilanego w gwiazdę)
    > liczymy prąd I = P / 230 gdzie P to największa moc jednego zestawu
    > palników np. 3,5kW. Czyli w tym przypadku ok. 15,22A i do tej wartości
    > dobieramy przewody. Przewodem N nigdy nie popłynie większa wartość
    > prądu, nawet jak załączymy pobór na drugiej fazie.

    Oczywiste jak zsumować dwa wektory rozwarte pod kątem 120st.

    > Jeżeli mielibyśmy urządzenie zasilane międzyfazowo z 2 faz na 400V o
    > takiej samej mocy to tymi fazami popłynie mniejszy prąd, a przewodem N
    > nie popłynie żaden.

    Mi wychodzi odwrotnie.
    Dla uproszczenia:
    Zasilanie fazowe - dwie grzałki po 230W - z każdej fazy po 1A.
    Urządzenie o tej samej mocy (czyli 2x230W) zasilane międzyfazowo:
    460W/400V=1,15A.
    Każdym z przewodów fazowych popłynie większy a nie mniejszy prąd.
    Licznik energii policzy dobrze bo prądy w każdym przewodzie będą
    przesunięte względem napięcia.

    > Dla nieelektryka jest to bardzo trudne do zrozumienia, ale uwierz mi, że
    > tak się dzieje, a mój tekst dla elektryka jest zrozumiały.

    Wierzę w to, że przy jednakowym obciążeniu każdej z faz przez N płynie
    0. Nie dotyczy to sytuacji, gdy prąd obciążeń zawiera 3-harmoniczną bo
    wtedy przewód N może być solidnie obciążony.
    Natomiast nie wierze tam, gdzie mi wychodzi odwrotnie.
    P.G.