  • Data: 2012-04-11 19:25:57
    Temat: Re: Prośba o wyjaśnienie - przybywa oleju w samochodzie z DPF
    Od: Myjk <m...@n...op.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Wed, 11 Apr 2012 16:56:55 +0200, Yogi(n)

    > Czy ktoś mógłby mi w kilku zdaniach wyjaśnić na czym to polega
    > - to znaczy filtr jest czyszczony paliwem (?)

    Nie chce mi się z palca powtarzać, więc odeślę Cię do mojego "wywodu"
    popełnionego o DPFach (FAPach) na forum Mazdy, którą notabene przywołujesz
    poniżej: http://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=90&t=
    65171#11

    > Wygooglałem, że w mazdach radzą sobie z tym problemem stosując specjalny
    > olej przeznaczony dla mazdy, ale jak olej mógłby w tym pomóc.

    Olej do pojazdów z DPFem ma za zadanie zminimalizować powstawanie sadzy (w
    końcu olej także ulega częściowemu spalaniu), i tylko tyle. Natomiast
    problem w Mazdach stwarzał źle "ułożony" program sterujący (wtryski za
    mocno lały, do tego w złych fazach), który po niecałym roku od wypuszczenia
    modelu został poprawiony i Mazda ogłosiła akcję przywoławczą.

    Poza tym nadal problem może wystąpić (w każdym aucie z DPF/FAP), np. gdy
    wtryski leją. W przypadku Mazdy jest ta zaleta, że zastosowano odpowiedni
    bagnet (znaczniki L/F/X), dzięki któremu można manualnie obserwować ew.
    przybywanie oleju.

    > Poza tym, całe to czyszczenie DPF polegające na dopalaniu - przecież, jeśli
    > dobrze rozumiem, taki filtr służy d tego, żeby ograniczyć emisję "syfu", ale
    > skoro jest czyszczony, to co jakiś czas ten syf pojawia się w spalinach
    > właśnie dzięki dopalaniu - gdzie tu "ekologia"?

    Ten filtr ma za zadanie wyłapać cząstki sadzy, które wylatując z rury nie
    tylko same w sobie są groźne dla płuc ludzi, ale co ważniejsze, są
    nośnikami dla groźnych związków NOx. Ergo, tutaj chodzi o ekologię w
    odniesieniu do zdrowia człowieka, a nie zdrowia środowiska vel ziemi.
    Paliwa, owszem, jest spalane więcej: średnio litr na setkę w mieście,
    jednak w trasie różnica dąży do zera. Dlatego Diesel to od zawsze auto na
    trasy -- jak się jeździ trasy poniżej 30km to nie warto wsiadać, bo tylko z
    tego straty będą.

    --
    Pozdor Myjk